Risalah #5
Mereka Sering
Beralasan!
Mohd. |
Golongan yang
gemar melakukan
pelbagai amalan
bid’ah dalam
agama sering
mengemukakan
beberapa alasan
bagi menjadikan
bid’ah mereka
sebagai sunnah
dan
mengecualikannya
termasuk dalam
kategori bid’ah
yang dicela oleh
Allah dan
Rasul-Nya.
Antara
alasan-alasan
yang sering
dilontarkan oleh
golongan ini
bagi
menjustifikasikan
amalan-amalan
bid’ah mereka
adalah seperti
berikut:
Demikian antara
beberapa alasan
yang sering
dikemukakan oleh
kebanyakan
mereka yang
gemar melakukan
ibadah yang
bid’ah dalam
agama. Keadaan
bertambah berat
apabila yang
melontarkan
alasan yang sama
ialah mereka
yang memakai
gelaran agama
atau memiliki
kedudukan dan
peranan yang
besar di dalam
institusi-institusi
agama dan
masyarakat umat
Islam.
Terhadap
keenam-enam
alasan yang
disebutkan di
atas, ia dapat
dijawab seperti
berikut:
Pertama:
Penentuan sama
ada baik atau
buruk sesuatu
perkara di dalam
urusan agama itu
hendaklah
dinilai
berdasarkan
kepada nas-nas
syarak yang
dirujuk terus
kepada al-Qur’an
dan al-Hadis
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
yang sahih,
bukannya dengan
akal, hawa nafsu
dan persangkaan
semata-mata.
al-Imam
asy-Syathibi
rahimahullah
pernah berkata:[1]
Tatkala pelaku
bid’ah telah
dikuasai oleh
hawa nafsu dan
kejahilan
terhadap
jalan-jalan
sunnah, maka dia
akan mengira
bahawa sesuatu
yang dihasilkan
oleh akalnya
adalah jalan
yang lurus,
sehingga dengan
keyakinan
penuhnya dia
mengikuti jalan
tersebut, pada
dia berada di
jalan yang sesat
yang dia sangka
benar. Ia
seperti orang
yang berjalan
pada malam yang
gelap dan tidak
ada satu pun
orang yang
menunjukinya.
Firman Allah
Subhanahu wa
Ta’ala dalam
surah
al-Jatsiyah,
ayat 23:
Maka pernahkah
kamu melihat
orang yang
menjadikan hawa
nafsunya sebagai
tuhannya dan
Allah
membiarkannya
sesat
berdasarkan
ilmu-Nya dan
Allah telah
mengunci mati
pendengaran dan
hatinya dan
meletakkan
tututap atas
penglihatannya.
Maka siapakah
yang akan
memberikannya
petunjuk sesudah
Allah
(membiarkannya
sesat)?. Maka
mengapa kamu
tidak mengambil
pelajaran?
Firman-Nya lagi
dalam ayat 36
dari surah
Yunus:
Dan
kebanyakannya
mereka tidak
menuruti
melainkan
sesuatu sangkaan
sahaja, (walhal)
sesungguhnya
sangkaan itu
tidak dapat
memenuhi
kehendak
menentukan
sesuatu dari
kebenaran.
Sesungguhnya
Allah Maha
Mengetahui akan
apa yang mereka
lakukan.
Amirul Mukminin
‘Ali bin Abi
Thalib
radhiallahu’anhu
pernah berkata:[2]
Seandainya agama
itu
(berdasarkan)
pemikiran
(akal), pastilah
bahagian bawah
sepatu khuf
lebih utama
untuk disapu
daripada
bahagian
atasnya. Akan
tetapi, aku
melihat
Rasulullah
menyapu di
bahagian
atasnya.
Lebih-lebih lagi
penilaian
menurut akal dan
persangkaan
manusia adalah
suatu yang
bersifat relatif
(berubah-ubah)
dan kebenaran
yang dibawa
bersamanya
adalah tidak
mutlak. Mungkin
baik dan benar
menurut
penilaian satu
pihak, namun
sebaliknya ia
adalah buruk dan
salah menurut
penilaian pihak
yang lain.
Demikian juga,
mungkin ia
dilihat sesuai
pada hari ini,
namun belum
tentu ia sesuai
pada esok
harinya dan
demikianlah
selanjutnya.
al-Imam Malik
bin Anas
rahimahullah
menuturkan:[3]
Rasulullah telah
meninggal dunia,
sedangkan
perkara ini
(agama Islam)
telah pun
sempurna. Maka
selayaknya kita
mengikuti hadis
Rasulullah dan
tidak mengikut
pendapat akal.
Sebab, jika kamu
mengikut
pendapat akal
kemudian
seseorang datang
dengan
pendapatnya yang
lebih kuat
daripada
pendapatmu, maka
kamu akan
mengikutinya.
Setiap kali
datang seseorang
yang mengalahkan
(pendapat)mu,
maka kamu akan
mengikutinya dan
aku menganggap
hal itu tidak
akan selesai.
Kedua:
Melakukan
sesuatu ibadah
dalam Islam
tidaklah memadai
dengan hanya
tujuan yang baik
dan niat yang
ikhlas. Akan
tetapi hendaklah
ia diseiringkan
dengan cara
(spesifikasi)
pelaksanaan yang
benar, iaitu
cara yang selari
dengan ajaran
al-Qur’an dan
al-Sunnah
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
yang sahih.
Firman Allah
Subhanahu wa
Ta’ala
dalam surah
ali-Imran ayat
85 dan tafsiran
oleh al-Hafiz
Ibnu Katsir
rahimahullah
yang
mengikutinya
berikut menjadi
rujukan:
Sesiapa yang
mencari agama
selain agama
Islam maka
sekali-kali
tidaklah akan
diterima (agama
itu darinya).
Dan di akhirat,
dia termasuk
orang-orang yang
rugi.
al-Hafiz
Ibnu Katsir
rahimahullah
(774H) berkata
mengenai maksud
ayat di atas:[4]
Sesiapa yang
mencari agama
selain agama
Islam maka
sekali-kali
tidaklah akan
diterima (agama
itu darinya).
Maksudnya,
sesiapa menempuh
jalan selain
yang telah
disyariatkan
Allah, maka Dia
tidak akan
menerimanya.
(Firman-Nya):
Dan di akhirat,
dia termasuk
orang-orang yang
rugi. (Ini)
sebagaimana yang
disabdakan oleh
Rasulullah dalam
hadis sahih
(maksudnya):
Sesiapa yang
mengerjakan
suatu amalan
yang tidak ada
dasar
perintahnya dari
kami, maka
amalan itu
ditolak.
Dalam
keterangannya
yang lain,
ketika
menghuraikan
maksud firman
Allah dalam
surah al-Kahfi,
ayat 110:
Sesiapa yang
mengharapkan
perjumpaan
dengan Tuhannya,
maka hendaklah
dia mengerjakan
amal soleh. Dan
janganlah dia
menyekutukan
sesuatu pun jua
dalam beribadah
kepada Tuhannya.
Beliau (al-Hafiz
Ibnu Katsir)
berkata:[5]
Sesiapa yang
mengharapkan
perjumpaan
dengan Tuhannya,
iaitu
(mengharapkan)
pahala dan
balasan-Nya yang
baik, maka
hendaklah dia
mengerjakan amal
soleh, iaitu
yang sesuai
dengan syariat
Allah. Dan
janganlah dia
menyekutukan
sesuatu pun jua
dalam beribadah
kepada Tuhannya.
Itulah perbuatan
yang dimaksudkan
untuk mencari
keredaan Allah
semata, yang
tiada sekutu
bagi-Nya. Kedua
hal tersebut
merupakan rukun
amal yang
maqbul
(diterima),
iaitu harus
benar-benar
tulus (ikhlas)
kerana Allah dan
harus sesuai
dengan syariat
(al-Sunnah)
Rasulullah.
Salah seorang
tokoh Islam yang
hidup di zaman
Salaf,
al-Fudha’il bin
‘Iyadh
rahimahullah
pernah ditanya
berkenaan maksud
“yang paling
baik amalnya”
dalam ayat
berikut:[6]
(Allah)
yang menciptakan
kematian dan
kehidupan untuk
menguji kamu,
siapakah di
antara kamu yang
paling baik
amalnya.
Al-Fudha’il
berkata:
Yang paling
ikhlas dan yang
paling benar
(caranya).
Kemudian
dia ditanya lagi
mengenai apakah
yang dimaksudkan
dengan “yang
paling ikhlas
dan yang paling
benar (caranya)”
dan beliau
menjelaskan:
Sesungguhnya,
amal itu apabila
dikerjakan
dengan ikhlas
akan tetapi
tidak benar
(tatacaranya)
nescaya tidak
akan diterima.
Dan apabila amal
itu dikerjakan
dengan benar
akan tetapi
tidak ikhlas
nescaya tidak
akan diterima
sehingga amal
itu dikerjakan
dengan ikhlas
dan benar
(caranya). Dan
yang dimaksudkan
dengan ikhlas
ialah amal itu
(dilakukan
semata-mata)
kerana Allah dan
yang dimaksudkan
dengan “benar”
ialah amal itu
di atas dasar
sunnah (Nabi
yang sahih).[7]
Ketiga:
Dalam
melaksanakan apa
jua ibadah, baik
sesuatu yang
bersifat wajib
mahupun sunat,
kita umat Islam
diperintahkan
agar mengikuti
apa yang telah
diajar dan
dicontohkan oleh
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
(ittiba’)
sebagaimana yang
sedia termaktub
di dalam hadis
mahupun
sunnahnya yang
sahih.
Kita umat Islam
amat dilarang
sama sekali
daripada
‘mendahului’
sunnahnya iaitu
dengan cara
mengadakan
sesuatu ritual
ibadah apa yang
tidak pernah
dicontoh mahupun
dianjurkan oleh
baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
kepada kita.
Hal ini
sebagaimana yang
ditegaskan oleh
baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
menerusi
kedua-dua
hadisnya
berikut:[8]
Barangsiapa yang
mengada-adakan
di dalam urusan
kami (iaitu yang
berkaitan urusan
agama) apa-apa
yang tidak ada
padanya, maka
tertolaklah ia.
Juga dalam hadis
yang lain:[9]
Barangsiapa yang
melakukan satu
amal yang bukan
dari suruhan
kami (iaitu di
dalam perkara
berkaitan
agama), maka
tertolaklah ia.
Firman Allah
Subhanahu wa
Ta’ala dalam
ayat 1 dari
surah
al-Hujurat:
Wahai
orang-orang yang
beriman!
Janganlah kamu
mendahului Allah
dan Rasul-Nya
(dalam melakukan
sesuatu perkara
sebelum mendapat
hukum atau izin
daripada
kedua-duanya)
dan bertakwalah
kamu kepada
Allah.
Sesungguhnya
Allah Maha
Mendengar lagi
Maha Mengetahui.
al-Imam
Ibnu al-Qayyim
rahimahullah
menerangkan di
dalam kitabnya,
I’lam
al-Muwaqqi’in
tentang
pengertian ayat
di atas:[10]
Iaitu janganlah
berkata
(memutuskan)
mendahului
firman Allah,
janganlah
memerintahkan
(sesuatu yang)
mendahului
perintah-Nya,
janganlah
memberikan fatwa
mendahului
fatwa-Nya dan
janganlah
memutuskan
sesuatu kecuali
diputuskan
berdasarkan
hukum dan
ketetapan yang
telah
ditetapkan-Nya...
Katanya lagi:[11]
Mengenai
pengertian ayat
tersebut,
kebanyakan ulama
berpendapat:
Janganlah kamu
terburu-buru
mengatakan
sesuatu
perkataan dan
mengerjakan
sesuatu
perbuatan
sebelum
Rasulullah
mengatakan atau
mengerjakannya.
Justeru, orang yang tetap berkeras untuk mengamalkan sesuatu yang tidak disyariatkan oleh Allah dan Rasul-Nya akan memungkinkan segala pahala kebaikannya akan dibatalkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Perhatikan firman Subhanahu wa Ta’ala dalam ayat 2 dari surah al-Hujurat berikut dan huraian al-Imam Ibnu al-Qayyim yang menyertainya:
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya.
Berkata al-Imam
Ibnu al-Qayyim
rahimahullah:[12]
Seandainya
tingginya suara
mereka yang
melebihi
ketinggian suara
Rasul itu
menjadi penyebab
terhapusnya
pahala kebaikan
mereka, maka
bagaimana dengan
(mereka yang
suka) mendahului
pandangan, akal,
perasaan,
politik dan
pengetahuan
mereka terhadap
apa yang dibawa
oleh Rasulullah?
Bukankah hal ini
lebih utama
menjadi penyebab
terhapusnya
pahala amal
kebaikan
mereka?.
Dalam rangka
memastikan umat
manusia tidak
melakukan
sesuatu yang
disifatkan
sebagai
‘mendahului
Allah dan
Rasul-Nya’
inilah maka para
ilmuan Islam
telah
menggariskan
satu kaedah
dalam urusan
ibadah yang
berbunyi:
Setiap ibadah
pada dasarnya
ditegah dan
dilarang kecuali
apa yang
disyariatkan
oleh Allah.
Kaedah ini
berdasarkan
kepada firman
Allah
Subhanahu wa
Ta’ala dalam
surah al-Syura,
ayat 21:
Adakah mereka
mempunyai
sekutu-sekutu
(selain Allah)
yang
mensyariatkan
mana-mana
bahagian
daripada agama
kepada mereka
sesuatu yang
tidak diizinkan
oleh Allah?
Kaedah ini
menjelaskan
bahawa seseorang
adalah dilarang
sama sekali
melakukan atau
mengada-adakan
sesuatu ibadah
melainkan
terdapat dalil
yang menunjukkan
bahawa ibadah
tersebut adalah
sesuatu yang
diperintahkan
oleh Allah dan
Rasul-Nya.
Berdasarkan
prinsip ini,
maka alasan dan
andaian
sesetengah pihak
yang membolehkan
apa jua ibadah
selagi tidak
terdapat dalil
yang menegahnya
adalah tertolak
sama sekali.
Justeru itu,
hendaklah setiap
umat Islam
memastikan
bahawa setiap
ibadah yang
hendak mereka
kerjakan
memiliki
dalilnya yang
sahih lagi sarih
di sisi al-Quran
mahupun
al-Sunnah
Rasulullah
shallallahu
a’alaihi
wasallam.
Ustaz Abdul
Hakim bin Amir
Abdat
mengingatkan
bahawa:[13]
Beribadah kepada
Allah maknanya
mentaati Allah
dan Rasul-Nya.
Maka tidak ada
ibadah kecuali
apa yang Allah
telah
syariatkannya
melalui lisan
Nabi-Nya yang
mulia yang
terdiri dari
hukum-hukum yang
wajib dan sunat
atau disukai
(sunat atau
mustahab). Ini
kerana kita
tidak beribadah
kepada Allah
dengan sesuatu
yang haram dan
tidak disukai
atau makruh,
apalagi dengan
berbagai macam
bid’ah.
Oleh kerana itu,
sesiapa yang
beribadah kepada
Allah dengan
bid’ah, maka
amalnya tertolak
sebagaimana akan
datang hadisnya.
Ini kerana Allah
tidak akan
menerima sesuatu
pun amal kecuali
apa yang telah
disyariatkan
melalui
Rasul-Nya yang
mulia.
Maka ketataan
kepada Rasul
adalah ketaatan
kepada Allah,
kerana tidak
mungkin kita
dapat mentaati
Allah tanpa
perantaraan
Rasul yang
mulia, yang
menjelaskan
kepada kita
bagaimana cara
beribadah kepada
Rabb al-‘Alamin.
Keempat:
Orang yang
benar-benar
beriman kepada
Allah
Subhanahu wa
Ta’ala
tentunya merasa
puas dengan apa
yang telah
disyariatkan
oleh-Nya
menerusi
perantaraan
al-Kitab dan
al-Sunnah
Rasul-Nya,
Muhammad
shallallahu
‘alaihi wasallam.
Malah mereka
sedar bahawa apa
yang telah
disyariatkan
Allah di dalam
agama ini adalah
suatu yang lebih
daripada
mencukupi,
bahkan mencabar
kemampuan mereka
sebagai manusia
biasa.
Sikap ini
berseberangan
dengan mereka
yang hatinya
telah condong
kepada
kesesatan.
Mereka
mewujudkan
pelbagai alasan
‘merapu’
semata-mata demi
membenarkan
tindakan mereka
untuk mewujudkan
‘syariat’ baru
dalam agama ini.
Antaranya ialah
menjadikan
kemalasan diri
atau orang lain
untuk beribadat
dan melakukan
hal-hal yang
tidak berfaedah
sebagai alasan
untuk mereka
menciptakan
hal-hal baru
dalam agama. Ini
semua dilakukan
dengan alasan
kononnya bagi
mengelakkan diri
mereka daripada
terjebak kepada
perbuatan yang
tidak berfaedah
tersebut.
Terhadap alasan
ini, penulis
berkata:
Membazirkan masa
dengan melakukan
perkara yang
sia-sia adalah
perbuatan yang
jelas bercanggah
dengan ajaran
Islam yang
menegah umatnya
daripada
melakukan suatu
yang tidak
mendatangkan
faedah kepada
mereka. Ini
sebagaimana
hadis Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam:[14]
Antara
ciri keelokan
Islam seseorang
ialah dia
meninggalkan apa
yang tidak perlu
baginya.
Menjadikan
alasan bahawa
dengan melakukan
bid’ah dapat
mengelakkan
seseorang
daripada
terjebak kepada
perbuatan yang
sia-sia adalah
hujah yang tidak
tepat sama
sekali.[15]
Orang yang
berpegang kepada
alasan ini
sekurang-kurangnya
telah melakukan
tiga kesalahan
yang amat berat.
Kesalahan yang pertama ialah menjadikan perbuatan sia-sia orang lain sebagai dalil di dalam menentukan sesuatu hukum. Padahal sumber hukum-hakam agama ialah al-Qur’an dan al-Sunnah, bukan selainnya.[16]
Manakala
kesalahan yang
kedua ialah
melakukan bid’ah
itu sendiri.
Bahaya yang
menimpa ke atas
orang yang
sengaja
mengadakan
bid’ah di dalam
urusan ibadah
ini akan
dijelaskan di
dalam risalah
selanjut,
insya Allah.
Kelima:
Tidak
dinafikan bahawa
al-Imam
asy-Syafie
rahimahullah
ialah di antara
tokoh yang
menyebut adanya
bid’ah yang
hasanah di
dalam ajaran
Islam. Namun
adalah tidak
benar jika
bid’ah
hasanah yang
dimaksudkan oleh
al-Imam
asy-Syafie
tersebut
ditajamkan
pengertiannya
kepada bid’ah
dalam konteks
ibadah.
Ini kerana jika
dilihat
perincian
al-Imam
asy-Syafie ke
atas pembahagian
bid’ah itu,
jelas
menunjukkan
bahawa bid’ah
hasanah yang
dimaksudkan oleh
beliau adalah
merujuk kepada
bid’ah dalam
konteks bahasa,
bukannya dalam
koteks ibadah
(istilah)
sebagaimana yang
sering disalah
fahami oleh
ramai pihak.[17]
Bagi mengukuhkan
kenyataan ini,
mari kita tinjau
semula perkataan
beliau dan
perincian yang
dimaksudkan.
al-Imam
asy-Syafie
rahimahullah
berkata:[18]
Bid’ah itu dua
jenis: terpuji
dan tercela. Apa
yang menepati
sunnah adalah
terpuji dan apa
yang
menyalahinya
(sunnah) adalah
tercela.
Perhatian
ditujukan kepada
perincian
al-Imam
asy-Syafie
terhadap apa
yang dikatakan
oleh beliau
sebagai ‘bid’ah
yang tercela’.
Menurut beliau,
apa jua perkara
baru (bid’ah)
dalam urusan
agama yang
bercanggah
dengan al-Qur’an
dan al-Sunnah,
maka ia adalah
bid’ah yang
dicela.
Tentu saja
termasuk dalam
perkara yang
bercanggah
dengan al-Qur’an
dan al-Sunnah
ialah melakukan
sesuatu perkara
baru dalam
urusan ibadah
apa yang tidak
pernah
dicontohkan oleh
baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam.
Ini sebagaimana
hadis Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
yang melarang
umatnya daripada
melakukan
sesuatu amalan
yang tidak
mengikut cara
yang telah
dicontohkan
olehnya dan para
sahabatnya (Shahih
Muslim, no.
1718) dan
larangan Allah
Subhanahu wa
Ta’ala
kepada
orang-orang
beriman daripada
melakukan
sesuatu yang
bersifat
mendahului-Nya
dan juga
mendahului
Rasul-Nya (surah
al-Hujurat, ayat
1).
Diulangi semula
ayat dan hadis
yang
dimaksudkan.
Firman Allah
Subhanahu wa
Ta’ala:
Wahai
orang-orang yang
beriman!
Janganlah kamu
mendahului Allah
dan Rasul-Nya
(dalam melakukan
sesuatu perkara
sebelum mendapat
hukum atau izin
daripada
kedua-duanya)
dan bertakwalah
kamu kepada
Allah.
Sesungguhnya
Allah Maha
Mendengar lagi
Maha Mengetahui.
Sabda Nabi
shallallahu
‘alaihi wasallam:[19]
Barangsiapa yang
mengada-adakan
di dalam urusan
kami (iaitu yang
berkaitan urusan
agama) apa-apa
yang tidak ada
padanya, maka
tertolaklah ia.
Juga dalam hadis
yang lain:[20] Barangsiapa yang melakukan satu amal yang bukan dari suruhan kami (iaitu di dalam perkara berkaitan agama), maka tertolaklah ia.
Abu Ubaidah
Yusuf bin
Mukhtar
as-Sidawi
hafizhahullah
ketika
menjelaskan
kenyataan
al-Imam
asy-Syafie yang
membahagikan
bid’ah kepada
dua
di atas,
beliau berkata:[21]
Kalau kita
perhatikan
ucapan al-Imam
asy-Syafie di
atas secara
teliti, maka
maksud ucapan
beliau dengan
bid’ah yang
terpuji adalah
bid’ah secara
bahasa, bukan
bid’ah secara
istilah.[22]
Dengan bukti
setiap bid’ah
secara istilah
adalah
menyelisihi
al-Kitab dan
al-Sunnah,
sedangkan
al-Imam
asy-Syafie
mensyaratkan
bid’ah yang
terpuji adalah
bid’ah yang
tidak
menyelisihi
al-Kitab dan
al-Sunnah,
padahal setiap
bid’ah dalam
istilah itu
pasti
menyelisihi
al-Kitab dan
al-Sunnah.
al-Hafiz Ibnu
Rejab
(al-Hanbali)
menjelaskan
bahawa maksud
al-Imam
asy-Syafie
dengan ucapannya
di atas adalah
bid’ah secara
bahasa.
Penjelasan yang
serupa juga
turut
dikemukakan oleh
Dr. Muhammad bin
A.W. al-‘Aql
dimana beliau
menulis di dalam
kitabnya
Manhaj al-Imam
asy-Syafi’i fii
Itsbat
al-‘Aqidah:[23]
Sebahagian
pembuat bid’ah
telah
mengomentari
ucapan al-Imam
asy-Syafie yang
membahagikan
bid’ah menjadi
beberapa
bahagian
sehingga mereka
membuat perkara
baru dalam agama
dengan
berhujahkan
kepada ucapan
al-Imam
asy-Syafie itu,
yakni
pembahagian
bid’ah menjadi
dua: bid’ah
hasanah dan
bid’ah
sayyi’ah.
Siapa saja yang
merenungi ucapan
al-Imam
asy-Syafie pasti
akan menyalahkan
para Ahl
al-Bid’ah
dalam
permasalahan
ini. (Telah
diketahui umum
bahawa) al-Imam
asy-Syafie
adalah seorang
yang anti-bid’ah
kerana beliau
seorang yang
sangat teguh
dalam mengikuti
sunnah.
Beliau
mengulas lanjut
dengan katanya:
[24]
Jadi al-Imam
asy-Syafie dalam
setiap ucapannya
mewajibkan
mengikuti
sunnah,
sedangkan bid’ah
adalah lawan
dari sunnah dan
bertolak
belakang dengan
sunnah Nabi.
Bagaimana
mungkin juga
al-Imam
asy-Syafie
menyelisihi
hadis Rasul yang
berbunyi:
Setiap bid’ah
adalah sesat.
Bukankah beliau
adalah seorang
pembela sunnah
dan pendukung
atsar? Kerana
itulah sikap
penolakan itu
tidak mungkin
dilakukan oleh
seorang imam
besar seperti
beliau....
Oleh kerana itu,
ucapan beliau
yang menyatakan
bahawa setiap
sesuatu yang
dibuat dan tidak
ada pada zaman
Nabi adalah
bid’ah yang
mengandungi
bid’ah dalam
erti bahasa.
Yakni, apabila
sesuatu yang
baru itu sesuai
dengan al-Kitab
dan al-Sunnah,
maka perkara
tersebut tidak
mengapa
sekalipun
disebut sebagai
bid’ah.
Sebaliknya,
apabila
menyalahi
sunnah, maka ia
adalah bid’ah
dalam erti
bahasa dan
syar’i sekaligus
sehingga ia
tercela dan
tertolak,
wallahu a’lam.
Kenyataan bahawa
al-Imam
asy-Syafie amat
menolak keras
setiap sesuatu
yang bercanggah
dengan sunnah
Nabi
shallallahu
‘alaihi wasallam
yang sahih
dikuatkan lagi
dengan beberapa
kenyataan
beliau,
antaranya
seperti berikut:
Berkata al-Imam
asy-Syafie
rahimahullah:[25]
Saya wasiatkan
dengan taqwa
kepada Allah
‘Azza wa Jalla
dan berpegang
teguh dengan
sunnah dan hadis
Rasulullah
‘alaihissalam
dan para
sahabatnya serta
meninggalkan dan
menjauhi hawa
kebid’ahan dan
hawa nafsu.
al-Imam
asy-Syafie juga
berkata:
Ilmu itu
tidaklah indah
kecuali dengan
tiga perkara:
taqwa kepada
Allah, sesuai
dengan sunnah
dan rasa takut.
Dalam pada itu,
al-Imam
asy-Syafie juga
amat menolak
keras
istihsan
iaitu sikap suka
bersangka baik
pada sesuatu
perkataan yang
disandarkan ke
dalam urusan
agama namun
tidak memiliki
dasarnya di sisi
syarak, baik
al-Qur’an,
hadis, ijmak
manupun qiyas.[26]
Bahkan beliau
dikatakan telah
menulis sebuah
kitab khusus
berjudul
Ibthal Istihsan
(Menghancurkan
Istihsan)[27].
Beliau berkata:[28]
Sesiapa yang
istihsan
maka dia telah
membuat syariat.
Di samping itu
juga al-Imam
asy-Syafie
rahimahullah
amat menolak
keras sikap
bertaklid buta
kepada apa jua
pandangan yang
tidak didasarkan
kepada al-Sunnah
Nabi yang sahih,
termasuklah
terhadap kepada
pandangan beliau
sendiri.
Penolakan kepada
sikap taklid
buta ini adalah
tidak lain bagi
mencerminkan
kesungguhan
beliau di dalam
mengunggulkan
al-Sunnah Nabi
di atas
segala-galanya
dan menolak
segala sesuatu
yang bercanggah
dengannya. Mari
kita lihat
kenyataan-kenyataan
beliau:
al-Imam Ibnu Abi
Hatim al-Razi
telah
meriwayatkan di
dalam kitabnya,
Adab Syafie
wa Manaqibuhu,
ms. 67-68
dan 93, bahawa
al-Imam
asy-Syafie
pernah
menyatakan:[29]
Setiap apa yang
telah aku
ucapkan, padahal
telah datang
dari Nabi yang
sahih yang
bertentangan
dengan ucapanku
itu, maka
mengambil hadis
Nabi itulah yang
utama dan
janganlah kamu
bertaklid
kepadaku.
al-Imam
al-Baihaqi
rahimahullah
telah
meriwayatkan
dalam kitab
Manaqib Syafie,
jilid 1, ms.
485 bahawa
al-Imam
asy-Syafie
rahimahullah
pernah
mengatakan:[30]
Siapa sahaja
yang mengikuti
sunnah
Rasulullah maka
aku akan
menyetujuinya
dan bersepakat
dengannya,
sedangkan orang
yang
meninggalkan
sunnah
Rasulullah maka
aku akan
menyelisihinya
dan tidak akan
bersepakat
dengannya.
Adapun teman
yang tidak aku
tinggalkan
adalah orang
yang selalu
berpegang dengan
hadis Rasulullah
yang sahih
walaupun dia
berada jauh
dariku.
Sedangkan mereka
yang aku
tinggalkan dan
pisahkan dariku
adalah orang
tidak menerima
sunnah
Rasulullah
walaupun dia
berada dekat
denganku.
al-Imam
asy-Syafie
rahimahullah
berkata lagi:[31]
(Hal ini) juga
menjadi dalil
bahawa bila
telah diketahui
suatu amalan
dari seorang
ulama Islam,
kemudian
didapati satu
hadis dari Nabi
yang
bertentangan
dengan apa yang
telah diamalkan
olehnya itu,
maka
(seandainya)
ulama itu
(mengetahui hal
itu, pastilah
dia) akan
meninggalkan
amalannya demi
menghormati
hadis
Rasulullah.
Dan hal
itu juga menjadi
dalil bahawa
hadis Rasulullah
itu berdiri
sendiri (dan
dapat menjadi
hukum agama
dengan
sendirinya). Dan
ketetapan hadis
Rasulullah itu
tidaklah
terikat
dengan satupun
pengamalan orang
yang datang
setelah baginda.
Bagi meneliti
dengan lebih
lanjut persoalan
bid’ah
hasanah ini
dan salah faham
umat Islam
terhadapnya,
silalah mengkaji
kitab
al-Luma’ fil
Radd ‘ala
Muhassiniy
al-Bida’
karya Syeikh
‘Abdul Qayyum
Muhammad
as-Sahaibani.[32]
Keenam:[33]
Jika
diteliti
hadis-hadis
Rasulullah
shallallahu
’alaihi wasallam
dan atsar
para sahabat
radhiallahu
’anhum, akan
ditemui sejumlah
hadis atau
riwayat yang
menjelaskan
bahawa ada di
kalangan para
sahabat Nabi
yang melakukan
ibadah tertentu
di mana ianya
bukanlah suatu
yang berasal
daripada sunnah
baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam.
Akan tetapi
baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
tidak pula
melarangnya,
malah
mengiktirafnya
sebagai satu
amalan yang
terpuji dan
dianjurkan di
sisi ajaran
Islam.
Berdasarkan
kepada hadis
atau
riwayat-riwayat
tersebut,
sebahagian pihak
berhujah bahawa
diperbolehkan
bagi sesiapa jua
untuk mewujudkan
amalan baru di
dalam Islam. Ini
meskipun
amalan-amalan
tersebut
bukanlah suatu
yang berasal
daripada sunnah
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi
wasallam.
Antara
amalan-amalan
para sahabat
yang dimaksudkan
adalah seperti
berikut:
Pertama: Azan
sebelum
solat-solat
fardu.
Pada dasarnya
azan yang biasa
kita dengari
setiap kali
masuknya waktu
solat-solat
fardu bukanlah
berasal daripada
amalan
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam.
Akan tetapi ia
sebenarnya
merupakan mimpi
salah seorang
sahabat baginda
yang bernama
Abdullah bin
Zaid bin ‘Abd
Rabbih
radhiallahu
’anhu.
Setelah mendapat
mimpi tersebut,
sahabat tadi
mencadangkan
kepada baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
agar
menjadikan azan
sebagai salah
satu kaedah bagi
menunjukkan
masuknya waktu
bagi umat Islam
mengerjakan
solat-solat
fardu yang
diperintahkan ke
atas mereka.
Baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
– dengan
bimbingan wahyu
Allah
Subhanahu wa
Ta’ala-
telah
menerima baik
cadangan
tersebut. Dengan
penerimaan ini,
maka menjadilah
azan salah satu
syi’ar di dalam
ajaran Islam
sehingga ke saat
ini.
Kisah ini
diriwayatkan
oleh Abu Daud di
dalam kitabnya
Sunan Abu
Daud, hadis
no. 420,
bersumberkan
daripada Abu
‘Umair bin Anas
radhiallahu’anhu.
Kedua: Solat
sunat wuduk.
Disebutkan di
dalam sebuah
hadis bahawa
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
bertanya
kepada Bilal
radhiallahu
’anhu
tentang amalan
yang dia lakukan
sehingga dengan
amalan itu
baginda
mendengar bunyi
terompahnya di
dalam Syurga,
maka Bilal
radhiallahu
‘anhu
menjawab dengan
katanya:[34]
Aku
tidak melakukan
sesuatu amalan
yang paling aku
harapkan, hanya
sahaja setiap
kali aku bersuci
(berwuduk), sama
ada pada waktu
malam atau siang
hari, aku sering
mengerjakan
solat setelah
berwuduk.
Sebagaimana yang
dimaklumi solat
sunat selepas
wuduk, atau
lebih tepat
dikenali sebagai
solat sunat
wuduk, bukanlah
berasal daripada
amalan
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi
wasallam.
Sebaliknya ia
berasal daripada
amalan sahabat
Nabi
shallallahu
‘alaihi wasallam
di atas iaitu
Bilal bin Rabbah
radhiallahu
‘anhu.
Meskipun
demikian Allah
dan Rasul-Nya
tidak
mengingkari
amalan tersebut.
Ketiga: Bacaan
bangkit daripada
rukuk.
Pernah
suatu ketika
apabila baginda
bangkit daripada
rukuk dalam satu
solat bersama
para sahabat,
baginda
terdengar salah
seorang daripada
mereka membaca:
“Rabbana
lakal hamdu
hamdan katsiran
thoyyiban
mubarokan fihi.”
Sebaik sahaja
selesai solat,
baginda bertanya
siapakah di
kalangan mereka
yang membaca doa
berkenaan dan
sahabat yang
membaca tadi
membuat
pengakuan. Lalu
baginda pun
mengkhabarkan
kepadanya bahawa
dengan doa
berikut, baginda
melihat seramai
tiga puluh orang
malaikat saling
berebutan untuk
mencatatnya.
Sila rujuk
Shahih
al-Bukhari,
no. 799 bagi
melihat riwayat
yang
dimaksudkan.
Sebagaimana
hadis sebelum
ini, hadis ini
juga menjadi
bukti kukuh
bahawa terdapat
di kalangan para
sahabat yang
mengamalkan
sesuatu ‘perkara
baru’ dalam
urusan ibadah
apa yang tidak
diajar dan
disunnahkan oleh
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi
wasallam.
Bagaimana pun
baginda tidak
mengingkarinya.
Keempat: Solat
tarawih secara
berjemaah.
Selain daripada
tiga riwayat
sebelum ini,
para pelaku
bid’ah juga
menjadikan kisah
berikut sebagai
dalil
diperbolehkan
mewujudkan
perkara baru di
dalam urusan
ibadah.
Perhatikan
riwayat berikut:[35]
Dari
'Abdurrahman bin
'Abdul Qariy
bahawa dia
berkata: "Aku
keluar bersama
'Umar bin
al-Khaththab
radhiallahu
'anhu pada malam
Ramadhan menuju
masjid, ternyata
orang-orang
solat
berkelompok-kelompok
secara
terpisah-pisah.
Ada yang solat
sendiri dan ada
seorang yang
solat diikuti
oleh makmum yang
jumlahnya kurang
daripada sepuluh
orang. Maka
'Umar berkata:
"Aku fikir
seandainya
mereka semuanya
solat berjama'ah
dengan dipimpin
seorang imam itu
lebih baik".
Kemudian ‘Umar
memantapkan
keinginannya itu
lalu
mengumpulkan
mereka dalam
satu jama'ah
yang dipimpin
oleh Ubbay bin
Ka'ab. Kemudian
aku keluar lagi
bersamanya pada
malam yang lain
dan ternyata
orang-orang
shalat dalam
satu jama'ah
dengan dipimpin
seorang imam,
lalu 'Umar
berkata:
"Sebaik-baiknya
bid'ah adalah
ini.”
[36]
Dan
mereka yang
tidur terlebih
dahulu adalah
lebih baik
daripada yang
solat awal
malam, yang dia
maksudkan untuk
mendirikan solat
di akhir malam,
sedangkan
orang-orang
secara umum
melakukan shalat
pada awal malam.
Demikian
beberapa hadis
atau riwayat
yang masyhur
dijadikan
sebagai dalil
oleh para pelaku
bid’ah bagi
menjustifikasikan
perbuatan mereka
mengada-adakan
sesuatu yang
baru (bid’ah) di
dalam urusan
agama.
Walau
bagaimanapun
hujah ini
dilihat sangat
lemah dan ia
dapat dijawab
semudah berikut:
Pertama:
Para
sahabat
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam,
khususnya para
Khulafa’
al-Rasyidin,
mereka
termasuk
dalam keumuman
hadis baginda
yang
memerintahkan
agar kita umat
Islam sentiasa
berpegang teguh
kepada
sunnah-sunnah
mereka, selain
daripada sunnah
baginda
shallallahu
’alaihi
wasallam.
Berikut hadis
yang
dimaksudkan:[37]
Sesungguhnya
sesiapa yang
hidup selepasku
akan melihat
perselisihan
yang banyak.
Maka hendaklah
kalian berpegang
kepada sunnahku
dan sunnah
al-Khulafa’
al-Rasyidin
al-Mahdiyyin
(mendapat
petunjuk).
Berpeganglah
dengannya dan
gigitlah ia
dengan geraham.
Justeru
apa yang
dilakukan oleh
para sahabat
dalam
riwayat-riwayat
yang disebutkan
sebelum ini
tidak boleh
dianggap sebagai
bid’ah di sisi
syarak akan
tetapi ia
merupakan sunnah
di sisi syarak.
Lebih-lebih lagi
ia mendapat
perkenan dan
pengiktirafan
secara langsung
daripada baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
tanpa sebarang
tegahan atau pun
larangan.[38]
Seandainya
amalan-amalan
tersebut adalah
suatu yang
bercanggah
dengan ajaran
Islam, tentulah
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
akan segera
menegurnya. Ini
sebagaimana yang
dilakukan oleh
baginda dalam
beberapa riwayat
yang akan
dikemukakan
sebentar lagi.
Adapun selain
mereka,
khususnya
generasi yang
hidup selepas
kewafatan
baginda
shallallahu
‘alaihi
wasallam,
tidaklah
termasuk di
dalam
perbincangan
hadis ini.
Justeru, apa jua
amalan yang
wujud selepas
kewafatan
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi
wasallam,
meskipun ia
kelihatan baik
dan tidak
terdapat
sebarang dalil
khusus yang
menjelaskan
larangannya, ia
tetap tidak
boleh dianggap
sebagai sunnah,
tetapi adalah
bid’ah yang
tercela di sisi
agama.
Kedua:
Perlu
diketahui bahawa
tidak semua
amalan ‘baru’
dalam urusan
ibadah yang
diada-adakan
oleh para
sahabat
radhiallahu
‘anhum
mendapat pujian
dan
pengiktirafan
daripada Allah
Subhanahu wa
Ta’ala dan
Rasul-Nya,
Muhammad
shallallahu
‘alaihi wasallam.
Terdapat
sebahagian
daripada
amalan-amalan
tersebut yang
mendapat teguran
dan bantahan
yang tegas
daripada baginda
shallalahu
a’alaihi
wasallam.
Perhatikan
riwayat-riwayat
berikut:
Hadis #1:
Dalam sebuah
hadis dijelaskan
bahawa tiga
orang sahabat
telah datang ke
rumah para
isteri
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
bagi
bertanyakan
tentang ibadah
baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam.
Setelah mendapat
penjelasan
daripada para
isteri baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
mengenai sifat
ibadahnya,
ketiga-tiga
sahabat tadi
terfikir bahawa
adalah perlu
untuk mereka
melipat-gandakan
ibadah mereka
mengatasi ibadah
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi
wasallam.
Ini kerana -
menurut andaian
mereka - jika
baginda sebagai
insan yang
maksum lagi
diampuni segala
dosa-dosanya
yang telah lalu
dan yang akan
datang beribadah
dengan kadar dan
kualiti
sebagaimana yang
dijelaskan oleh
para isterinya,
maka sudah
tentulah mereka
sebagai manusia
yang tidak
maksum perlu
melaksanakan
ibadah yang jauh
lebih banyak
daripada baginda
shallallahu
‘alaihi
wasallam.
Bagi tujuan
tersebut,
ketiga-tiga
sahabat tersebut
memasang azam
masing-masing di
mana salah
seorang daripada
mereka bercadang
untuk melakukan
puasa sepanjang
tahun, manakala
dua orang yang
lain pula
berazam untuk
mengerjakan
solat sepanjang
malam dan hidup
membujang seumur
hidup.
Walau
bagaimanapun
keazaman mereka
ini telah
mendapat
bantahan yang
tegas daripada
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
sebagaimana
sabdanya:[39]
Ketahuilah! Demi
Allah,
sesungguhnya aku
adalah orang
yang paling
takut dan paling
bertaqwa kepada
Allah di antara
kamu tetapi
(kadangkala) aku
(juga) berpuasa
dan (kadangkala)
tidak, aku
bersolat (malam)
tetapi aku juga
tidur dan aku
juga berkahwin
dengan
wanita-wanita.
Sesiapa yang
berpaling
daripada
sunnahku maka
dia bukan dari
(umat) aku!
Hadis #2:
Di bawah ini
pula akan
dinukilkan
sebuah riwayat
berkenaan
larangan baginda
ke atas beberapa
orang sahabat
yang
memanggilnya
dengan gelaran
Sayyidina:
Dari Mutarrrif
bin Abdullah
radhiallahu
‘anhu berkata
bahawa ayahnya
pernah bersama
satu rombongan
daripada Bani
Amir pergi untuk
berjumpa
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi
wasallam.
Apabila mereka
tiba, mereka
berkata kepada
Rasulullah:
‘Anta
Sayyidina’
(Engkau Tuan
kami).
(Mendengarkan
yang demikian).
Rasulullah
menjawab: ‘Tuan
kamu ialah Allah
Tabaraka wa
Ta’ala!”
Mereka (Bani
Amir) berkata
lagi: ‘Engkau
adalah yang
paling mulia
kemuliaannya,
dan yang paling
besar
kemuliaannya’.
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
menjawab:
‘Berkatalah kamu
dengan perkataan
itu, akan tetapi
janganlah sampai
syaitan
menjadikan kamu
sebagai
wakilnya!.’
Hadis #3:
Al-Barra’ bin
‘Azib
radhiallahu
‘anhu
menceritakan
bahawa
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
bersabda:[40]
Apabila kamu
hendak tidur,
maka berwudhulah
sebagaimana kamu
berwudhu untuk
shalat. Setelah
itu berbaringlah
dengan miring ke
kanan, lalu
berdoalah:
“Ya Allah ya
Tuhanku, aku
pasrahkan
wajahku
kepada-Mu, aku
serahkan
urusanku
kepada-Mu dan
aku serahkan
punggungku
kepada-Mu dengan
berharap-harap
cemas kerana
tidak ada tempat
berlindung dan
tempat yang aman
dari adzab-Mu
kecuali dengan
berlindung
kepada-Mu. Aku
beriman kepada
kitab-Mu yang
telah Engkau
turunkan dan aku
beriman kepada
Nabi-Mu yang
telah Engkau
utus.”
Jadikan bacaan
tersebut sebagai
penutup ucapanmu
menjelang tidur.
Apabila kamu
meninggal dunia
pada malam itu,
maka kamu
meninggal dalam
kesucian diri
(fitrah)."
al-Barra'
berkata: “Saya
mengulang-ulangi
bacaan tersebut
agar (ia dapat
saya) hafal dan
(ketika) saya
ucapkan: Saya
beriman kepada
Rasul-Mu yang
telah Engkau
utus.' Lalu Nabi
Muhammad
shallallahu
'alaihi wasallam
berkata:
'Ucapkanlah:
Saya beriman
kepada Nabi-Mu
yang telah
Engkau utus."
Dalam hadis di atas Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengajarkan kepada salah seorang sahabatnya, al-Barra’ bin ‘Azib radhiallahu ‘anhu tentang doa yang perlu dia lafazkan ketika hendak tidur. Ketika menghafal doa tersebut di hadapan Nabi, al-Barra’ didapati telah mengubah salah satu lafaz daripada doa yang baginda ajarkan kepadanya.
Lafaz tersebut
ialah ‘Nabi-Mu’
yang diubah oleh
al-Barra’ kepada
lafaz ‘Rasul-Mu’.
Walaupun
pengubahan lafaz
ini kelihatan
baik, namun
baginda tetap
melarangnya
berbuat demikian
dan
memerintahkan
agar dia
mengekalkan
sahaja lafaz
asal sebagaimana
yang diajarkan
oleh baginda
kepadanya.
Hadis #4:
Ibnu
‘Abbas
radhiallahu
‘anhu
berkata:[41]
Semasa Nabi
shallallahu
‘alaihi wasallam
menyampaikan
khutbah, baginda
melihat seorang
lelaki berdiri
di bawah cahaya
matahari lalu
baginda bertanya
tentangnya.
Para sahabat
berkata: Dia
ialah Abu
Israil. Dia
bernazar untuk
berdiri dan
tidak duduk,
tidak berteduh,
tidak bercakap
dan akan
berpuasa.
Baginda
berkata:
“Beritahu
kepadanya agar
(hendaklah dia)
bercakap,
berteduh, duduk
dan biarkan dia
terus berpuasa.”
Hadis #5:
Bersumberkan
daripada Abul
Malih
radhiallahu
‘anhu bahawa
seorang lelaki
telah berkata:[42]
Aku membonceng
di belakang Nabi
shallallahu
'alaihi
wasallam, maka
ketika haiwan
tunggangan
baginda lambat
saat berjalan
aku berkata:
“Celakalah
Syaitan ini.”
Baginda lalu
bersabda:
Janganah engkau
berkata:
“Celakalah
Syaitan ini”
kerana jika
engkau berkata
seperti itu ia
(Syaitan) akan
semakin besar
hingga seperti
rumah dan
berkata: “Demi
kekuatanku.”
Tetapi
hendaklah engkau
katakan
'Bismillah”
(dengan menyebut
nama Allah).
Jika engkau
ucapkan itu maka
syaitan akan
semakin kecil
hingga (menjadi)
seperti lalat.
Memadai
dikemukakan
beberapa hadis
di atas bagi
menunjukkan
bahawa terdapat
sebahagian
amalan para
sahabat yang
tidak mendapat
perkenan baginda
untuk diangkat
menjadi ibadah
yang diiktiraf
di dalam ajaran
Islam.
Hakikat bahawa
pada sebahagian
amalan sahabat
ada yang
diterima oleh
Rasulullah
manakala
sebahagian yang
lain mendapat
tegahan dan
larangan
daripada baginda
menunjukkan
kepada kita
bahawa penentuan
sama ada
diterima atau
ditolaknya
sesuatu ibadah
itu adalah
tertakluk
sepenuhnya
kepada ketentuan
yang datang
daripada Allah
melalui lisan
Rasul-Nya.
Pasti saja,
penentuan ini
pula tidak
mungkin boleh
berlaku
melainkan jika
baginda
shallallahu
‘alaihi wasallam
hadir dan
menyaksikan
sesuatu amalan
yang disandarkan
ke atas ajaran
agama
sebagaimana
baginda
menyaksikan dan
menentukan
kedudukan amalan
para sahabatnya.
Memandangkan
Rasulullah sudah
wafat dan tidak
berkesempatan
lagi untuk
menyaksikan
sekaligus
menentukan
kedudukan bid’ah
yang diciptakan
oleh sebahagian
pihak di zaman
ini, maka apakah
lagi faedah
untuk kita
mengada-adakan
bid’ah di dalam
urusan agama?
Penjelasan
tambahan.
Apa yang menarik
untuk
diperhatikan
adalah, usaha
mengingkari
amalan-amalan
bid’ah yang
bercanggah
dengan sunnah
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
tidak hanya
khusus dilakukan
oleh baginda
ketika masih
hayatnya tetapi
juga oleh para
sahabat baginda
setelah
kewafatannya.
Semua ini
menjadi bukti
betapa kukuhnya
kefahaman para
sahabat terhadap
pengertian
bid’ah yang
dicela di sisi
agama, sehingga
dengan kefahaman
itu mereka
mengambil
peranan baginda
untuk
mengingkari apa
jua amalan baru
yang bermunculan
selepas
kewafatannya.
Perhatikan
riwayat-riwayat
berikut:
Riwayat #1:
[43]
Daripada Nafi’
beliau
meriwayatkan
bahawa pada
suatu ketika
seorang lelaki
telah bersin di
sisi Ibnu 'Umar
radhiallahu
'anhu lalu
lelaki tersebut
berkata:
"Alhamdulillah
wassalam 'ala
Rasulillah."
(Mendengarkan
yang demikian)
berkatalah Ibnu
'Umar: "(Adakah)
saya mengucapkan
"Alhamdulillah
wassalam 'ala
Rasulillah?.”
Bukanlah
ucapan seperti
ini (yang diajar
oleh Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
kepada
kami tetapi)
Rasulullah
shallallahu
‘alaihi wasallam
telah
mengajarkan
kepada kami
ucapan ini:
"Alhamdulillah
'ala kulli
haal.”
Riwayat #2:
Daripada Said
Ibnu al-Musayyib
radhiallahu
‘anhu
bahawasanya dia
telah melihat
seorang lelaki
solat setelah
terbit fajar
lebih daripada
dua rakaat.
Lelaki itu
memperbanyakkan
rukuk dan sujud
dalam solatnya
itu. Lalu beliau
pun melarang
lelaki itu
berbuat
sedemikian. Maka
lelaki itupun
berkata
kepadanya:
“Wahai Abu
Muhammad! Adakah
Allah mengazabku
di atas solat
yang aku
kerjakan ini?.”
Beliau menjawab:
“Tidak, akan
tetapi Allah
mengazabmu
kerana
perlakuanmu ini
menyelisihi
sunnah (cara
Nabi
shalallahu‘alaihi
wasallam).”
Riwayat ini
dikeluarkan oleh
al-Baihaqi dalam
Kitab
ash-Shalat, Bab
Man Lam Yusholli
Ba’dal Fajri
Illa Rak’atainil
Fajri, no.
4445 dan
disahihkan oleh
Syeikh Ali Hasan
rahimahullah.
Riwayat #3:
Daripada ‘Amr
bin Salamah
radhiallahu
’anhu,
dia berkata:
Suatu ketika
kami duduk di
pintu ‘Abdullah
bin Mas’ud
sebelum solat
Subuh. Apabila
dia keluar, kami
akan berjalan
bersamanya ke
masjid.
Tiba-tiba datang
kepada kami Abu
Musa al-Asy’ari,
lalu bertanya:
“Apakah Abu
‘Abdul Rahman
(‘Abdullah bin
Mas’ud) telah
keluar kepada
kamu.” Kami
jawab: “Tidak.”
Maka dia duduk
bersama kami
sehingga
‘Abdullah bin
Mas’ud keluar.
Apabila dia
keluar, kami
semua bangun
kepadanya. Lalu
Abu Musa
al-Asy’ari
berkata
kepadanya:
“Wahai Abu
‘Abdul Rahman[44],
aku telah
melihat di
masjid tadi satu
perkara yang aku
tidak bersetuju,
tetapi aku tidak
lihat -
Alhamdulillah -
melainkan ia
baik.”
[45]
Dia (‘Abdullah
bin Mas’ud)
bertanya:
“Apakah ia?.”
Kata Abu Musa:
“Jika umur kamu
panjang engkau
akan melihatnya.
Aku melihat satu
puak, mereka
duduk di dalam
lingkungan
(bulatan/halaqah)
menunggu waktu
solat. Bagi
setiap
lingkungan ada
seorang lelaki
(yang bertindak
sebagai ketua
dalam lingkungan
mereka),
sementara di
tangan mereka
yang lain ada
anak-anak batu.
Apabila lelaki
(ketua dalam
lingkungan) itu
berkata: “Takbir
(Allahu Akbar)
100 kali”, maka
mereka (yang
lain) pun
bertakbir 100
kali. Apabila
dia berkata
“Tahlil (La
ilaha ilallah)
100 kali”, maka
mereka pun
bertahlil 100
kali. Apabila
dia berkata:
“Tasbih
(Subhanallah)
100 kali”, maka
mereka pun
bertasbih 100
kali.”
Tanya ‘Abdullah
bin Mas’ud: “Apa
yang telah
engkau katakan
kepada mereka?.”
Jawabnya (Abu
Musa): “Aku
tidak kata
kepada mereka
apa-apa kerana
menanti
pandangan dan
perintahmu.”
Kata ‘Abdullah
bin Mas’ud:
“Mengapa engkau
tidak menyuruh
mereka mengira
dosa mereka dan
engkau jaminkan
bahawa pahala
mereka tidak
akan hilang
sedikit pun?.”
Lalu dia
(‘Abdullah bin
Mas’ud) berjalan
dan kami pun
berjalan
bersamanya.
Sehinggalah dia
(’Abdullah bin
Mas’ud) tiba
kepada salah
satu daripada
lingkungan
berkenaan. Dia
(‘Abdullah bin
Mas’ud) berdiri
lantas berkata:
“Apa yang aku
lihat kamu
sedang lakukan
ini?”
Jawab mereka
(yang sedang
berzikir dalam
halaqah): “Wahai
Abu ‘Abdul
Rahman[46]!
Anak-anak batu
yang dengannya
kami menghitung
Takbir, Tahlil
dan Tasbih.”
Jawabnya
(‘Abdullah bin
Mas’ud):
“Hitunglah
dosa-dosa kamu,
aku jamin
pahala-pahala
kamu tidak
hilang sedikit
pun. Celaka kamu
wahai umat
Muhammad!
Alangkah cepat
kemusnahan kamu.
Para sahabat
Nabi masih ramai
lagi, baju
baginda belum
lagi buruk dan
bekas makanan
dan minuman
baginda pun
belum lagi
pecah.
Demi jiwaku yang
berada di
tangan-Nya,
apakah kamu
berada di atas
agama yang lebih
mendapat
petunjuk dari
agama (yang
dibawa oleh)
Muhammad atau
sebenarnya kamu
semua pembuka
pintu
kesesatan?.”
Jawab mereka:
“Demi Allah
wahai Abu ‘Abdul
Rahman, kami
hanya bertujuan
baik.” Jawabnya
(‘Abdullah bin
Mas’ud): “Betapa
ramai yang
bertujuan baik,
tetapi tidak
mendapatinya.”
[1] Lihat al-I’tisham karya al-Imam asy-Syathibi, jld. 1, ms. 141. [2] Atsar riwayat Ibnu Abi Syaibah dalam al-Mushannaf dengan lafaz yang hampir sama dengan riwayat Abu Daud, no. 162 dan selainnya. Dinilai hasan oleh Syeikh al-Albani dalam Shahih Sunan Abu Daud, no. 153. [3] Lihat al-I’tisham karya al-Imam asy-Syathibi, jld. 1, ms. 100. [4] Lihat Tafsir Ibnu Katsir karya al-Hafiz Ibnu Katsir, jld. 2, ms. 86. [5] Lihat Tafsir Ibnu Katsir karya al-Hafiz Ibnu Katsir, jld. 5, ms. 385. [6] Surah al-Mulk, ayat 2. [7] Lihat al-Masa-il karya Ustaz Abdul Hakim bin Amir Abdat, jld. 2, ms. 252. [8] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 2697. [9] Hadis riwayat Muslim dalam Shahih Muslim, no. 1718. [10] Lihat I’lam al-Muwaqqi’in karya Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah, jld. 1, ms. 47. [11] Lihat I’lam al-Muwaqqi’in karya Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah, jld. 1, ms. 47. [12] Lihat I’lam al-Muwaqqi’in karya Imam Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah, jld. 1, ms. 48. [13] Lihat Al-Islam: Kemudahan & Kesempurnaannya karya Ustaz Abdul Hakim bin Amir Abdat, ms. 59. [14] Hadis riwayat at-Tirmidzi dalam Shahih Sunan at-Tirmidzi, no. 2317 dan 2318. [15] Kalaulah mereka ini meluangkan sedikit sahaja masa mereka untuk mengkaji sunnah-sunnah Rasulullah dalam ibadah, nescaya akan mereka dapati bahawa di sana tidak ada alasan untuk mereka cipta ibadah yang baru kerana apa yang sedia diajarkan oleh Nabi adalah memadai, bahkan melangkaui keperluan manusia. [16] Golongan ini tidak sedar bahawa dengan alasan itu, mereka sebenarnya telah melakukan satu kemungkaran baru di sisi agama, bahkan kemungkaran yang jauh lebih besar berbanding kemungkaran selainnya, iaitu menggubal syariat baru dalam urusan agama sekaligus mengambil kedudukan Allah selaku penggubal syariat agama ini. Sebagaimana yang telah disebutkan sebelum ini, agama Islam yang diturunkan oleh Allah ini adalah sebuah ajaran yang lengkap dan sempurna (surah al-Maidah, ayat 3). Tidak ada satu jua ibadat dan pendekatan diri kepada-Nya melainkan semuanya telah pun dijelaskan oleh Nabi dan Rasul-Nya, Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam. Oleh yang demikian, jelaslah bagi kita bahawa orang yang menokok tambah ajaran Islam ini, mereka sebenarnya ialah terdiri daripada orang-orang yang merasakan Islam yang dibawa oleh baginda shallallahu ‘alaihi wasallam ini adalah satu ajaran yang serba kekurangan. Dengan kekurangan ini, mereka merasakan adalah perlu diwujudkan ibadah-ibadah yang baru bagi menjadikannya sebagai agama yang lengkap lagi sempurna. Tidak syak lagi bahawa anggapan seperti ini merupakan satu bentuk perlecehan kepada agama Islam, sekaligus kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala selaku Tuhan yang mensyariatkan agama ini. Maha Suci Allah daripada andaian golongan seperti ini. [17] Ingin ditarik perhatian para pembaca bahawa kebanyakan pihak yang melabelkan amalan bid’ah yang diada-adakan oleh mereka di dalam agama ini sebagai bid’ah yang hasanah, mereka sedikit pun tidak membawakan sebarang dalil atau bukti yang menunjukkan amalan mereka itu adalah sesuatu yang berasal daripada ajaran ataupun telah diiktiraf sebagai hasanah oleh al-Imam asy-Syafie, tokoh yang mereka ambil perkataannya bagi melabelkan bid’ah mereka sebagai hasanah. Di waktu yang sama mereka juga menyembunyikan perincian al-Imam asy-Syafie ke atas apa yang disebutkan oleh beliau sebagai ‘bid’ah yang tercela’ itu. Mereka sedar bahawa dengan tersembunyinya perincian tokoh ini, kebatilan pegangan dan amalan mereka dapat diselindungkan daripada diketahui umum. Ini sekaligus dapat membantu mengekalkan amalan-amalan bid’ah tersebut di samping menarik keyakinan orang awam untuk kekal kepadanya. Wallahu a’lam. [18] Lihat Fath al-Bari Bi Syarh Shahih al-Bukhari karya al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani, jld. 13, hlmn. 253; dalam Siapakah Ahlus Sunnah Yang Sebenar? karya Dr. Azwira Abdul Aziz, ms. 250. [19] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 2697. [20] Hadis riwayat Muslim dalam Shahih Muslim, no. 1718. [21] Lihat Manhaj Salafi Imam Syafi’i karya Abu Ubaidah Yusuf bin Mukhtar as-Sidawi, ms. 103. [22] Dalam membincangkan persoalan bid’ah, para ilmuan Islam lazimnya membahagikan bid’ah kepada dua pengertian iaitu bid’ah dari sudut bahasa (etimologi) dan bid’ah dari sudut syarak atau istilah (terminologi). Maksud bid’ah dalam konteks bahasa ialah apa jua perkara baru dalam urusan keduniaan yang tidak pernah muncul di zaman Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Sementara bid’ah dalam konteks syarak atau istilah ialah segala perkara baru yang diada-adakan dalam urusan ibadah mahupun akidah dimana ianya tidak memiliki dasarnya di sisi al-Qur’an dan/atau pun al-Sunnah yang sahih. Terhadap bid’ah dalam konteks keduniaan (bid’ah menurut pengertian bahasa), tidak semuanya tercela di sisi agama selagi mana tidak terdapat padanya sesuatu yang bercanggah dengan hukum syarak. Adapun bid’ah dalam konteks ibadah (bid’ah menurut pengertian syarak atau istilah), tiada khilaf di kalangan para ilmuan bahawa ia adalah sesuatu yang diharamkan di sisi ajaran Islam. Lihat semula perbahasan yang lalu berkenaan perbezaan bid’ah dalam konteks dunia dengan bid’ah dalam konteks ibadah dan akidah. [23] Lihat Manhaj al-Imam asy-Syafi’i fii Itsbat al-‘Aqidah karya Dr. Muhammad bin A.W. al-‘Aql, ms. 165. [24] Lihat Manhaj al-Imam asy-Syafi’i fii Itsbat al-‘Aqidah karya Dr. Muhammad bin A.W. al-‘Aql, ms. 166-167. [25] Lihat I’tiqad Imam Syafi’i oleh al-Haraki, ms. 16, al-Amru bil Ittiba’ oleh as-Suyuthi, ms. 313, Aqidah Syafi’i oleh al-Barzanji, ms. 93 dan Juhud Syafi’iyyah fi Muharabatil Bida’ oleh Dr. Muhammad Nur Ihsan, ms. 97; dalam Manhaj Salafi Imam Syafi’i karya abu Yusuf bin Mukhtar as-Sidawi, ms.98. [26] Lihat Taisir al-Wushul ila Qawa’id Ushul oleh Abdullah al-Fauzan, ms. 328; dalam Manhaj Salafi Imam Syafi’i karya Abu Ubaidah Yusuf bin Mukhtar as-Sidawi, ms. 99. [27] Lihat Manhaj Salafi Imam Syafi’i karya Abu Ubaidah Yusuf bin Mukhtar as-Sidawi, ms. 99. [28] Lihat Manhaj Salafi Imam Syafi’i karya Abu Ubaidah Yusuf bin Mukhtar as-Sidawi, ms. 99. [29] Lihat Wasiat & Prinsip Imam Syafi’i Tentang Taqlid Buta & Fanatisme Madzhab karya Ibnu Saini bin Muhammad bin Musa, ms. 51. [30] Lihat Wasiat & Prinsip Imam Syafi’i Tentang Taqlid Buta & Fanatisme Madzhab karya Ibnu Saini bin Muhammad bin Musa, ms. 54. [31] Lihat Wasiat & Prinsip Imam Syafi’i Tentang Taqlid Buta & Fanatisme Madzhab karya Ibnu Saini bin Muhammad bin Musa, ms. 121-122. [32] Bagi edisi terjemahan, sila rujuk buku Adakah Bid’ah Hasanah?, hasil terjemahan saudara Abu Anas as-Salafiy, terbitan Cahaya Tauhid Press, Malang. Selain itu, sila lihat juga Bid’ah Hasanah Tokok Tambah Amalan Rasulullah karya Mohd Yaakub Mohd Yunus (Selangor: Karya Bestari Sdn. Bhd). [33] Perbahasan yang seumpama juga telah dikemukakan oleh saudara Hafiz Firdaus Abdullah hafizhahullah menerusi salah sebuah artikelnya berjudul Fitnah Ke Atas Para Sahabat yang dimuatkan di dalam buku beliau berjudul Catatan-Catatan Ilmiah Ke Atas Buku Makna Sebenar Bid’ah, ms. 158 dan seterusnya. [34] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 1149. [35] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no.1871. [36] Mengerjakan solat tarawih secara berjemaah bukanlah perkara yang bid’ah di dalam agama. Ini kerana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sendiri pernah mengerjakan solat tarawih bersama-sama dengan para sahabatnya di bulan Ramadan (Shahih Muslim, no. 761 dan Shahih Sunan al-Nasa’i, no. 1604). Justeru itu perkataan Amirul Mukminin ‘Umar al-Khaththab radhiallahu ‘anhu dalam riwayat di atas hendaklah difahami dalam konteks pengertian bahasa (etimologi) dan bukannya bid’ah menurut takrifan syariat (terminologi). Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah menjelaskan di dalam kitabnya Iqtidha’ ash-Shirath al-Mustaqim, jld. 2, ms. 588-589: Berkenaan solat tarawih, hal itu bukanlah bid’ah dalam syariat tetapi sunnah Rasulullah yang baginda kerjakan secara berjemaah. Rasulullah bersabda (maksudnya): Sesungguhnya Allah telah mewajibkan puasa Ramadan pada kamu dan aku mensunnahkan kepada kamu untuk solat (pada malam hari)nya. Pelaksanaan solat tarawih dengan berjemaah tidak boleh disebut bid’ah (secara syariat) tetapi ia sunnah. Penamaan ‘Umar dengan bid’ah adalah penamaan secara bahasa, bukan secara syariat. Bid’ah secara bahasa mencakupi setiap perbuatan yang belum ada contohnya, sedangkan bid’ah dalam syariat ialah setiap sesuatu yang tidak ditunjukkan oleh dalil syar’i. Oleh sebab itu, berkumpulnya orang-orang di masjid untuk solat dengan seorang imam dan diberi penerangan lampu merupakan perbuatan atau amal yang belum pernah dilakukan sebelumnya, maka disebut dengan bid’ah, tetapi bid’ah dalam erti bahasa. Kerana bid’ah dalam erti bahasa mencakupi hal yang seperti itu. (Akan tetapi) solat tarawih berjemaah tidak boleh dinamakan bid’ah secara syar’i kerana perbuatan itu adalah amal shalih yang dituntut oleh sunnah untuk tetap dikerjakan sekiranya tidak takut dianggap wajib. Kekhuatiran solat tersebut dengan tatacaranya dijadikan wajib (anggapan inilah yang menjadi penyebab Rasulullah menghentikannya) telah lenyap dengan wafatnya Rasulullah. – Lihat Manhaj al-Imam asy-Syafi’i fii Itsbat al-‘Aqidah karya Dr. Muhammad bin A.W. al-‘Aql, ms. 167-168. [37] Hadis riwayat Abu Daud, no. 4607, at-Tirmidzi, no. 2676 dan al-Hakim 1/95. Disahihkan oleh al-Hakim dan disepakati oleh adz-Dzahabi. Lihat komentar Syeikh al-Albani dalam Irwa’ al-Ghalil, no. 2455. [38] Inilah yang disebutkan oleh para ulama sebagai sunnah takririyyah, iaitu apa-apa perkataan dan perbuatan para sahabat yang tidak dilakukan mahupun dianjurkan oleh Nabi shallallahu ’alaihi wasallam akan tetapi baginda tidak melarangnya. Diamnya baginda terhadap perbuatan tersebut menunjukkan ia adalah suatu yang dibolehkan. Sekiranya perbuatan tersebut salah di sisi ajaran Islam, pastilah Rasulullah akan segera menegahnya. [39] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 5063 dan Muslim dalam Shahih Muslim, no. 1401. [40] Hadis riwayat Muslim dalam Shahih Muslim, no. 4884. [41] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 6210. [42] Hadis riwayat Abu Daud dalam Sunan Abu Daud, no. 4330 dan dinilai sahih oleh Syeikh al-Albani. Lihat Shahih Sunan Abu Daud, no. 4982. [43] Hadis riwayat at-Tirmidzi dalam Sunan al-Tirmizi, no. 2662 dan al-Hakim dalam al-Mustadrak, no. 7691. [44] Gelaran bagi ‘Abdullah bin Mas’ud radhiallahu ‘anhu. [45] Maksud beliau, perkara tersebut kelihatan baik walaupun dia tidak menyetujuinya. [46] Gelaran bagi ‘Abdullah bin Mas’ud radhiallahu ’anhu.
|