3
Pegangan Dan Prinsip Para Imam Mazhab
Setiap
para imam mazhab: Abu Hanifah, Malik bin Anas,
al-Syafi�e dan Ahmad bin Hanbal rahimahullah
tidak berpegang kepada sesuatu sumber yang
lain dalam mazhab mereka melainkan al-Qur�an dan
al-Sunnah Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam. Mereka juga tidak mengeluarkan apa-apa
pendapat
melainkan merujuk kepada kepada dua sumber mulia
tersebut.
Hanya apabila timbul sesuatu persoalan yang tidak
dibahas secara terperinci oleh kedua-dua sumber
tersebut, mereka mengeluarkan pendapat berdasarkan
kaedah qiyas, ijma� dan sebagainya.
Semua kaedah ini dirumuskan berdasarkan petunjuk
al-Qur�an dan al-Sunnah juga.
Keteguhan
para
imam
mazhab berpegang kepada
al-Qur�an dan al-Sunnah
dapat
kita lihat melalui perkataan dan hujah mereka
sendiri. Umpamanya
telah berkata Abu Hanifah rahimahullah:
Saya
mengambil (hukum agama) dari kitab Allah (al-Qur'an);
Apa yang saya tidak temui dalamnya, maka saya
ambil dari
sunnah Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam. Jika saya tidak
temui dalam kitab Allah atau sunnah Rasulullah,
nescaya saya ambil pula pendapat sahabat-sahabatnya.
Selain itu beliau juga pernah menegaskan:
Saya
tidak menggunakan qiyas kecuali jika sangat mendesak;
iaitu pertama-tama saya mencari dalil untuk sesuatu
masalah dalam al-Qur�an dan al-Sunnah, atau keputusan
para sahabat Nabi shallallahu �alaihi wasallam.
Kalau
saya tidak temukan jawapannya maka saya qiyaskan
kepada masalah yang tidak disebut di dalam nas
itu dengan masalah yang disebutkan di dalam nas
dengan benar-benar memperhatikan kesamaan illat
(sebab) antara kedua-dua masalah itu.
(Inilah yang dimaksudkan dengan kaedah �qiyas�.)
Malik
bin Anas rahimahullah
juga
telah berkata:
Jauhilah
pendapat orang-orang yang (mengeluarkan
pendapat) berdasarkan akal fikiran kecuali jika sudah disepakati
oleh para ulama� (ijma�). Ikutilah al-Qur�an yang
telah diturunkan kepadamu oleh Tuhan kamu dan
ikutilah Hadis yang telah diturunkan kepadamu
oleh Nabi kamu.
al-Syafi�e
rahimahullah
menegaskan:
Menjadikan
usul sebagai dasar pegangan adalah perbuatan orang-orang
yang berakal dan usul itu tidak boleh dipertanyakan
mengapa dan bagaimana. Kemudian bertanya seseorang:
Apakah yang dimaksudkan dengan usul ? al-Syafi�e
menjawab: al-Qur�an, Hadis dan qiyas atas keduanya.
Ditanya lagi kepada al-Syafi�e berkenaan qiyas,
lalu beliau menjawab: Qiyas hanya boleh dipergunakan
ketika sangat mendesak dan tidak boleh mempergunakan
qiyas kecuali untuk tujuan taat kepada Allah dan
Rasul-Nya dengan penyerahan diri yang sepenuhnya.
Ahmad
bin Hanbal rahimahullah
juga
tidak terlepas daripada
berpegang teguh kepada al-Qur�an
dan al-Sunnah. Beliau mengecam keras ke atas orang-orang yang menggunakan akal fikiran
dalam beragama dengan membelakangkan sumber wahyu
al-Qur�an dan al-Sunnah. Beliau pernah berkata:
Saya
tidak mengetahui orang-orang yang mengkaji kitab-kitab
agama berdasarkan akal fikiran kecuali pada umumnya
di hati mereka itu ada penyakit!
Demikian
beberapa penegasan daripada
para imam
mazhab terdahulu berkenaan
pegangan
mereka kepada al-Qur�an dan al-Sunnah
dan
pesanan mereka supaya menjauhi akal fikiran dalam
beragama. Justeru itu kita dapati al-Sya�rani
rahimahullah, setelah menghuraikan bab
ini setebal 56 mukasurat dalam kitabnya al-Mizan-ul-Kubra
merumuskan:
Saudara,
apa yang telah saya sebutkan itu sudah cukup untuk
menjelaskan bahawa empat imam mazhab itu dan imam-imam
mujtahid yang lain semuanya terikat dengan dalil-dalil
yang mereka ambil dari al-Qur�an dan al-Sunnah;
dan mereka semuanya menghindari dasar akal fikiran
dalam berpendapat tentang masalah agama. Ketahuilah
bahawa semua mazhab imam-imam mujtahid yang empat
itu bersumber dari al-Qur�an dan al-Sunnah !
Lebih
dari itu ialah teguran Ibn Hazm rahimahullah,
seorang ulama� besar pada kurun ke 11M, dengan
kata beliau:
Semua
hukum yang telah digali oleh para imam mazhab
adalah bersumber daripada syari�at walaupun
dalilnya tidak difahami oleh kalangan awam. Barangsiapa
yang mengingkari hakikat ini bererti mereka mengganggap
para imam mazhab tersebut telah terjerumus ke
dalam kesalahan dan telah mensyari�atkan hukum
yang tidak diizinkan oleh Allah Subhanahu wa Ta�ala.
Anggapan yang sedemikian ini adalah sesuatu yang
keliru lagi sesat. Yang benar adalah jika para
imam mazhab itu tidak mengetahui dalilnya pasti
mereka tidak akan mencetuskan sesuatu hukum (berkenaan masalah agama).
Walaupun merujuk sepenuhnya kepada al-Qur�an dan al-Sunnah,
adakalanya para imam mazhab berbeza pendapat dalam
mengeluarkan hukum. Perbezaan ini wujud bukan
atas faktor kesengajaan tetapi kerana beberapa
faktor fitrah kemanusian dan sejarah yang sememangnya
sukar untuk dielakkan pada zaman mereka. Faktor-faktor
ini akan dihuraikan dalam bab seterusnya.
Bab ini diakhiri dengan sebuah keterangan yang bermanfaat daripada
Ibn Taimiyah rahimahullah berkenaan para imam mazhab dan keutamaan
mereka:
Sesungguhnya mereka, para imam mazhab adalah para Khalifah
Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam di dalam umatnya dan penghidup sunnahnya yang telah mati.
Dengan mereka al-Qur�an tegak dan dengan al-Qur�an mereka bangkit.
Dengan mereka al-Qur�an berbicara dan dengan al-Qur�an
mereka berbicara. Hendaklah diketahui bahawa tidak
ada seorangpun dari para imam ini yang telah diterima
umat secara meluas, (bertindak) sengaja menentang
sunnah Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam baik dalam masalah kecil ataupun besar.
Mereka semuanya sepakat tentang wajibnya mengikuti Rasulullah
shallallahu �alaihi wasallam. Setiap orang boleh diambil dan ditinggalkan perkataannya
kecuali Rasulullah shallallahu �alaihi wasallam.
^Kembali
Ke Atas
|
4. Sebab-Sebab
Wujudnya Perbezaan Pendapat Antara Para Imam Mazhab
|