FAHAMAN WAHABI MENULAR SATU ANALISIS TERHADAP DAKWAAN YANG DITIMBULKAN OLEH AKHBAR UTUSAN MALAYSIA
Penulis Mohd Yaakub bin Mohd Yunus |
ARTIKEL 6 CIRI-CIRI AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH
Merujuk kepada artikel bertajuk ‘Mengekalkan Asia Tenggara rantau Ahli Sunni’ tulisan Mohd Shauki Abdul Majid yang dipaparkan di dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 16 Disember 2005, penulis merasakan isu yang dibangkitkan oleh Penolong Pengarah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) ini begitu bertepatan dengan suasana semasa di Malaysia. Pada tanggapan penulis maksud beliau untuk mempertahankan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah merupakan satu usaha untuk memerangi secara habis-habisan segala ajaran-ajaran sesat yang terdapat di Malaysia seperti Syiah Rafidhah, Gerakan Islam Liberal, Golongan Anti Hadis, tarekat-tarekat yang sesat, golongan pemuja setan (budaya punk dan black metal), pengikut Nabi atau Rasul palsu dan lain-lain lagi. Namun setelah membaca perenggan-perenggan seterusnya ternyata artikel dari Penolong Pengarah YADIM ini hanya ingin meneruskan polemik Wahabi yang dibangkitkan oleh pihak akhbar Utusan Malaysia. Di dalam artikel tersebut beliau telah menyatakan bahawa kelompok Wahabi adalah penganut fahaman keagamaan lain yang dalam ertikata lain bermaksud mereka bukan dari kalangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Dari sini dapat kita fahami bahawa maksud sebenar Penolong Pengarah YADIM dengan mempertahankan rantau Asia Tenggara ini sebagai rantau Ahli Sunni adalah dengan membendung kebangkitan golongan Wahabi yang semakin diterima dengan baik oleh umat Islam di Malaysia terutamanya di kalangan cerdik pandai. Sekiranya Penolong Pengarah YADIM ini memperuntukkan sedikit masa beliau untuk mengkaji tentang golongan yang beliau gelar Wahabi ini, penulis yakin kekeliruan seperti ini tidak akan timbul. Ini adalah kerana Syaikh Muhammad ‘Abdul Wahab rahimahullah dan pengikutnya terdiri dari kalangan mereka yang tegar memperjuangkan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Di dalam sebuah risalah tulisan Syaikh Muhammad ‘Abdul Wahab kepada ‘Abdur Rahman bin ‘Abdullah beliau telah berkata: Aqidah dan agama yang aku anuti ialah mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah, sebagai tuntunan yang dipegang oleh para imam kaum muslimin, seperti imam-imam mazhab yang empat dan pengikut-pengikutnya.[1]
Namun begitu penulis beranggapan slogan untuk memperkasakan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah di rantau Asia Tenggara dan Malaysia khususnya merupakan satu usaha yang murni yang mana sepatutnya seluruh tokoh-tokoh agama, jabatan-jabatan agama dan pihak-pihak NGO yang berteraskan Islam perlu berganding bahu untuk merealisasikannya. Namun begitu apa yang penting untuk kita ketengahkan kepada masyarakat terlebih dahulu adalah tentang ciri-ciri pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang sebenarnya. Setakat mendefinisikan Ahlus Sunnah Wal Jamaah di Malaysia adalah mereka yang berpegang kepada mazhab Syafi’i dari segi fikahnya dan mazhab Asy’ariyah atau Maturidiyah dari segi akidahnya masih belum memadai untuk memperjelaskan pegangan sebenar Ahlus Sunnah Wal Jamaah apatah lagi untuk memperkasakannya. Apa yang lebih memburukkan keadaan di Malaysia ini adalah kerana wujudnya beberapa golongan termasuk sesetengah tokoh agama yang beranggapan bahawa Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah mereka yang berqunut Subuh, menganjurkan upacara Tahlil atau Kenduri Arwah, berTalqin, mengirim pahala bacaan al-Qur’an kepada arwah, membaca surah Yasin pada malam Jumaat, menganjurkan majlis Marhaban yang dibaca kitab Barzanji, berzikir beramai-ramai dengan suara yang kuat sesudah solat dan lain-lain perkara seperti apa yang telah dibangkitkan oleh akhbar Utusan Malaysia beberapa minggu yang lalu. Pemikiran yang sedemikian rupa hanya mencerminkan bahawa mereka ini belum benar-benar mengerti apakah ciri-ciri golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang sebenarnya. Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah mereka yang berpegang teguh dengan al-Qur’an dan al-Sunnah dan mengikuti semua ajaran yang di bawa oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sama ada di dalam bentuk ‘itiqad (aqidah), ibadah, muamalah dan akhlak sebagaimana yang difahami dan dilaksanakan oleh para sahabat radhiallahu 'anhum, tabi’in, tabi’ut tabi’in dan mereka yang mengikuti mereka ini sehingga ke hari ini. Ahlus Sunnah Wal Jamaah juga adalah mereka yang berpegang teguh dengan al-Qur’an dan al-Sunnah sebagaimana yang difahami oleh al-Salafussoleh yang telah dijamin oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sebagai generasi terbaik bagi umat Islam sebagaimana sabdanya:
خَيْرُ أُمَّتِي قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ.
Sebaik-baik generasi ialah generasiku, kemudian orang-orang yang sesudahnya (tabi’in) dan kemudian orang-orang yang sesudahnya (tabi’ut tabi’in).[2]
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga telah menggambarkan bahawa pada masa hadapan umat Islam akan mengalami perpecahan yang teruk dan kesemuanya adalah golongan yang sesat kecuali al-Jamaah iaitu mereka yang mengikuti sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan manhaj para sahabat radhiallahu 'anhum. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
افْتَرَقَتْ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ.
وَافْتَرَقَتْ النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَإِحْدَى وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ.
وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِي عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ.
قِيلَ: "يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ."
قَال:َ "الْجَمَاعَةُ."
Yahudi telah berpecah-belah menjadi 71 firqah (golongan), yang satu firqah berada di syurga sedangkan yang 70 firqah berada di neraka. Dan Nasrani pun telah berpecah belah menjadi 72 firqah, yang 71 firqah berada di neraka, sedangkan yang satu firqah berada di syurga. Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tanganNya, sesungguhnya umatku akan berpecah-belah menjadi 73 firqah, yang satu firqah berada di syurga sedangkan yang 72 firqah berada di neraka. Baginda ditanya: “Ya Rasulullah, siapakah mereka (satu firqah yang selamat dari umat Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam) itu?” Baginda menjawab: “al-Jamaah.”[3]
Dan diriwayat yang lain baginda shallallahu 'alaihi wasallammenjawab:
"مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي." “Mereka yang mengikuti jalan hidupku dan para sahabatku.”[4]
Di antara ciri-ciri utama golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah (selepas ini akan disebut sebagai Ahlus Sunnah) adalah[5]:
Sekiranya ciri-ciri yang telah penulis gariskan ini tidak diperjelaskan kepada masyarakat rantau ini dan dipersetujui bersama oleh semua pihak, maka slogan untuk memperkasakan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah akan hanya tinggal slogan tanpa dapat dilaksanakan. Oleh itu penulis menasihatkan Penolong Pengarah Yadim untuk mempergunakan kesempatan yang diberikan kepada beliau untuk menulis di akhbar Utusan Malaysia untuk menyebarkan pegangan Ahlus Sunnah yang sebenar dan membanteras segala bentuk ajaran sesat yang berada di Malaysia. Beliau seharusnya tidak membuang masa dengan meneruskan polemik terhadap kelompok Wahabi yang sebenarnya juga kuat berpegang kepada mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
[1] Syaikh Muhammad Basyir al-Sahsawani, Shiyanah al-Insan, ms. 473. Penulis nukil daripada kitab Syeikh Muhammad ‘Abdul Wahab & Gerakan Wahabi karangan Ibnu Syihab, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 1997, ms. 36-37. [2] Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Manaqib, hadis no: 3650. [3] Hadis riwayat Imam Ibnu Majah di dalam kitab Sunan Ibnu Majah, Kitab al-Fitan, hadis no: 3982. [4] Hadis riwayat Imam Tirmidzi di dalam Sunan Tirmidzi, Kitab al-Iman, hadis no: 2565. [5] Penulis rumuskan ciri-ciri ini setelah meneliti artikel-artikel di bawah:- a) Kertas kerja bertajuk Ahl Al-Sunnah Wal Jama’ah: Satu Pengenalan yang telah dibentangkan oleh Dr. Johari Mat semasa Seminar Ahli Sunnah Wal Jamaah Golongan Teladan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. b) Kertas kerja bertajuk Manhaj Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang telah dibentangkan oleh Dr. Abdullah Yassin semasa Seminar Ahli Sunnah Wal Jamaah Golongan Teladan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia c) Syaikh Muhammad bin Ibrahim al-Hamd, Ciri-Ciri Aqidah Sunnah Wal Jama’ah, Buletin Dakwah An Nur, IV/No: 139/Jumaat I/Rabiul Awal, 1419H. Penulis nukil daripada laman web almanhaj.or.id. d) Syaikh Muhammad bin Ibrahim al-Hamd, Karakteristik Pengikut Ahlus Sunnah Wal Jama’ah, Buletin Dakwah An Nur, IV/No: 140/Jumaat II/Rabiul Awal, 1419H. Penulis nukil daripada laman web almanhaj.or.id. [6] Imam al-Baihaqi, Manaqib al-Syafi’i, jilid 1, ms. 470. Penulis nukil daripada kitab Manhaj Aqidah Imam al-Syafi’i karya Dr. Muhammad A.W. al-‘Aqil, ms. 112.
|