Article Index


“Dalil dan hujah boleh datang daripada pelbagai sumber seperti televisyen, radio, suratkhabar dan sebagainya. Jangan batas kepada guru sahaja. Jika dalam bidang lain, kita boleh ambil daripada banyak sumber kenapa dalam bidang agama kita hadkan pada satu sumber sahaja?”

Berdasarkan pengalamannya dengan para ustaz tempatan, tidak ramai yang mampu menjawab persoalannya dengan hujah dan dalil yang memuaskan. Tidak kurang juga yang meluahkan ungkapan biasa, “ikut saja lah.” Sebagai contoh, pengalaman berada di banyak negara luar menemukan beliau dengan pelbagai amalan agama yang berbeza di kalangan umat Islam. Jawapan biasa yang diterimanya, “Itu mazhab mereka. Jangan hiraukan.” Tidak kurang juga yang berkata, “Jangan cerita benda yang boleh pecah belahkan umat Islam.” Bagi Brother Hafiz, itu satu pendapat yang sangat jumud. Berdasarkan kajian dan pembacaannya, umat Islam dari satu-satu mazhab perlu berinteraksi dengan mazhab lain agar dapat mewujudkan toleransi terhadap pendapat yang berbeza antara imam-imam agung itu.

Kajian selama dua tahun kemudiannya mendorong beliau menulis buku bertajuk Pedoman-Pedoman Bermazhab Dalam Islam, diterbitkan pada tahun 2000. Buku ini adalah bukunya yang paling laris, dicetak sebanyak dua kali dalam jumlah 2,000 naskah. Contoh lain, juruterbang sepertinya sering mengalami masalah dalam melakukan solat jama’ dan qasar semasa penerbangan. Tidak puas hati dengan penerangan ustaz, beliau terpaksa membuat penyelidikan sendiri, membaca dan menganalisa sehingga akhirnya terhasil buku bertajuk Panduan Ibadah Dalam Musafir Penerbangan. Buku pertama yang diterbitkannya adalah Zikir-Zikir Selepas Solat Fardhu (sebagaimana yang dilakukan dan diajarkan oleh Rasulullah SAW) pada tahun 1999.

Bagi mempertajamkan penanya, Brother Hafiz membaca kira-kira 10 buku dalam sebulan. Di peringkat awal, antara dugaan dalam membaca ialah tidak mendapat galakan daripada kawan-kawan yang bimbang dia akan tersesat. Antara yang diingatnya ialah semasa menunaikan haji di Mekah. “Saya dikritik oleh rakan sebilik kerana asyik membaca. Mereka takut saya sesat kerana terlalu banyak membaca. Sedangkan mereka mengisi masa lapang mereka dengan hanya berbual kosong.”

Dugaan dalam menulis pula, katanya, ialah kesukaran untuk memenangi hati penerbit. “Mereka tidak mahu terbit buku saya kerana latarbelakang saya bukan sebagai agamawan. Biografi saya zero.” Jodoh Brother Hafiz akhirnya dengan penerbit Jahabersa yang tidak memandang kepada siapa dirinya tetapi fakta yang terdapat dalam penulisannya. Melihat koleksi bukunya yang cenderung kepada hadis, Brother Hafiz mengakui minatnya adalah lebih kepada hadis kerana bidang ini sangat kurang mendapat perhatian di Malaysia.

“Pengahayatan masyarakat terhadap hadis masih di tahap rendah. Semasa kecil dulu kita diajar membaca Al-Quran tetapi tidak pula diajar hadis.” Minat ini mendorong beliau menghasilkan trilogi hadis bertajuk 20 Hujah Golongan Anti Hadis dan Jawapannya, Kaedah Memahami Hadis-Hadis Yang Saling Bercanggah dan Kaedah Memahami Hadis-Hadis Musykil. Selain itu, beliau juga cenderung untuk menyanggah golongan syiah dengan menulis buku bertajuk Jawapan Ahl al-Sunnah kepada Syi’ah al-Rafidhah dalam Persoalan Khalifah. Buku ini ditulis dalam tiga siri, diterbitkan pada tahun 2004 dan 2005. Tidak seperti golongan anti-hadis yang sudah mulai berkurangan di Malaysia, golongan Syi’ah pula semakin meningkat terutama di universiti tempatan. Justeru, sebagai umat Islam, beliau berasa bertanggungjawab untuk membendung fahaman ini daripada terus menular.

Menyentuh mengenai anggapan seseorang boleh menjadi gila Isim kerana terlalu banyak membaca dan mengkaji, Brother Hafiz menegaskan bahawa gila isim bukan sahaja terdapat dalam bidang agama tetapi dalam bidang-bidang lain. “Seseorang boleh jadi gila isim jika terlalu banyak mengkaji dan berfikir tanpa menyeimbangkan dengan aktiviti harian seperti berkeluarga, bekerjaya, beriadah, bersosial dan sebagainya. Tuduhan saya gila isim tidak benar kerana saya ada keluarga. Selain membaca dan mengkaji, saya juga bawa kapalterbang.”

Juruterbang Malaysia Airlines (MAS) ini mendirikan rumahtangga dengan bekas kakitangan MAS, Mariyati Mat Nasir dan dikurniakan sepasang cahaya mata, Siti Nur Khatijah, 9, dan Umar Firdaus, 8.

Beliau sekali lagi menegaskan bahawa menuntut ilmu melalui pembacaan tidak akan menyebabkan seseorang jadi sesat atau gila isim selagi seseorang itu berniat ikhlas untuk mencari kebenaran. Sekiranya seseorang itu ikhlas, Allah SWT akan membantunya seperti mana yang difirmankan-Nya dalam Surah Al-Ankabut, ayat 69, bermaksud, “”Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar berserta orang-orang yang berbuat baik.”

Dugaan lain bagi Brother Hafiz ialah kesukaran mendapatkan orang untuk membantunya membuat suntingan, proof reading, memberi pendapat dan sokongan. Pada peringkat awal, beliau juga terpaksa mempelajari cara menggunakan perisian Microsoft Words. Setelah sembilan tahun aktif dalam bidang penulisan, tirai tahun ini dibuka dengan buku terbaru bertajuk Wahai Ibu! Wahai Ayah! Buat masa ini, Brother Hafiz belum merancang untuk menulis buku lain tetapi sudah menerima tanggungjawab untuk menyunting lima buah buku terbitan Jahabersa.

Dalam bidang ceramah pula, beliau mengakui lebih selesa berhadapan dengan pelajar universiti berbanding mereka yang di surau atau masjid. “Pelajar universiti benar-benar hendak belajar. Mereka ambil nota dan tanya soalan. Tapi orang di surau atau masjid hanya mendengar ceramah bagi mengisi masa lapang antara waktu solat.”
Sebagai penulis, beliau tidak menetapkan sasaran jumlah buku yang akan ditulis tetapi berazam akan menulis seberapa banyak yang boleh demi kepentingan ummah. Falsafah hidupnya bersandarkan kepada hadis bermaksud, “Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanafaat kepada manusia lain” (Daraquthni).

“Saya cuba untuk menepati hadis tersebut,” katanya yang kesal melihat sikap bangsa Melayu yang enggan berkongsi ilmu atau kepakaran secara percuma dengan orang lain. Ini sangat berbeza dengan sikap masyarakat Cina - samada Islam atau tidak - yang tidak lokek berkongsi ilmu, kemewahan atau apa sahaja yang dimiliki.