Golongan Syi‘ah al-Rafidhah memiliki sikap yang melampau
dalam mencela para sahabat radhiallahu 'anhum, khasnya
terhadap tiga orang Khalifah al-Rasyidin iaitu al-Shiddiq,
al-Faruq dan Zu al-Nuraian. Celaan mereka tertumpu
kepada tuduhan sesat sehinggalah kepada tuduhan mereka – para
sahabat – telah keluar dari Islam.
Atas dasar ini maka menjadi kewajipan kami untuk menyampaikan kepada
para pembaca sekalian keutamaan para sahabat radhiallahu 'anhum
serta kedudukan, kemuliaan dan kebenaran mereka sebagaimana yang
diiktiraf oleh Allah dan Rasul-Nya. Hal ini telah kami
lakukan dalam Bahagian Pertama buku ini, alhamdulillah.
Seterusnya kami akan menerangkan keutamaan para sahabat secara
khusus, khasnya keutamaan Abu Bakar al-Shiddiq, ‘Umar al-Khaththab
dan ‘Utsman ibn ‘Affan, diikuti dengan ‘Ali bin Abi Thalib
radhiallahu 'anhum.
Beliau adalah ‘Abd Allah bin ‘Utsman Abu Bakar al-Shiddiq bin
Abi Quhafah al-Quraisyi sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam yang paling utama serta bertaraf menteri kepada baginda.
Beliau merupakan orang yang kedua bersama Rasulullah di dalam gua
serta menemani baginda ketika hijrah. Rasulullah telah
memperisterikan anak beliau iaitu A’isyah radhiallahu ‘anha
yang merupakan di antara isteri yang paling disayangi oleh baginda.
Beliau merupakan salah seorang dari 10 orang sahabat yang dijamin
masuk syurga serta Khalifah al-Rasyidin pertama yang
mana kepimpinannya telah menguatkan agama serta membawa kemenangan
kepada Islam. Beliau adalah sahabat yang dikebumikan jasadnya di
sisi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam di Raudhah
yang suci.
Abu Bakar radhiallahu ‘anh dilahirkan dua tahun setelah
berlakunya peristiwa tentera bergajah dan menjadi teman setia
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sejak sebelum baginda
diutuskan menjadi Rasul. Para ilmuan bersepakat bahawa beliau
merupakan lelaki yang pertama memeluk agama Islam.
Beliau sepanjang masa sentiasa bersama-sama dengan Rasulullah semasa
di Mekah, kemudian berhijrah bersama baginda ke Madinah. Beliau
telah ikut serta dalam semua peperangan bersama Rasulullah, demikian
juga dalam mana-mana ekspedisi atau perjalanan Rasulullah. Dalam
erti kata lain, hampir seluruh daripada masa Abu Bakar diluangkan
untuk berada di samping Rasulullah sehinggalah ke saat baginda wafat.
Abu Bakar radhiallahu 'anh pernah dilantik memimpin rombongan
haji. Beliaulah juga orang yang dilantik oleh Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam untuk menggantikan tempat baginda
sebagai imam solat sewaktu baginda sakit yang membawa kepada
kewafatannya. Berdasarkan perlantikan ini, para sahabat
radhiallahu ‘anhum bersepakat bahawa Abu Bakar radhiallahu 'anh
merupakan khalifah yang hak untuk menggantikan tempat Rasulullah
bagi memimpin umat setelah pada awalnya berlaku perselisihan
siapakah yang sepatutnya menjadi khalifah.
Sejak zaman Jahiliyyah lagi Abu Bakar radhiallahu ‘anh
terkenal dengan sifat dermawannya. Beliau pernah mendermakan
sebanyak 40 ribu dirham untuk kepentingan Islam serta membebaskan
para hamba. Ini terbukti dimana beliau telah membebaskan 7 orang
hamba yang mengalami penyiksaan kerana memeluk Islam yang di
antaranya adalah Bilal Ibn Rabah dan Amir bin Fuhairah
radhiallahu 'anhuma. Mereka merupakan golongan Islam yang lemah
serta tidak berdaya sehingga dibebaskan dari perhambaan menerusi
tangan Abu Bakar. Kemuliaan akhlak serta sifat amanah yang ada pada
diri Abu Bakar menjadi ukuran oleh masyarakat sehingga 5 orang tokoh
Quraisy telah memeluk Islam kerananya. Mereka, yang kesemuanya
merupakan sahabat utama yang dijamin masuk syurga, adalah ‘Utsman,
Talhah, al-Zubair, Sa‘ad bin Abi Waqqas serta ‘Abd al-Rahman bin
‘Auf radhiallahu ‘anhum.
Apabila kaum Muslimin mengalami pelbagai tekanan serta penindasan
daripada kaum kafir Quraisyh di Kota Mekah maka Abu Bakar
radhiallahu ‘anh telah berazam untuk berhijrah sebagaimana kaum
Muslimin lainnya ke Habsyah (Etophia). Apabila beliau keluar dengan
keluarganya, beliau telah bertemu dengan Ibn Daghinah (ابن
الدغنة)
seorang ketua bagi kaumnya. Dia bertanya kepadanya: “Ke manakah kamu
wahai Abu Bakar?” Beliau menjawab: “Aku telah dihalau oleh kaumku,
maka aku hendak berjalan di bumi ini dan mencari tempat untuk
menyembah Tuhanku!” Berkata Ibn Daghinah: “Engkau tidak patut
dihalau, engkau banyak membantu kaummu, suka menghubungkan
silaturahim dan sentiasa menolong orang yang lemah. Kembalilah
engkau, aku akan menjadi pelindung bagimu. Sembahlah Tuhanmu di
negerimu.”
Maka kembalilah Abu Bakar berserta Ibn Daghinah ke Mekah lalu
bertemu dengan para pemimpin Quraish. Berkata Ibn Daghinah kepada
mereka: “Abu Bakar tidak patut keluar dari Mekah. Apakah patut kamu
menghalau orang yang suka membantu orang, suka menghubungkan
silaturahim, serta sentiasa membantu orang yang lemah?” Jawab para
pemimpin Quraisyh: “Suruh Abu Bakar beribadat menyembah Tuhannya di
rumahnya sahaja, kami tidak ingin dia menunjukkan amalannya kepada
orang-orang kami. Dia bebas buat apa sahaja di rumahnya, membaca al-Qur’an
dan sebagainya.”
Maka Abu Bakar radhiallahu ‘anh membina sebuah masjid di
halaman rumahnya. Di situlah dia bersembahyang, membaca al-Qur’an
sehingga terisak-isak mengeluarkan air mata. Maka ramailah kaum
Quraisy serta anak-anak mereka datang untuk memperhatikan Abu Bakar
beribadat. Mereka berasa hairan serta kagum dengan apa yang
dilakukan oleh beliau, yakni beribadat dengan penuh khusyuk. Ini
akhirnya membimbangkan para pemimpin Quraisyh. Maka apabila Ibn
Daghinah memberitahunya akan keresahan para pemimpin Quraisyh itu
Abu Bakar berkata: “Aku tidak meminta perlindungan itu, cukuplah aku
dengan perlindungan dari Allah Subhanahu wa Ta‘ala.”
Kisah di atas dirakamkan dalam Shahih al-Bukhari serta di
dalam kitab-kitab hadis lainnya.
1 Abu Bakar Beriman Tanpa
Keraguan Mahupun Penangguhan
Di antara kelebihan Abu Bakar al-Shiddiq radhiallahu 'anh
ialah apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
menyeru seseorang kepada Islam, orang tersebut akan merasa ragu-ragu
atau meminta tangguh untuk berfikir terlebih dahulu. Abu Bakar
terkecuali daripada sikap seperti ini, beliau tidak sedikitpun
berasa ragu mahupun meminta tangguh untuk berfikir terlebih dahulu.
Dengan itu beliaulah lelaki pertama yang memeluk Islam yang sanggup
mengorbankan diri serta hartanya untuk Islam.
Salah seorang sahabat, Abu Darda’ radhiallahu ‘anh pernah
menceritakan: Aku sedang duduk bersama Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam lalu tiba-tiba muncullah Abu Bakar sambil menjinjing
hujung pakaiannya hingga terlihat lututnya. Maka Nabi berkata:
“Sesungguhnya teman kamu ini sedang kesal maka berilah salam atasnya.”
(Setelah itu) Abu Bakar berkata: “Wahai Rasulullah, antara aku dan
(‘Umar) Ibnu al-Khaththab terjadi perselisihan, maka aku segera
mendatanginya untuk meminta maaf, aku mohon kepadanya agar memaafkan
aku namun dia enggan menerima permohonanku. Maka kerana itu akan
datang mengadapmu sekarang.”
Rasulullah menjawab: “Semoga Allah mengampunimu wahai Abu Bakar” (baginda
mengulanginya sebanyak tiga kali). Tidak lama selepas itu ‘Umar
menyesal akan perbuatannya dan mendatangi rumah Abu Bakar sambil
bertanya: “Apakah di dalam ada Abu Bakar?” Namun keluarganya
menjawab: “Tidak.” ‘Umar segera mendatangi Rasulullah sementara
wajah Rasulullah kelihatan merah kerana marah sehinggakan Abu Bakar
(yang masih berada di sisinya) merasa kasihan terhadap ‘Umar. Lalu
Abu Bakar memohon sambil duduk di atas kedua lututnya: “Wahai
Rasulullah, Demi Allah sebenarnya akulah yang bersalah” (diulanginya
sebanyak dua kali). Maka Rasulullah bersabda:
إِنَّ اللَّهَ بَعَثَنِي إِلَيْكُمْ فَقُلْتُمْ: كَذَبْتَ. وَقَالَ:
أَبُو بَكْرٍ: صَدَقَ. وَوَاسَانِي بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَهَلْ
أَنْتُمْ تَارِكُوا لِي صَاحِبِي؟
Sesungguhnya aku telah diutus oleh Allah kepada kamu namun kamu
sekalian mengatakan, “Engkau pendusta!” Sementara Abu Bakar berkata:
“Engkau benar!” Setelah itu dia membelaku dengan seluruh jiwa dan
hartanya. Lalu apakah kamu akan mengabaikan sahabatku ini?
Setelah itu Abu Bakar tidak pernah diganggu lagi.
Hadis di atas dengan jelasnya menunjukkan kelebihan Abu Bakar
radhiallahu ‘anh melebihi keseluruhan para sahabat yang lain.
Ini disebabkan besarnya usaha beliau terhadap Islam sehingga sanggup
mengorbankan dirinya serta hartanya di saat Islam menerima tekanan
yang paling hebat di awal perkembangannya sehinggakan Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda berkenaan sahabat
kesayangannya itu: “Apakah kamu akan mengabaikan sahabatku ini?”
Penetapan khusus terhadap kelebihan Abu Bakar radhiallahu
‘anh akan diterangkan seterusnya berdasarkan ketetapan al-Qur’an,
insha-Allah. Begitu juga dengan sebuah hadis yang
diriwayatkan oleh al-Thabarani dengan sanad yang sahih dimana
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda tentang Abu
Bakar: “Janganlah kamu memaki sahabatku…” hingga
akhirnya.
2 Pembelaan Abu Bakar Ke
Atas Rasulullah
Di antara kelebihan Abu Bakar radhiallahu ‘anh adalah
pembelaan beliau terhadap Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
ketika baginda dianiaya oleh kaum kafir Quraisyh pada saat awal
perkembangan Islam. Ketika itu Rasulullah serta para sahabat
menerima ujian yang sangat hebat akibat ditindas serta ditekan oleh
golongan Musyrikin. Rasulullah sendiri telah dianiaya sehingga
disakiti jasad baginda. Urwah bin al-Zubair radhiallahu 'anh
berkata: “Aku pernah bertanya kepada ‘Abd allah bin ‘Amr tentang
perbuatan kaum Musyrikin yang paling menyakitkan Rasulullah.” Maka
dia berkata: “Aku pernah melihat Uqbah bin Abi Mu‘aith (عقبق
بن أبي معيط)
– semoga Allah melaknat dia - mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam yang sedang solat, maka Uqbah melilit leher Nabi dengan
serban miliknya dan mencekik sekeras-kerasnya. Lalu datanglah Abu
Bakar membela Nabi dan melepaskan ikatan tersebut sambil berkata:
“Apakah kamu akan membunuh seorang lelaki kerana dia menyatakan,
Tuhanku ialah Allah, padahal dia telah datang kepadamu dengan
membawa keterangan-keterangan dari Tuhanmu?”
Hadis ini menunjukkan keutamaan khusus kepada Abu Bakar
radhiallahu ‘anh dimana tiada sesiapa yang menolong Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam ketika itu kecuali beliau.
3 Abu Bakar Sahabat Yang
Paling Dermawan
Sesungguhnya Abu Bakar radhiallahu ‘anh merupakan sahabat
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang paling banyak
menderma dengan kerelaan hatinya dibandingkan dengan para sahabat
selainnya. Beliau juga merupakan orang yang paling banyak membantu
baginda dari segala sudut sehinggakan baginda menjadikannya teman
setia serta saudara baginda berbanding para sahabat lainnya.
‘Umar al-Khaththab radhiallahu 'anh berkata,
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyuruh kami
bersedekah. Ini bertepatan dengan harta yang ada pada aku. Aku
berkata: “Jika satu hari aku akan menang di atas Abu Bakar, maka
hari inilah aku akan menang atas beliau.” Lalu aku datang dengan
setengah harta aku, lalu Rasulullah bertanya: “Apa yang kamu
tinggalkan untuk ahli keluarga kamu ?” Aku menjawab: “Sepertiga.”
Lalu datang pula Abu Bakar
membawa seluruh harta yang ada padanya. Maka bertanya
Rasulullah: “Wahai Abu Bakar, apa yang kamu tinggalkan untuk ahli
keluarga engkau ?” Abu Bakar menjawab: “Aku tinggalkan untuk
mereka Allah dan Rasul-Nya.” Berkata Umar: “Aku memang tidak akan
menang di atas Abu Bakar sesuatupun selama-lamanya.”
Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu 'anh menerangkan bahawa
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah berkata:
إِنَّ مِنْ أَمَنِّ النَّاسِ عَلَيَّ فِي صُحْبَتِهِ وَمَالِهِ أَبَا
بَكْرٍ وَلَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا خَلِيلاً غَيْرَ رَبِّي لاَتَّخَذْتُ
أَبَا بَكْرٍ وَلَكِنْ أُخُوَّةُ الإِسْلاَمِ وَمَوَدَّتُهُ.
Sesungguhnya manusia
yang paling mententeramkan atas diriku di dalam persahabatan dan
hartanya adalah Abu Bakar, dan jikalau aku mengambil seorang kekasih
selain Tuhanku, nescaya Abu Bakarlah yang aku ambil sebagai kekasih,
namun dia adalah saudaraku dan sahabatku.
A’isyah radhiallahu ‘anha berkata bahawa Abu Bakar telah
menginfakkan kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
sebanyak 40,000 dirham.
Abu Hurairah radhiallahu ‘anh menjelaskan bahawa Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
مَا نَفَعَنِي مَالٌ
قَطُّ مَا نَفَعَنِي مَالُ أَبِي بَكْرٍ.
Tidak
ada harta yang bermanfaat kepada aku sebagaimana harta Abu Bakar
telah memberi manfaat kepada aku.
4 Seruan Memasuki Syurga
Disebabkan Keutamaan Abu Bakar
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda:
مَنْ أَنْفَقَ زَوْجَيْنِ مِنْ شَيْءٍ مِنْ الأَشْيَاءِ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ دُعِيَ مِنْ أَبْوَابِ يَعْنِي الْجَنَّةَ: "يَا عَبْدَ
اللَّهِ هَذَا خَيْرٌ". فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّلاَةِ دُعِيَ
مِنْ بَابِ الصَّلاَةِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجِهَادِ دُعِيَ
مِنْ بَابِ الْجِهَادِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّدَقَةِ دُعِيَ
مِنْ بَابِ الصَّدَقَةِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصِّيَامِ دُعِيَ
مِنْ بَابِ الصِّيَامِ وَبَابِ الرَّيَّانِ. فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: مَا
عَلَى هَذَا الَّذِي يُدْعَى مِنْ تِلْكَ الأَبْوَابِ مِنْ ضَرُورَةٍ
وَقَالَ هَلْ يُدْعَى
مِنْهَا كُلِّهَا أَحَدٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: نَعَمْ وَأَرْجُو
أَنْ تَكُونَ مِنْهُمْ يَا أَبَا بَكْرٍ.
Barangsiapa yang menginfakkan sesuatu dari dua yang dimilikinya di
jalan Allah nescaya akan diseru dari pintu-pintu syurga: “Wahai
hamba Allah inilah kebaikan.” Maka barangsiapa termasuk ahli
sembahyang maka dia akan dipanggil dari pintu sembahyang.
Barangsiapa termasuk golongan yang suka berjihad maka dia akan
dipanggil dari pintu jihad, barangsiapa yang suka bersedekah maka
dia akan dipanggil dari pintu sedekah dan barangsiapa yang suka
berpuasa maka akan dipanggil dari pintu puasa dan dari pintu al-Rayan.
Maka Abu Bakar bertanya: “Bagaimana jika seseorang harus dipanggil
dari setiap pintu, dan apakah mungkin seseorang dipanggil dari
setiap pintu wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Ya, dan aku
berharap agar engkau wahai Abu Bakar termasuk salah seorang dari
mereka.”
Himpunan amalan yang baik akhirnya akan menghasilkan ganjaran syurga
kepada pengamalnya. Di antara para sahabat yang terhimpun pada
dirinya segala amalan yang baik ialah Abu Bakar radhiallahu 'anh.
Sebagaimana yang diharapkan oleh Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam, Abu Bakar pada Hari Akhirat nanti akan
dipanggil oleh semua pintu syurga disebabkan pelbagai amalan yang
dilakukan olehnya.
Kepelbagaian amalan yang dilakukan oleh Abu Bakar radhiallahu 'anh
merupakan satu kebiasaan yang dilakukannya dalam sehari.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bertanya:
مَنْ أَصْبَحَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ صَائِمًا؟ قَالَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ: أَنَا. قَالَ: فَمَنْ تَبِعَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ
جَنَازَةً؟ قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا. قَالَ: فَمَنْ أَطْعَمَ
مِنْكُمْ الْيَوْمَ مِسْكِينًا؟ قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا. قَالَ:
فَمَنْ عَادَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ مَرِيضًا؟ قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا
اجْتَمَعْنَ فِي امْرِئٍ إِلاَّ دَخَلَ الْجَنَّةَ.
“Siapakah di antara kamu yang berpuasa pada pagi hari ini?” Abu
Bakar menjawab: “Saya.” Rasulullah bertanya: “Siapakah yang pada
hari ini mengiringi jenazah?” Abu Bakar menjawab: “Saya.” Rasulullah
bertanya: “Siapakah yang pada hari ini memberi makan kepada seorang
miskin?” Abu Bakar menjawab: “Saya.” Rasulullah bertanya lagi:
“Siapakah di antara kamu pada hari ini yang mengunjungi orang sakit?”
Abu Bakar menjawab: “Saya.” Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam akhirnya bersabda: “Tiada terkumpul semua itu pada
seseorang kecuali dia akan masuk syurga.”
Demikianlah terhimpunnya pada diri Abu Bakar radhiallahu 'anh
amalan-amalan yang besar dalam satu hari. Sifat ini menghampiri
akhlak para Nabi sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
إِنَّهُمْ
كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا
وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ
Sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan
kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta
gerun takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami.
[al-Anbiya’ 21:90]
Adapun
sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam: “Tiada
terkumpul semua itu pada seseorang kecuali dia akan masuk syurga”
, maka berkata al-Nawawi, berkata al-Qadhi ‘Iyadh:
Maknanya memasuki syurga tanpa hisab mahupun hukuman atas apa-apa
kesalahan disebabkan oleh keimanan semata-mata dan dengan adanya
limpahan kurnia dari Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
5 Sambutan Ahli Syurga
Untuk Abu Bakar
Di antara kelebihan Abu Bakar radhiallahu 'anh ialah
sesungguhnya para ahli syurga akan menyambutnya ketika beliau
memasuki syurga kelak. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
يَدْخُلُ الْجَنَّة رَجُلٌ فَلاَ يَبْقَى أَهْلُ دَارٍ وَلاَ أَهْلُ
غُرْفَةٍ إِلاَّ قَالُوا: مَرْحَباً مَرْحَباً إلَيْنَا إلَيْنَا. فقال
أبو بكر: يَا رَسُولَ الله مَا تَوَى عَلَى هَذَا الرَّجُلِ فِي ذَلِكَ
الْيَومِ. قال: أَجَلْ وَأَنْتَ هُو يَا أَبَا بَكْرٍ.
Akan memasuki syurga seorang lelaki, maka tiada orang
yang di rumah mahupun di bilik (di dalam syurga tersebut) melainkan
mereka berkata: “Selamat datang, selamat datang.” Maka berkata Abu
Bakar: “Wahai Rasulullah, (sungguh bahagia) lelaki tersebut sehingga
tidak akan hilang serta musnah pada hari tersebut.” Rasulullah
meneruskan: “Sudah tentu dan lelaki tersebut adalah engkau wahai Abu
Bakar.”
6 Abu Bakar Terpelihara
Daripada Memasuki Neraka
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menggelar Abu Bakar
sebagai al-Shiddiq (yang benar) dan Allah memelihara beliau
daripada api neraka. Anas bin Malik radhiallahu ‘anh berkata
bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah berada
di atas bukit Uhud bersama Abu Bakar, ‘Umar dan ‘Utsman, lalu
baginda bersabda:
اثْبُتْ أُحُدُ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ نَبِيٌّ وَصِدِّيقٌ وَشَهِيدَانِ.
Tetaplah kamu wahai Uhud kerana di atasmu ada seorang Nabi, seorang
yang jujur dan dua orang lelaki yang mati syahid.
Sesungguhnya yang berada bersama baginda di atas bukit Uhud ketika
itu ialah Abu Bakar, ‘Umar dan serta ‘Utsman, ketiga-tiga mereka
adalah Khulafa al-Rasyidin. Hadis ini terdapat di dalam kitab
sahih.
Hakim bin Sa‘ad berkata, saya mendengar ‘Ali radhiallahu 'anh
berkata: “Allah menurunkan nama Abu Bakar dengan sebutan al-Shiddiq
dari langit.”
Gelaran al-Shiddiq memiliki kedudukan yang tinggi di dalam
Islam dan dikatakan, ia memiliki kedudukan yang lebih tinggi
daripada al-Wilayah.
Keutamaan dan kemuliaan tersebut sahaja sudah cukup buat Abu Bakar
radhiallahu ‘anh. Ibn Zubair radhiallahu 'anh berkata,
nama Abu Bakar adalah ‘Abd Allah bin ‘Utsman. Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadanya:
أَنْتَ عَتِيقُ اللهِ مِنَ النَّارِ.
Engkau dibebaskan oleh Allah daripada neraka.
7 Abu Bakar Adalah
Sebaik-Baik Sahabat Dan Pemimpin Sahabat Yang Lain
Para sahabat radhiallahu 'anhum berpandangan bahawa Abu Bakar
radhiallahu ‘anh adalah sebaik-baik sahabat, pemimpin mereka
serta orang yang paling mengasihi Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam. Pandangan ini turut diberi oleh ‘Ali serta ‘Umar
radhiallahu ‘anhuma.
Muhammad bin al-Hanafiyah radhiallahu ‘anh berkata:
قُلْتُ لأَبِي أَيُّ النَّاسِ خَيْرٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ قَالَ أَبُو بَكْرٍ. قُلْتُ ثُمَّ مَنْ؟
قَالَ ثُمَّ عُمَرُ. وَخَشِيتُ أَنْ يَقُولَ عُثْمَانُ قُلْتُ ثُمَّ
أَنْتَ؟ قَالَ مَا أَنَا إِلاَّ رَجُلٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ.
Aku bertanya kepada ayahku – yakni ‘Ali bin Abi Thalib – siapa
manusia yang paling baik setelah Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam? Beliau menjawab: “Abu Bakar.” Kemudian aku bertanya lagi,
siapa setelahnya? Beliau menjawab: “‘Umar.” Aku takut jika dia
menyebut ‘Utsman sesudahnya, maka kukatakan: “Setelah itu pasti anda.”
Namun beliau menjawab: “Aku hanyalah salah seorang dari kaum
Muslimin.”
‘Umar radhiallahu ‘anh pernah berkata: “Abu Bakar
adalah orang yang paling dikasihi Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam dan di kalangan kami beliau adalah orang yang terbaik dan
sayyid (tuan) kami.”
Maka perhatikanlah wahai para pembaca sekalian betapa insafnya para
sahabat serta rendah diri mereka kepada penyaksian terhadap kebaikan
serta kemuliaan sebahagian mereka dengan sebahagian yang lain.
Sehinggakan ‘Ali radhiallahu ‘anh yang dikenali dengan
pelbagai keutamaan dan kemuliaan dengan rendah hati telah berkata
kepada anaknya:
“Aku ini hanyalah salah seorang dari kaum Muslimin.”
Selain itu ‘Ali juga turut memuji Abu Bakar dan ‘Umar radhiallahu
'anhuma.
Perbandingkanlah dengan pendirian golongan Syi‘ah al-Rafidhah
yang berkata:
“Sesungguhnya dia (Ali) musuh kepada mereka berdua serta berlepas
diri daripada mereka berdua.”
Ini adalah ucapan yang dusta lagi palsu.
Setelah pujian ‘Ali radhiallahu ‘anh terhadap Abu Bakar
al-Shiddiq radhiallahu ‘anh terdapat pula pujian ‘Umar
radhiallahu ‘anh yang memberikan penyaksian bahawa beliau (Abu
Bakar) merupakan orang yang terbaik di kalangan mereka dan tuan di
kalangan mereka – yakni para sahabat.
‘Amr bin al-Ash radhiallahu ‘anh berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَهُ
عَلَى جَيْشِ ذَاتِ السَّلاَسِلِ فَأَتَيْتُهُ فَقُلْتُ أَيُّ النَّاسِ
أَحَبُّ إِلَيْكَ؟ قَالَ عَائِشَةُ. قُلْتُ مِنْ الرِّجَالِ؟ قَالَ
أَبُوهَا. قُلْتُ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ عُمَرُ. فَعَدَّ رِجَالاً.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengutusnya untuk memimpin
pasukan Dzatul Salasil. Aku (‘Amr) menemui beliau dan bertanya:
“Siapakah orang yang paling engkau cintai?” Baginda menjawab: “A’isyah.”
Aku bertanya lagi: “Siapakah di kalangan kaum lelaki?” Baginda
menjawab: “Ayahnya (Abu Bakar).” Aku bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “‘Umar.” Kemudian baginda menyebut nama beberapa
lelaki lain.
Kenyataan di atas tidak menafikan ‘Ali dan Fathimah radhiallahu 'anhuma
sebagai dua orang yang turut dicintai oleh Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam. Hanya sahaja kecintaan Rasulullah
terhadap ‘Ali dan Fathimah dilihat dari beberapa sudut yang lain
berbanding Abu Bakar dan ‘Umar sebagaimana yang akan diterangkan
seterusnya di dalam bab Keutamaan ‘Ali bin Thalib.
8 Pujian Allah Ke Atas Abu
Bakar Di Dalam al-Qur’an
Allah Subhanahu wa Ta‘ala turut memuji Abu Bakar
radhiallahu 'anh di dalam al-Qur’an atas sifat kedermawannya.
Firman Allah:
وَلا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا
أُولِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ
اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari
kalangan kamu bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum
kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada
jalan Allah. Sebaliknya hendaklah mereka memaafkan serta melupakan
kesalahan orang-orang itu. Tidakkah kamu suka supaya Allah
mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi
Maha Mengasihani.
[al-Nur 24:22]
Allah Subhanahu wa Ta‘ala menerusi ayat tersebut menyuruh Abu
Bakar radhiallahu ‘anh supaya meneruskan kebaikan yang
dilakukannya. Ini berlaku setelah beliau bercadang untuk
menghentikan bantuannya kepada Misthah kerana terlibat menuduh
A’isyah radhiallahu 'anha melakukan perbuatan sumbang. Ayat
di atas menunjukkan kelebihan serta kedudukan tinggi yang dimiliki
oleh Abu Bakar di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala tanpa wujud
apa-apa keraguan sama sekali.
9 Penghijrahan Abu Bakar
Bersama Rasulullah
Di antara kelebihan yang menunjukkan ketinggian serta keagungan Abu
Bakar radhiallahu ‘anh ialah peranan beliau berbanding
lain-lain sahabat untuk menemani Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam dalam peristiwa hijrah. Allah Subhanahu wa Ta‘ala
memilih beliau untuk menemani baginda sebagaimana firman-Nya:
إِلا
تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ
كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ
لِصَاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ
سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ
كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ
الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah
telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah)
mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang dia (Muhammad) salah
seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua,
ketika dia (Muhammad) berkata kepada sahabatnya (Abu Bakar):
“Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita".
Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi
Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang
kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik)
orang-orang kafir ke bawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan
Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana
Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
[al-Taubah 9:40]
Ayat di atas merupakan bukti paling besar yang mengumpulkan
kelebihan Abu Bakar al-Shiddiq radhiallahu ‘anh. Kami
akan menyimpulkan apa yang dinyatakan oleh kebanyakan ulama’ tafsir,
misalnya Fakhr al-Razi serta selainnya tentang pengertian ayat
tersebut:
Pertama:
Hijrah merupakan satu peristiwa yang amat besar dalam sejarah Islam.
Ia adalah satu peristiwa yang paling merbahaya selama Rasulullah
diutus menjadi seorang Rasul dan paling penting dalam menjamin
kejayaan dakwah Islam. Dalam semua kebesaran, bahaya dan kepentingan
ini, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak
mempercayai seorangpun untuk menemaninya selain Abu Bakar
radhiallahu ‘anh.
Kedua:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tidak akan memilih
seorang teman untuk berhijrah melainkan apa yang dipilih oleh Allah
Subhanahu wa Ta‘ala. Yang dipilih oleh Allah ialah Abu Bakar
radhiallahu 'anh. Ini merupakan kelebihan Abu Bakar yang
mengatasi para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
yang lain, radhiallahu 'anhum.
Ketiga:
Abu Bakar radhiallahu 'anh bukan sahaja menemani Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam tetapi juga mengeluarkan
hartanya untuk disedekahkan demi menjamin kejayaan hijrah tersebut.
Rasulullah redha akan apa yang dikorbankan oleh Abu Bakar sehingga
baginda pernah bersabda:
إِنَّ مِنْ أَمَنِّ النَّاسِ عَلَيَّ فِي صُحْبَتِهِ وَمَالِهِ أَبَا
بَكْرٍ وَلَوْ كُنْتُ مُتَّخِذًا خَلِيلاً غَيْرَ رَبِّي لاَتَّخَذْتُ
أَبَا بَكْرٍ وَلَكِنْ أُخُوَّةُ الإِسْلاَمِ وَمَوَدَّتُهُ.
Sesungguhnya manusia
yang paling mententeramkan atas diriku di dalam persahabatan dan
hartanya adalah Abu Bakar, dan jikalau aku mengambil seorang kekasih
selain Tuhanku, nescaya Abu Bakarlah yang aku ambil sebagai kekasih,
namun dia adalah saudaraku dan sahabatku.
Keempat:
Allah Subhanahu wa Ta‘ala telah menyebut perihal Abu Bakar
yang menemani Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam di
dalam al-Qur’an. Sesungguhnya al-Qur’an al-Adzim merupakan
Kalam Allah Subhanahu wa Ta'ala yang sempurna sifatnya. Di
dalamnya terkandung pujian dan celaan. Tidak akan ditemui pujian
kepada seseorang (selain rasulullah) melainkan terhadap Abu Bakar
sebagaimana tidak akan ditemui celaan kepada seseorang melainkan
terhadap Abu Lahab dan isterinya. Pengkhususan pujian terhadap Abu
Bakar al-Shiddiq itu merupakan pengkhususan secara langsung
daripada Allah, Tuhan sekalian alam dan ini menunjukkan keutamaan ke
atas beliau yang tidak diperolehi seseorangpun selain darinya.
Kelima:
Firman Allah: “Dia salah seorang dari dua (sahabat)…”
merupakan perkataan daripada Allah, Tuhan sekalian alam yang
ditujukan kepada sekalian kaum Muslimin bagi menunjukkan dengan
jelas keutamaan orang yang berada di dalam gua tersebut. Menerusi
ayat ini jelas bahawa Abu Bakar al Siddiq adalah orang kedua
tertinggi keutamaannya selepas Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam.
Lebih dari itu, umat Islam bersepakat bahawa sahabat yang
utama ialah mereka yang terawal berhijrah. Maka apakah tandingannya
kepada Abu Bakar yang bukan sahaja terawal berhijrah tetapi
merupakan teman Rasulullah dalam berhijrah?
Keenam:
Ayat di atas juga menunjukkan bahawa Abu Bakar radhiallahu 'anh
adalah sahabat yang kedua terpenting dalam urusan dakwah dan
pentadbiran Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Perkara
ini terbukti melalui perstiwa-peristiwa yang lain juga. Sebagai
contoh, Rasulullah tidak akan pergi berperang melainkan Abu Bakar
ada bersama baginda. Apabila Rasulullah uzur sebelum kewafatannya,
Abu Bakar dilantik menjadi imam solat. Malah apabila Abu Bakar wafat,
beliau dikebumikan di sebelah Rasulullah. Maka hubungan “salah
seorang daripada dua” tidak hanya berlaku di dalam peristiwa
hijrah tetapi dalam pelbagai liku kehidupan sehinggalah kepada alam
seterusnya.
Ketujuh:
Firman Allah melalui lisan Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam: “Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya
Allah bersama kita" sekali lagi menunjukkan keutamaan Abu
Bakar radhiallahu 'anh. Kebersamaan Allah kepada kedua-dua
Rasulullah dan Abu Bakar, tidak kepada Rasulullah sahaja,
menunjukkan bahawa Abu Bakar adalah seorang yang diiktiraf ketaqwaan
dan kebaikannya. Ini kerana:
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ
Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertaqwa, dan
orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
[al-Nahl 16:128]
10 Allah Memilih Abu Bakar
sebagai Khalifah Menggantikan Nabi-Nya
Allah Subhanahu wa Ta'ala telah memilih Abu Bakar
radhiallahu 'anh sebagai khalifah yang mengganti Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam. Sebelum kewafatan Rasulullah,
baginda telah mengisyaratkan bahawa individu yang akan menggantikan
baginda menjaga urusan umatnya ialah Abu Bakar. A’isyah
radhiallahu 'anha menerangkan:
قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي
مَرَضِهِ ادْعِي لِي أَبَا بَكْرٍ أَبَاكِ وَأَخَاكِ حَتَّى أَكْتُبَ
كِتَابًا فَإِنِّي أَخَافُ أَنْ يَتَمَنَّى مُتَمَنٍّ وَيَقُولُ
قَائِلٌ: أَنَا أَوْلَى. وَيَأْبَى اللَّهُ وَالْمُؤْمِنُونَ إِلاَّ
أَبَا بَكْرٍ.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata kepada aku ketika
menghadapi penyakitnya: “Panggillah kepada aku Abu Bakar – ayah kamu
dan saudara lelaki kamu (yakni ‘Ali) supaya aku dapat tuliskan
sesuatu. Sesungguhnya aku takut seseorang yang lain ingin mengambil
kedudukannya dan berkata: ‘Saya lebih berhak ke atasnya’, sedangkan
Allah dan orang-orang yang beriman tidak menerimanya kecuali Abu
Bakar.
al-Nawawi rahimahullah mengulas:
Hadis ini merupakan bukti jelas tentang keutamaan Abu Bakar
radhiallahu ‘anh. Hadis ini juga mengkhabarkan ramalan
Rasulullah tentang apa yang akan berlaku selepas kewafatan baginda
dimana orang-orang Islam tidak akan menerima sesiapa menjadi
khalifah selain Abu Bakar.
Jubair bin Mut‘im (جبير
بن مطعم)
radhiallahu ‘anh berkata:
أَنَّ امْرَأَةً سَأَلَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ شَيْئًا فَأَمَرَهَا أَنْ تَرْجِعَ إِلَيْهِ. فَقَالَتْ: يَا
رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِنْ جِئْتُ فَلَمْ أَجِدْكَ؟ (قَالَ
أَبِي: كَأَنَّهَا تَعْنِي الْمَوْتَ) قَالَ: فَإِنْ لَمْ تَجِدِينِي
فَأْتِي أَبَا بَكْرٍ.
Seorang wanita (datang) bertanya sesuatu kepada Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam. Baginda menyuruh wanita tersebut
merujuk kembali kepada baginda (pada waktu yang lain). Wanita itu
bertanya: “Wahai Rasulullah! Bagaimana jika aku datang dan engkau
tidak ada – yakni
telah wafat?” Rasulullah menjawab: Jika tidak menemuiku maka
pergilah menemui Abu Bakar.
Ibn Hajar al-‘Asqalani rahimahullah mengulas:
Berkata sebahagian ilmuan, hadis ini merupakan dalil yang sahih
bahawa Abu Bakar adalah khalifah selepas Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam, tetapi dengan jalan isyarat bukannya dengan menunjuk
…… berkata al-Kirmani rahimahullah: “Hadis tersebut
diterjemahkan sebagai menunjukkan kekhalifahan Abu Bakar.”
Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu ‘anh berkata, Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
لاَ يَبْقَيَنَّ فِي الْمَسْجِدِ بَابٌ إِلاَّ سُدَّ إِلاَّ بَابَ
أَبِي بَكْرٍ.
Jangan dibiarkan dalam masjid (rumah-rumah dengan) pintu yang
terbuka kecuali ianya ditutup melainkan pintu rumah Abu
Bakar.
Ibn Hajar al-Asqalani di dalam Fathul Bari, jld. 7, ms. 15
telah mengambil pandangan al-Khaththabi dan Ibn Baththal serta
selainnya bahawa hadis tersebut bukan sahaja menunjukkan kekhususan
Abu Bakar tetapi juga sebagai satu isyarat yang kuat bagi
kekhalifahannya.
A’isyah radhiallahu ‘anha telah menyebut sebuah hadis yang
panjang dimana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
مُرُوا أَبَا بَكْرٍ فَلْيُصَلِّ بِالنَّاسِ.
Perintahkanlah Abu Bakar agar mensolatkan (menjadi imam) bagi orang
ramai.
Hadis di atas memberi petunjuk yang sangat jelas bahawa Abu Bakar
radhiallahu 'anh adalah sahabat yang paling utama secara mutlak
dan dia adalah orang yang paling berhak memangku jawatan khalifah
setelah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam wafat. Ini
kerana beliaulah yang disuruh memimpin manusia menjadi imam solat
menggantikan tempat Rasulullah.
Peristiwa ini berlaku ketika Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam menghadapi sakit yang membawa kepada kewafatannya.
Apabila baginda tidak mampu untuk memimpin solat (menjadi imam solat
berjamaah), baginda telah mengarahkan A’isyah memanggil Abu Bakar
menggantikan tempatnya menjadi imam. Maka Abu Bakar menjadi imam
beberapa hari semenjak itu.
Satu hari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam keluar
dengan dipapah oleh al-‘Abbas serta ‘Ali radhiallahu anhuma
maka baginda duduk di samping Abu Bakar yang ketika itu sedang
mengimami solat berjemaah. Setelah menunaikan solat, Rasulullah
masuk ke dalam rumah baginda dan tidak keluar lagi selepas itu
sehingga kewafatan baginda. Satu ketika sedang para sahabat
berjemaah dengan diimami oleh Abu Bakar, Rasulullah menyingkap tirai
penutup rumah baginda sambil melihat kepada para sahabat yang sedang
solat berimamkan Abu Bakar. Wajah baginda putih laksana kertas dalam
keadaan tersenyum lebar, melihat apa yang berlaku kemudian baginda
menutup tirai tersebut dan itulah kali terakhir para sahabat melihat
baginda kerana pada malam hari itulah baginda wafat. Kisah ini
terdapat di dalam kitab-kitab Sahih dan ia menjadi petunjuk
dan isyarat kepada kekhalifahan Abu Bakar.
11 Abu Bakar Sebagai
Khalifah Setelah Kewafatan Rasulullah
Perkara yang besar dan agung bagi agama Islam dan umatnya adalah
proses perlantikan Abu Bakar al-Shiddiq radhiallahu ‘anh
sebagai khalifah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.
Allah Subhanahu wa Ta'ala telah memberikan petunjuk ke atas
pemilihan beliau menerusi ilham-Nya ke atas Umar al-Khaththab
radhiallahu ‘anh. Sesungguhnya bagi Allah apabila Dia
menghendaki sesuatu Dia akan mewujudkan sebab-sebab bagi perkara itu.
Sejurus selepas kewafatan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
golongan Muhajirin berkumpul di masjid Nabawi manakala golongan
Ansar berkumpul di dewan (Saqifah) Bani Sa‘idah.
Apabila golongan Muhajirin mendengar bahawa golongan Ansar ingin membai‘ah
Sa‘ad bin Ubadah radhiallahu ‘anh sebagai khalifah maka
mereka pergi ke dewan Bani Sa‘idah untuk melihat apa yang
berlaku. Apabila mereka sampai di sana, bangunlah salah seorang
daripada golongan Ansar dengan menyampaikan ucapannya:
“Amma Ba’du,
kami adalah golongan Ansar, para penolong Allah dan pasukan Islam.
Kamu sekalian wahai golongan Muhajirin adalah bahagian dari kami.”
Abu Bakar bangun lalu berucap: “Adapun yang engkau sebutkan tentang
kebaikan-kebaikan yang ada pada kamu sekaliannya sememangnya adalah
benar dan kamu sekalianlah orangnya. Namun orang-orang Arab hanya
mengenal kabilah ini iaitu Quraisyh. Secara nasab merekalah yang
paling mulia di antara bangsa-bangsa Arab. Dengan itu kamilah yang
menjadi ketua sedangkan kamu adalah menteri-menteri.”
al-Hubab bin al-Munzir berkata: “Demi Allah tidak, daripada kami
seorang pemimpin dan daripada kamu seorang pemimpin.” Abu Bakar
menjawab: “Tidak, akan tetapi daripada kami seorang pemimpin
manakala daripada kalian menteri-menteri.”
Maka mulailah orang-orang mengangkat suara dan timbullah kekecohan.
Bagi mengelakkan terjadinya perselisihan yang berpanjangan maka Abu
Bakar berkata: “Sesungguhnya aku redha jika urusan pemerintahan ini
diserahkan kepada salah seorang dari dua lelaki ini, terserahlah
kamu untuk memilih yang mana satu…” lalu Abu Bakar menarik tangan
‘Umar serta Abu ‘Ubaidah Bin al-Jarrah.
‘Umar berkata: “Bahkan kami akan membai‘ah engkau (Abu Bakar).
Engkau adalah pemimpin kami, sebaik-baik orang di kalangan kami
serta yang paling kasih kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam di kalangan kami.” Lalu ‘Umar berkata kepada Abu Bakar:
“Berikan tanganmu wahai Abu Bakar…” maka dia memberikan tangannya
dan ‘Umar segera membai‘ahnya diikuti oleh golongan Muhajirin
dan Ansar.
Maka tamatlah bai‘ah yang pertama di dewan Bani Sa‘idah
kemudian diikuti dengan bai‘ah kali kedua yang dilakukan oleh
semua sahabat di Masjid Nabawi.
‘Ali radhiallahu ‘anh agak terlambat memberikan bai‘ahnya,
iaitu setelah enam bulan kemudian, ketika wafatnya isteri beliau
Fathimah radhiallahu ‘anha.
Anas bin Malik radhiallahu ‘anh meriwayatkan bahawa ‘Umar
telah berkhutbah:
وَإِنَّ أَبَا بَكْرٍ صَاحِبُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ثَانِيَ اثْنَيْنِ فَإِنَّهُ أَوْلَى الْمُسْلِمِينَ
بِأُمُورِكُمْ فَقُومُوا فَبَايِعُوهُ.
Dan sesungguhnya Abu Bakar adalah sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam ketika mereka berdua berada di dalam gua. Beliaulah yang
paling layak menjadi pemimpin mengurus segala urusan umat Islam,
maka berdirilah dan bai‘ahlah kepada dia.
Anas melanjutkan: “Sebelum itu sebahagian daripada kaum Muslimin
telah membai‘ahnya di dewan Bani Sa‘idah – namun
bai‘ah secara umum baru terlaksana di dalam masjid di atas
mimbar.
Mengenai tindakan ‘Ali yang lambat membai‘ah Abu Bakar,
sebabnya boleh diperhatikan dalam hadis berikut:
عَنْ عَائِشَةَ, أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْسَلَتْ إِلَى أَبِي بَكْرٍ تَسْأَلُهُ
مِيرَاثَهَا
مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِمَّا
أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِالْمَدِينَةِ وَفَدَكٍ وَمَا بَقِيَ مِنْ
خُمُسِ خَيْبَرَ. فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لاَ نُورَثُ مَا تَرَكْنَا
صَدَقَةٌ. إِنَّمَا يَأْكُلُ آلُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فِي هَذَا الْمَالِ وَإِنِّي وَاللَّهِ لاَ أُغَيِّرُ
شَيْئًا مِنْ صَدَقَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَنْ حَالِهَا الَّتِي كَانَ عَلَيْهَا فِي عَهْدِ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلأَعْمَلَنَّ فِيهَا
بِمَا عَمِلَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَيْئًا.
فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ فَهَجَرَتْهُ
فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ. وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ.
فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلاً وَلَمْ
يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا. وَكَانَ لِعَلِيٍّ
مِنْ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ
اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاسِ. فَالْتَمَسَ مُصَالَحَةَ أَبِي
بَكْرٍ وَمُبَايَعَتَهُ وَلَمْ يَكُنْ يُبَايِعُ تِلْكَ الأَشْهُرَ.
فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ أَنْ ائْتِنَا وَلاَ يَأْتِنَا أَحَدٌ
مَعَكَ كَرَاهِيَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ فَقَالَ عُمَرُ: لاَ وَاللَّهِ
لاَ تَدْخُلُ عَلَيْهِمْ وَحْدَكَ. فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: وَمَا
عَسَيْتَهُمْ أَنْ يَفْعَلُوا بِي وَاللَّهِ لآتِيَنَّهُمْ.
فَدَخَلَ عَلَيْهِمْ أَبُو بَكْرٍ فَتَشَهَّدَ عَلِيٌّ فَقَالَ: إِنَّا
قَدْ
عَرَفْنَا فَضْلَكَ وَمَا أَعْطَاكَ اللَّهُ وَلَمْ نَنْفَسْ عَلَيْكَ
خَيْرًا سَاقَهُ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَكِنَّكَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَيْنَا
بِالأَمْرِ وَكُنَّا نَرَى لِقَرَابَتِنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَصِيبًا... حَتَّى فَاضَتْ عَيْنَا أَبِي
بَكْرٍ.
فَلَمَّا تَكَلَّمَ أَبُو بَكْرٍ قَالَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ
لَقَرَابَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَحَبُّ إِلَيَّ أَنْ أَصِلَ مِنْ قَرَابَتِي وَأَمَّا الَّذِي شَجَرَ
بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ مِنْ هَذِهِ الأَمْوَالِ فَلَمْ آلُ فِيهَا عَنْ
الْخَيْرِ وَلَمْ أَتْرُكْ أَمْرًا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْنَعُهُ فِيهَا إِلاَّ صَنَعْتُهُ.
فَقَالَ عَلِيٌّ لأَبِي بَكْرٍ مَوْعِدُكَ الْعَشِيَّةَ لِلْبَيْعَةِ.
فَلَمَّا صَلَّى أَبُو بَكْرٍ الظُّهْرَ رَقِيَ عَلَى الْمِنْبَرِ
فَتَشَهَّدَ وَذَكَرَ شَأْنَ عَلِيٍّ وَتَخَلُّفَهُ عَنْ الْبَيْعَةِ
وَعُذْرَهُ بِالَّذِي اعْتَذَرَ إِلَيْهِ. ثُمَّ اسْتَغْفَرَ
وَتَشَهَّدَ عَلِيٌّ فَعَظَّمَ حَقَّ أَبِي بَكْرٍ وَحَدَّثَ أَنَّهُ
لَمْ يَحْمِلْهُ عَلَى الَّذِي صَنَعَ نَفَاسَةً عَلَى أَبِي بَكْرٍ
وَلاَ إِنْكَارًا لِلَّذِي فَضَّلَهُ اللَّهُ بِهِ وَلَكِنَّا نَرَى
لَنَا فِي هَذَا الأَمْرِ نَصِيبًا فَاسْتَبَدَّ عَلَيْنَا فَوَجَدْنَا
فِي أَنْفُسِنَا. فَسُرَّ بِذَلِكَ الْمُسْلِمُونَ وَقَالُوا أَصَبْتَ
وَكَانَ الْمُسْلِمُونَ إِلَى عَلِيٍّ قَرِيبًا حِينَ رَاجَعَ الأَمْرَ
الْمَعْرُوفَ.
Daripada A’isyah, bahawa Fathimah binti Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam mengutus seseorang kepada Abu Bakar untuk bertanya
kepadanya tentang harta warisan beliau (Fathimah) daripada
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, yakni apa yang dikurniakan
oleh Allah daripada harta rampasan tanpa peperangan di Madinah,
Fadak dan baki seperlima daripada Perang Khaibar.
Maka Abu Bakar menjawab, sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam bersabda: “Kami tidak mewariskan apa-apa, apa yang kami
tinggalkan ialah sedekah.”
Abu Bakar melanjutkan: “Ahli keluarga Muhammad shallallahu 'alaihi
wasallam boleh memakan daripada harta tersebut. Sesungguhnya aku –
Demi Allah – tidak akan menukar apa-apa daripada urusan sedekah
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sebagaimana yang berlaku
pada masa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Aku akan
memperlakukannya sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam.
Maka Abu Bakar enggan memberi apa-apa kepada Fathimah. Fathimah
menjadi marah ke atas Abu Bakar berkenaan hal ini dan meninggalkan
beliau serta tidak berkata-kata kepadanya sehinggalah kepada
kewafatannya. Fathimah hidup selama enam bulan selepas kewafatan
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam.
Tatkala Fathimah radhiallahu 'anha meninggal dunia, ‘Ali
mengebumikannya pada malam hari tanpa memberitahu berita ini kepada
Abu Bakar dan mensolatkan (Fathimah tanpa Abu Bakar). Ketika
Fathimah masih hidup ‘Ali masih disegani oleh orang ramai kerana
kedudukan Fathimah. Namun apabila Fathimah wafat, ‘Ali melihat ramai
orang mula mengingkarinya. Oleh itu ‘Ali mencari jalan untuk
berdamai dengan Abu Bakar dan membai‘ahnya. ‘Ali tidak membai‘ah Abu
Bakar sejak beberapa bulan (sejak Abu Bakar dilantik menjadi
khalifah).
‘Ali mengutus seseorang kepada Abu Bakar agar datang menemuinya
seorang diri kerana dia (‘Ali) tidak suka kepada kehadiran ‘Umar.
‘Umar berkata: “Tidak! Demi Allah! Jangan kamu pergi kepada mereka
berseorangan.” Maka Abu Bakar menjawab: “Apakah yang akan mereka
lakukan kepada aku? Demi Allah! Aku tetap akan pergi kepada mereka.”
Maka Abu Bakar datang menemui ‘Ali. Setelah mengucapkan tasyahud
‘Ali berkata: “Sesungguhnya kami mengetahui keutamaanmu dan apa yang
Allah anugerahkan kepadamu. Dan sebenarnya kami tidak pernah merasa
iri hati dengan kebaikan yang Allah limpahkan kepadamu. Namun engkau
terus mengambil alih ke atas kami urusan (harta peninggalan
Rasulullah) padahal kami memiliki hubungan kekerabatan dengan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam….” ‘Ali masih terus
berkata-kata hingga Abu Bakar menangis dan berkata:
“Demi Allah yang jiwaku berada di Tangan-Nya! Sesungguhnya kerabat
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam lebih aku cintai dan aku
utamakan daripada kerabatku sendiri. Adapun perselisihan di antara
aku dan kalian (Ahli Bait Rasulullah) berkenaan urusan harta maka
tidaklah ahli keluarga (Rasulullah) mendapat bahagian daripada
kebaikannya. Aku tidak akan meninggalkan satu urusan yang aku lihat
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakannya melainkan
aku laksanakannya juga.”
(Setelah berpuas hati mendengar janji Abu Bakar) maka ‘Ali berkata
kepada Abu Bakar: “Aku berjanji selepas tengah hari ini akan
membai‘ahmu.” Setelah melaksanakan solat Zohor, Abu Bakar naik ke
atas mimbar. Beliau bertasyahud dan memuji ‘Ali, kemudian
menjelaskan kepada orang ramai sebab timbulnya perselisihan tentang
pembai‘ahan terhadap beliau.
Setelah itu ‘Ali berucap, dimulai dengan permohonan ampun kepada
Allah dan tasyahud, kemudian menyebut ketinggian hak Abu Bakar.
Beliau menyambung bahawa tidaklah menjadi agendanya untuk menyaingi
Abu Bakar mahupun mengingkari segala keutamaan yang Allah berikan
kepadanya. Akan tetapi, lanjut ‘Ali: “Oleh kerana kami (Ahl al-Bait
Rasulullah) sebelum ini berpendapat kami ada bahagian dalam urusan
harta warisan, namun setelah dijelaskan ke atas kami, (ternyata kami
tersilap) lalu kami menyesal akan sikap kami.”
(Mendengar yang sedemikian) umat Islam menjadi gembira dan berkata:
“Anda telah melakukan perkara yang betul.” Setelah itu mereka
menjadi rapat semula kepada ‘Ali sebagaimana ‘Ali juga kembali
kepada apa yang dilakukan oleh umat Islam semuanya (iaitu rapat dan
berbaik dengan Abu Bakar).
Perbandingkanlah hadis di atas dengan apa yang diperkatakan oleh
Syi‘ah al-Rafidhah bahawa kononnya khalifah itu milik ‘Ali
menerusi wasiat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Ini
adalah dakwaan yang batil serta tidak ada asal usulnya sebagaimana
menurut ijma’ para sahabat dan sekalian ilmuan.
Sesungguhnya para sahabat telah bersepakat bahawa pelantikan Abu
Bakar sebagai khalifah telah membawa manfaat yang sangat besar ke
atas Islam serta kaum Muslimin. Pada zaman kepimpinan Abu Bakar,
umat Islam telah mencapai pelbagai kejayaan, antaranya:
-
Menghantar ekspedisi ketenteraan di bawah pimpinan Usamah bin
Za’id. Ekspedisi ini pada asalnya dihantar oleh Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam akan tetapi mereka kembali ke
Kota Madinah apabila mendengar Rasulullah mengalami kesakitan yang
amat berat.
Maka pada zaman kepimpinan Abu Bakar, beliau mengutus semula
ekspedisi ini.
-
Menyatupadukan para sahabat dalam menghadapi sebahagian golongan
yang murtad sebaik sahaja Rasulullah wafat.
-
Pengumpulan al-Qur’an daripada apa yang tersimpan secara
berpisah-pisah dalam dada para sahabat kepada satu catitan yang
terhimpun rapi dan kemas.
-
Meluaskan pembukaan Islam ke wilayah-wilayah baru.
12 Kewafatan Abu Bakar
Pada awal Jamadil Akhir tahun 13 hijrah Abu Bakar al-Shiddiq
radhiallahu ‘anh jatuh sakit. Ketika sakit beliau menulis wasiat
agar tampuk kepimpinan selepasnya diserahkan kepada ‘Umar al-Khaththab
radhiallahu ‘anh. Yang menulis wasiat tersebut adalah ‘Utsman
radhiallahu ‘anh. Kemudian wasiat tersebut dibaca kepada
segenap kaum Muslimin dan mereka menerimanya dengan patuh.
Abu Bakar radhiallahu 'anh wafat ketika berumur 63 tahun
setelah menjadi khalifah selama 2 tahun 3 bulan. Solat jenazah
beliau diimami oleh ‘Umar al-Khaththab dan dikebumikan selepas itu
di sisi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Jenazah
beliau diturunkan ke dalam kubur oleh ‘Umar al-Khaththab, Talhah,
‘Utsman serta ‘Abd al-Rahman bin Abu Bakar radhiallahu ‘anhum.
Anak-anak Abu Bakar ialah ‘Abd Allah, ‘Abd al-Rahman, Muhammad,
A’isyah, Asma’ dan Umm Kaltsum radhiallahu ‘anhum.
>>Kedua: Keutamaan ‘Umar al-Khaththab al-Faruq
-
Dari
golongan lelaki dewasa yang merdeka adalah Abu Bakar
-
Dari
golongan kanak-kanak adalah 'Ali bin Abi Thalib
-
Dari
golongan wanita adalah Khadijah binti Khuwailid
-
Dari
golongan mawali (orang yang menjadi pembantu) adalah
Zaid bin Haritsah
-
Dari
golongan hamba sahaya adalah Bilal b. Rabah. [al-Nawawi -
Tadrib al-Rawi, jld. 2, hlm. 691.]
Sesungguhnya para isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
selepas kewafatan baginda bercadang untuk mengutus ‘Utsman ibn
Affan sebagai wakil kepada Abu Bakar untuk bertanya bagi pihak
mereka tentang harta warisan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam.
Maka A’isyah berkata kepada mereka: “Bukankah Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda bahawa kami tidak
mewariskan apa-apa, apa yang kami tinggalkan ialah sedekah?”
[Sahih:
Dikeluarkan oleh Muslim di dalam Shahihnya – hadis no:
1758 (Kitab al-Jihad wa al-Siyar, Bab sabda Nabi: “Kami tidak
mewariskan……”)]
Lebih dari
itu, harta peninggalan Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam juga tidak dikembalikan kepada Ahl al-Bait
pada zaman pemerintahan ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu 'anh.
Ini menunjukkan bahawa hadis di atas adalah benar-benar
merupakan sabda Rasulullah dan bukan rekaan Abu Bakar.