Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam pernah berkata kepada ‘Ali
bin Abi Thalib radhiallahu 'anh:
Apakah
kamu tidak redha bahawa engkau di sisi aku sepertilah kedudukan
Harun di sisi Musa.
Ahl
al-Sunnah
memahami hadis ini sebagai salah satu keutamaan ‘Ali bin Abi
Thalib radhiallahu 'anh. Akan tetapi Syi‘ah
memiliki pemahaman yang lain. Ikutilah perbahasan seterusnya.
HUJAH
SYI‘AH
Muhammad
Mar’i al-Amin berkata:
Hadith ini menunjukkan keutamaan Amiru l-Mukminin Ali AS menjadi
khalifah selepas Rasulullah SAWAW secara langsung tanpa memberi
peluang bagi orang yang mengingkarinya untuk menentang Syi'ah
al-Abrar, Syi'ah Ahlu l-Bayt AS.
Seterusnya
beliau menukil kata-kata al-Amini daripada kitabnya al-Ghadir:
Sabdanya: 'Tidakkah anda meredhai bahawa anda di sisiku
sepertilah kedudukan Harun di sisi Musa.....' mensabitkan setiap
sifat yang ada pada Nabi SAWAW dari segi martabat, amal, maqam,
kebangkitan, hukum, pemerintahan dan ketuanan pada Amiru
l-Mukminin selain daripada kenabian sebagaimana Harun di sisi
Musa. Justeru itu beliaulah khalifahnya SAWAW, pengurniaan
kedudukan Ali seperti kedudukan dirinya bukanlah dikurniakan
begitu sahaja sebagaimana yang telah disangkakan oleh semua
orang. Beliau telah melantik sebelum ini orang-orang tertentu di
seluruh negara, dan beliau juga telah melantik beberapa orang
dalam ekspedisi tentera, tetapi beliau tidak pernah bersabda
sesuatu sebagaimana beliau bersabda kepada Ali AS. Justeru itu
ianya suatu keistimewaan yang dikurniakan kepada Amiru
l-Mukminin Ali AS.
JAWAPAN
AHL AL-SUNNAH
DARJAT
HADIS AL-MANZILAH.
Hadis ini
dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam kitab Shahihnya –
hadis no: 3706 (Kitab Manaqib, Bab Manaqib ‘Ali bin Abi
Thalib).
MAKSUD
HADIS AL-MANZILAH.
Maksud hadis
ini akan dapat difahami dengan mudah apabila kita mengkaji sebab
kelahirannya:
Daripada Mush‘ab bin Sa’d, daripada ayahnya, bahawa Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam keluar ke ekspedisi Perang Tabuk.
Baginda melantik ‘Ali menjadi penggantinya (menjaga Kota
Madinah). Lalu ‘Ali berkata: “Adakah anda meninggalkan aku
menjaga kanak-kanak dan wanita?” Rasulullah menjawab: “Apakah
kamu tidak redha bahawa engkau di sisi aku sepertilah kedudukan
Harun di sisi Musa, hanya tidak ada Nabi sesudah aku.”
Hadis ini
dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam kitab Shahihnya –
hadis no: 4417 (Kitab Maghazi, Bab ekspedisi Tabuk).
Ringkasnya, setiap kali Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam keluar untuk sesuatu ekspedisi perang, baginda akan
melantik seseorang untuk menggantinya menjaga Kota Madinah.
Ketika hendak keluar ke ekspedisi Perang Tabuk, Rasulullah telah
melantik ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu 'anh untuk
menjaga Kota Madinah. Namun ‘Ali merungut kerana beliau lebih
suka pergi berperang daripada sekadar menjaga kanak-kanak dan
para wanita di Kota Madinah. Untuk mententeramkan ‘Ali,
Rasulullah menerangkan bahawa tugas yang diamanahkan kepada ‘Ali
adalah tidak kurang pentingnya. Ia umpama tugas yang diamanahkan
oleh Nabi Musa ‘alahissalam kepada Nabi Harun
‘alahissalam ketika beliau (Nabi Musa) disuruh keluar oleh
Allah Subhanahu wa Ta‘ala selama empat puluh hari untuk
menerima kitab Taurat. Hal ini dicatit di dalam al-Qur’an:
Dan
kami telah janjikan masa kepada Nabi Musa (untuk memberikan
Taurat) selama tiga puluh malam, serta Kami genapkan jumlahnya
dengan sepuluh malam lagi, lalu sempurnalah waktu yang telah
ditentukan oleh Tuhannya empat puluh malam. Dan berkatalah Nabi
Musa kepada saudaranya Nabi Harun (semasa keluar menerima
Taurat): “Gantikanlah aku dalam (urusan memimpin) kaumku dan
perbaikilah (keadaan mereka sepeninggalanku), dan janganlah
engkau menurut jalan orang-orang yang melakukan kerosakan.”
[al-A’raaf
7:142]
Seterusnya
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyambung:
“…hanya tidak ada Nabi sesudah aku.” Ini adalah untuk
membezakan antara ciri para Nabi bagi kaum Bani Israil dan umat
Muhammad. Bagi Bani Israil, mereka diwarisi oleh beberapa orang
Nabi sesudah wafatnya Nabi Musa ‘alahissalam. Berbeza
bagi umat Muhammad, mereka diwarisi oleh beberapa orang
khalifah. Ini berdasarkan sabda Rasulullah dalam sebuah hadis
yang dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam kitab Shahihnya
– hadis no: 3455 (Kitab al-Anbiya’, Bab apa yang diperkatakan
tentang Bani Israil):
Adalah
Bani Israil dipimpin oleh para Nabi, setiap kali seseorang
daripada Nabi mereka wafat, akan diganti dengan Nabi yang baru.
Dan sesungguhnya selepas aku tidak akan ada Nabi lagi, akan
tetapi akan ada para khalifah yang bertambah banyak.
Sabda
Rasulullah “…hanya tidak ada Nabi sesudah aku”
tidak merujuk kepada Nabi Harun sebagai khalifah sesudah Nabi
Musa. Ini kerana Harun adalah seorang Nabi yang sezaman dengan
Musa, tidak sesudahnya. Ia juga tidak ada kaitan dengan ‘Ali
mahupun Ahl al-Bait baginda kerana sesudah kewafatan
Rasulullah “…akan
ada para khalifah yang bertambah banyak.”
Ini
menunjukkan bahawa jawatan khalifah adalah sesuatu yang terbuka
kepada sesiapa jua, tidak terbatas kepada Ahl al-Bait
Rasulullah.
Adapun hujah
Syi‘ah untuk membuktikan kelayakan ‘Ali radhiallahu
'anh menjadi khalifah berdasarkan Hadis al-Manzilah,
ia ditolak oleh Hadis al-Manzilah itu sendiri.
Marilah kita mengkaji dan menjawab satu persatu hujah al-Amini
terhadap Hadis al-Manzilah:
Pertama:
Berkata
al-Amini:
Sabdanya: “Tidakkah anda meredhai bahawa anda di sisiku
sepertilah kedudukan Harun di sisi Musa.....”
mensabitkan setiap sifat yang ada pada Nabi shallallahu
‘alaihi wa alihi wa sallam dari segi martabat, amal, maqam,
kebangkitan, hukum, pemerintahan dan ketuanan pada Amirul
Mukminin selain daripada kenabian sebagaimana Harun di sisi
Musa.
Jawapan:
Ini adalah
satu dakwaan yang berlebih-lebihan. Sama-sama kita ketahui
bahawa Nabi Musa dan Nabi Harun tidak memiliki kedudukan yang
sama antara satu sama lain. Nabi Musa adalah seorang Rasul yang
diutus kepada Bani Israil. Beliau dikurniakan oleh Allah
Subhanahu wa Ta‘ala pelbagai mukjizat, antara yang paling
utama ialah Allah berkata-kata secara terus kepada Nabi Musa.
Nabi Musa juga dikurniakan kitab Taurat oleh Allah Subhanahu
wa Ta‘ala.
Berbeza
dengan Nabi Harun, beliau tidak memiliki semua keistimewaan di
atas kecuali sebagai pembantu kepada Nabi Musa, umpama seorang
menteri. Firman Allah:
Dan
sesungguhnya Kami telah berikan Kitab Taurat kepada Nabi Musa,
dan Kami lantik saudaranya Nabi Harun, sebagai menteri
bersamanya.
[al-Furqan
25:35]
Peranan utama
beliau sebagai seorang menteri ialah kefasihan berkata-kata
dalam rangka berdakwah kepada kaum Bani Israil:
Dan
saudaraku: Harun, dia lebih fasih lidahnya daripadaku, maka
utuslah dia bersama-samaku sebagai penyokong yang mengakui
kebenaranku; sesungguhnya aku bimbang bahawa mereka akan
mendustakan daku.
[al-Qasas
28:34]
Demikian
juga antara Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam
dan ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu 'anh. Terdapat
perbezaan yang sangat besar antara kedudukan Rasulullah dan ‘Ali
dari pelbagai sudut tanpa terhad kepada ciri kenabian sahaja.
Lebih dari itu, jika orang-orang bersama Nabi Musa pada zamannya
banyak yang membawa “masalah” kepada beliau, orang-orang yang
bersama Rasulullah pada zamannya banyak yang membawa manfaat
kepada baginda tanpa terhad kepada ‘Ali sahaja. Malah boleh
dikatakan setiap seorang daripada mereka adalah menteri yang
bersama-sama membantu baginda. Allah Subhanahu wa Ta‘ala
berfirman:
Nabi
Muhammad ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama
dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir
yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta
belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam).
[al-Fath
48:29]
Adapun tujuan
Rasulullah menyamakan kedudukan ‘Ali di sisinya kepada kedudukan
Nabi Harun di sisi Nabi Musa, ia tidak lebih adalah untuk
menerangkan kesamaan tugas yang diamanahkan kepada Harun dan
‘Ali. Ia tidak bererti kesamaan kedudukan secara keseluruhannya
kerana sebagaimana Nabi Musa dan Nabi Harun tidak memiliki
kedudukan yang sama, maka Rasulullah dan ‘Ali juga tidak
memiliki kedudukan yang sama.
Kedua:
Berkata al-Amini:
Justeru itu beliaulah khalifahnya shallallahu ‘alaihi wa
alihi wa sallam……
Jawapan:
Dakwaan ini
dibatalkan oleh Hadis al-Manzilah itu sendiri. Nabi Musa
tidak pernah melantik Nabi Harun menjadi khalifah sesudah
kewafatannya dan Nabi Harun sendiri tidak pernah menduduki
jawatan khalifah kaum Bani Israil setelah kewafatan Nabi Musa.
Oleh itu,
seandainya Hadis al-Mazilah dijadikan hujah untuk
kesamaan kedudukan antara ‘Ali dan Rasulullah sebagaimana Nabi
Harun dan Nabi Musa, maka ia menjadi hujah bahawa ‘Ali bukanlah
orang yang sepatutnya menjadi khalifah sesudah kewafatan
Rasulullah.
Ketiga:
Berkata
al-Amini:
……pengurniaan kedudukan Ali seperti kedudukan dirinya bukanlah
dikurniakan begitu sahaja sebagaimana yang telah disangkakan
oleh semua orang. Beliau telah melantik sebelum ini orang-orang
tertentu di seluruh negara, dan beliau juga telah melantik
beberapa orang dalam ekspedisi tentera, tetapi beliau tidak
pernah bersabda sesuatu sebagaimana beliau bersabda kepada Ali
‘alahissalam. Justeru itu ianya suatu keistimewaan yang
dikurniakan kepada Amirul Mukminin Ali ‘alaihissalam.
Jawapan:
Benar bahawa
menjadi kebiasaan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
melantik orang-orang tertentu dengan diamanahkan untuk mengetuai
urusan tertentu. Benar juga bahawa baginda
“tidak pernah bersabda sesuatu sebagaimana beliau bersabda
kepada Ali”.
Perbezaan ini berlaku kerana orang-orang lain yang diamanahkan
oleh Rasulullah tidak merungut. Berbeza dengan ‘Ali, beliau
merungut terhadap tugas yang diamanahkan oleh Rasulullah kepada
beliau. Oleh kerana itulah Rasulullah bersabda sedemikian demi
mententeramkan ‘Ali daripada rungutannya.
Satu
pengajaran penting di sini adalah, rungutan ‘Ali kepada
Rasulullah menunjukkan bahawa beliau adalah manusia biasa yang
adakalanya cenderung kepada kehendak sendiri daripada mentaati
perintah Rasulullah. Hakikat ini bukanlah mengurangkan keutamaan
‘Ali tetapi sekadar membuktikan beliau adalah manusia biasa yang
tidak maksum.
|