Salah satu
strategi penghujahan yang tidak lekang daripada Syi‘ah ialah
mengkhusus dan membataskan sebuah ayat al-Qur’an berdasarkan sebab
turunnya ayat tersebut (Asbab al-Nuzul). Strategi yang sama
juga digunakan ke atas sebuah hadis berdasarkan sebab lahirnya hadis
tersebut (Asbab al-Wurud). Oleh itu kita biasa menemui hujah
Syi‘ah yang berbunyi:
“Ayat
sekian-sekian turun kerana ‘Ali……”
dan:
“Hadis
sekian-sekian adalah untuk ‘Ali……”
Jawapan
Ahl al-Sunnah ke atas Strategi Asas Syi‘ah yang Kedua:
Sekali lagi
Ahl al-Sunnah memiliki kaedah yang jitu di dalam berinteraksi
dengan sebab-sebab turun dan lahirnya nas, iaitu:
Yang diambil adalah keumuman
lafaz
dan bukan kekhususan sebab.
Penjelasannya:
Asbab al-Nuzul
bagi sebuah ayat al-Qur’an
tidak berperanan mengkhususkannya jika ayat itu sendiri diturunkan
dalam bentuk yang umum. Hikmahnya supaya perbicaraan ayat dapat
mencakupi semua generasi manusia dan suasana sehinggalah ke Hari
Kiamat. Asbab al-Nuzul hanya berperanan membantu kefahaman
perbicaraan ayat.
Jika setiap ayat
al-Qur’an dikhususkan perbicaraannya berdasarkan sebab penurunannya
(Asbab al-Nuzul), bererti ayat-ayat tersebut hanya sah
diperlakukan (valid) kerana faktor penyebabnya.
Apabila faktor ini telah hilang, maka hilanglah juga nilai
perbicaraan ayat (no longer valid).
Contohnya,
apabila sebuah ayat yang umum dikhususkan perbicaraannya kerana satu
perbuatan tertentu ‘Ali bin Abi Thalib yang menjadi sebab turunnya
ayat, maka nilai perlakuan ayat akan hilang apabila ‘Ali berhenti
daripada melakukan perbuatan tersebut. Apatah lagi selepas itu
apabila ‘Ali meninggal dunia.
Hal ini pasti
tidak mungkin berlaku terhadap kitab al-Qur’an al-Karim yang
diturunkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala kepada seluruh
generasi manusia sehingga ke Hari Kiamat.
Penjelasan yang
sama juga kepada hadis-hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam dan sebab-sebab kelahirannya (Asbab al-Wurud).
Oleh itu
apabila berinteraksi dengan Asbab al-Nuzul dan Asbab al-Wurud,
Ahl al-Sunnah hanya mengambil keumuman lafaz dan bukan
kekhususan sebab.
Strategi
mudah kepada para pembaca:
Asas Ketiga