Article Index


ALIRAN PEMIKIRAN UMAT ISLAM MALAYSIA

Wawancara kami berpindah dari hal peribadi kepada persoalan umat Islam di Malaysia. Beliau sependapat dengan saya bahawa tradisi intelektual masih kurang di kalangan umat Islam di sini. Amalan menuntut ilmu agama juga sangat statik.

“Ramai yang rasa sudah memadai dengan hanya mempelajari agama semasa di sekolah dahulu. Ini tidak betul. Mereka perlu terus belajar, bersifat terbuka, membuat analisa dan berani mempertahankan ajaran yang benar.”

Situasi kini masih ramai umat Islam yang tidak kenal Islam secara keseluruhan tetapi hanya mengenali sebahagian kecil atau sesuatu aspek sahaja. Sebagai contoh, semasa fenomena Tsunami melanda Asia, orang Islam menggembar-gemburkan tentang masjid di Acheh yang tidak musnah sedangkan Hard Rock Cafe di Phuket yang juga berdiri kukuh langsung tidak diperkatakan. Semua orang mengaitkan masjid itu dengan ‘keagungan’ Islam tetapi tidak ada seorang pun yang bercakap tentang kekukuhan struktur bangunannya yang memungkinkan ia tidak musnah.

Pada pandangan Brother Hafiz, ini membuktikan bahawa umat Islam hanya ‘gembira’ dan ‘teruja’ dengan Islam apabila berlaku perkara-perkara yang luar biasa pada pandangan mereka. Padahal, sekiranya umat Islam menghayati Islam secara keseluruhan, pasti mereka akan ‘gembira’ dan ‘teruja’ sepanjang masa tanpa perlu menunggu perkara-perkara luar atau mengada-adakan perkara supaya nampak luar biasa untuk mengaitkannya dengan keagungan Islam.

Bagaimanapun, menurutnya ada perkembangan baik sejak akhir-akhir ini apabila masyarakat mula berfikir secara sihat dan pandai berhujah berdasarkan fakta. Cuma apa yang dibimbangkan ialah kemunculan sekelumpuk orang Islam yang terlebih fikir sehingga sanggup mentafsirkan Islam berdasarkan akal sendiri, tanpa merujuk kepada Al-Quran dan Al-Hadis. Golongan yang dilabel sebagai Islam Liberal ini sama bahaya dengan aliran Syiah yang sedang berkembang pesat di Malaysia sekarang. Islam Liberal, menurut Brother Hafiz adalah mirip Islam Sekular cuma pendekatannya sahaja yang berbeza.

Selain itu, katanya terdapat juga aliran Hizb Tahrir yang berasal dari Syria. “Konsep gerakan ini ialah menegakkan khalifah iaitu pemimpin Islam. Mereka masuk melalui universiti dan sekarang ini meluas di Timur Tengah, Indonesia dan Filipina.”

Ketiga-tiga aliran ini - Islam Liberal, Hizb Tahrir dan Syiah - adalah tidak bersandarkan kepada dalil yang sah. Sementara itu, mengenai Wahabi, Brother Hafiz menegaskan ia bukan lah satu aliran pemikiran tetapi lebih kepada satu gelaran yang dicipta oleh orang-orang yang tidak bersetuju dengan gerakan tajdid yang dibawa oleh Shaikh Muhammad Abdul Wahab di Semenanjung Arab. Di Malaysia, katanya, Wahabi lebih merujuk kepada amalan atau ajaran yang berdasarkan dalil dalam Al-Quran dan Sunnah tetapi berbeza dengan kebiasaan masyarakat.

Mengakhiri wawancara, Brother Hafiz berharap agar umat Islam di negara ini dapat membuat anjakan paradigma dalam menghayati agama Islam sebenar dan maju bersama-sama dengan Islam.

“Islam sebenar bukan lah Islam sekular yang meninggalkan agama atau Islam sekular baru yang memisahkan agamawan dengan bukan-agamawan atau Islam Liberal yang ‘menelanjangkan’ Islam. Maaf saya menggunakan perkataan yang agak keras,” katanya merujuk kepada perkataan ‘telanjang’ untuk Islam Liberal.