visitmalaysia2007logo.jpgSatu fakta yang tidak dapat dinafikan ialah kehadiran ramai pelancong di negara kita, Malaysia. Kehadiran mereka semakin rancak pada tahun ini (2007) sempena Tahun Melawat Malaysia. Pelbagai tempat yang mereka lawati, dari hutan ke pantai, dari taman ke gua dan dari bangunan pencakar langit ke bangunan bersejarah. Turut dilawati ialah tempat-tempat peribadatan untuk agama Islam, Budha, Kristian dan Hindu. Ini kerana mungkin di negara asal mereka tempat-tempat peribadatan tersebut tidak wujud, sukar untuk ditemui atau tidak memiliki seni bina yang indah.
Akan tetapi di antara tempat-tempat peribadatan tersebut, hanya satu yang agak sukar untuk dilawati. Pelbagai syarat dikenakan dan jika ada kelonggaran sekali pun, ia diberikan dengan muka yang tidak ceria.
masjid.jpgTempat peribadatan yang saya maksudkan ialah masjid. Jika hendak dibanding dengan kuil Budha, kuil Hindu dan gereja Kristian, masjid orang Islam adalah tempat yang paling tidak mesra pelancong. Perkara ini berlaku bukan salah masjid, tetapi salah orang Islam sendiri yang meletakkan pelbagai syarat ke atas masjid. Di antara syarat yang biasa dikenakan ke atas pelancong:
1. Pelancong bukan Islam haram memasuki masjid.
2. Pelancong bukan Islam dalam keadaan junub dan orang junub haram memasuki masjid.
3. Pelancong wanita mungkin dalam keadaan haid dan wanita haid haram memasuki masjid.
4. Pelancong tidak menutupi aurat dan haram memasuki masjid dalam keadaan aurat terbuka.
5. Pelancong sering bersembang-sembang sesama mereka dan haram bersembang-sembang urusan dunia di dalam masjid.
Dalam risalah ini, saya akan menganalisa adakah syarat-syarat di atas sesuatu yang bersumber dari al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih atau semata-mata ciptaan orang Islam? Hanya saja dalam analisa ini, perbincangan tidak khusus kepada pelancong tetapi umum kepada kaum bukan Islam.

Analisa # 1: Hukum Kaum Bukan Islam Memasuki Masjid.
Hukum bagi kaum bukan Islam memasuki masjid adalah harus. Dalilnya adalah hadis berikut:
بَعَثَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْلاً قِبَلَ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ لَهُ ثُمَامَةُ بْنُ أُثَالٍ. فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ مِنْ سَوَارِي الْمَسْجِدِ. فَخَرَجَ إِلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: أَطْلِقُوا ثُمَامَةَ. فَانْطَلَقَ إِلَى نَخْلٍ قَرِيبٍ مِنْ الْمَسْجِدِ فَاغْتَسَلَ. ثُمَّ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَقَالَ: أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ.
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengutus pasukan berkuda ke daerah Najd, lalu pasukan itu kembali dengan membawa seorang (tawanan) lelaki dari Bani Hanifah yang (namanya) dipanggil Tsumamah bin Utsal. Mereka mengikatnya di salah satu tiang masjid (di Madinah). Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar kepadanya dan berkata: “Lepaskanlah Tsumamah.”
(Selepas dilepaskan Tsumamah) pergi ke kebun kurma yang berdekatan dengan masjid dan mandi. Kemudian dia memasuki masjid dan mengucapkan: “Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad adalah Rasulullah.” [Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 462 (Kitab al-Solat, Bab mandi apabila masuk Islam…)].
Berdasarkan hadis di atas, Tsumamah bin Utsal asalnya adalah orang bukan Islam. Para sahabat yang menawannya mengetahui hal ini, namun mereka tetap mengikatnya di salah satu tiang masjid. Ini menunjukkan orang bukan Islam boleh memasuki dan berada di dalam masjid.

pic_business.jpgKemudian apabila Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar, baginda tidak menegur tindakan para sahabat yang mengikat orang bukan Islam di dalam masjid. Ini sekali lagi menunjukkan harus hukumnya bagi orang bukan Islam memasuki dan berada di dalam masjid. al-Khaththabi rahimahullah (388H) berkata:
Di dalam hadis tersebut terkandung kebolehan bagi orang musyrik masuk ke dalam masjid sekiranya ada keperluan di dalam masjid, seperti ada orang yang berhutang kepadanya di dalam masjid yang tidak keluar untuk membayar hutang kepadanya (maka boleh boleh memasuki masjid untuk berjumpa orang itu) atau dia ingin mengadu kesnya kepada seorang hakim yang ada di dalam masjid (maka boleh memasuki masjid untuk berjumpa hakim).
Pernah orang-orang kafir memasuki masjid Nabi yang mereka minta izin kepada baginda untuk duduk di dalam masjid itu. Abu Daud telah meriwayatkan hadis dari Abu Hurairah radhiallahu 'anh bahawa orang-orang Yahudi pernah mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam ketika baginda sedang berada dalam masjid. [Dikemukakan oleh al-Sha‘ani dalam Subul al-Salam Syarh Bulugh al-Maram (Dar al-Arqam, Beirut), jld. 1, ms. 175]
Pandangan yang mengharamkan orang bukan Islam memasuki masjid menggunakan ayat berikut sebagai dalil:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا.
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya orang-orang musyrik itu najis, oleh itu janganlah biarkan mereka menghampiri al-Masjid Al-Haram sesudah tahun ini. [al-Taubah 9:28]
Ayat ini menyatakan orang bukan Islam adalah najis dan sesuatu yang najis tidak boleh dibawa masuk ke dalam masjid. Oleh kerana itulah orang bukan Islam dilarang menghampiri al-Masjid al-Haram di Mekah. Berdasarkan kaedah qiyas, orang bukan Islam dilarang menghampiri semua masjid tanpa terhad kepada al-Masjid al-Haram.
Pandangan ini ditolak dari dua sudut:
1. Maksud perkataan “najis” dalam ayat di atas ialah najis dari sudut agama, bukan fizikal. Ibn Katsir rahimahullah (774H) menyatakan: “Allah memerintahkan hamba-hamba-Nya yang mukmin lagi suci agama dan dirinya agar mengusir orang-orang musyrik dari al-Masjid al-Haram kerana mereka adalah orang-orang yang najis agamanya (نجس دينا) ……ada pun kenajisan tubuh orang musyrik, maka menurut jumhur ilmuan, tubuh dan diri orang musyrik tidaklah najis.” [Tafsir al-Qur’an al-‘Azhim (Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut, 1999), jld. 2, ms. 329-330]
2. Menggunakan kaedah qiyas untuk meluaskan hukum ke seluruh masjid adalah tidak benar kerana apabila Allah Subhanahu wa Ta'ala mengkhususkan al-Masjid al-Haram, bererti hukum larangan hanya ditujukan kepada masjid tersebut dan tidak kepada masjid-masjid yang lain. Seandainya Allah menghendaki hukum larangan meliputi semua masjid, nescaya Allah akan menyebut masjid secara umum sebagaimana dalam ayat-ayat-Nya yang lain.
Kesimpulannya, orang bukan Islam boleh memasuki masjid. Hanya disyaratkan bahawa kemasukan mereka bukanlah untuk membuat kerosakan kepada masjid atau mengganggu orang yang sedang beribadah di dalamnya. Namun perlu diwarnakan bahawa dua syarat ini mencakupi sesiapa saja yang memasuki masjid, sama ada orang Islam atau orang bukan Islam.


Analisa # 2: Hukum Orang Junub Memasuki Masjid.
masjid_shah_alam.jpgOrang yang junub dilarang dari memasuki masjid kecuali jika sekadar melintas. Dalilnya ialah ayat berikut:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَقْرَبُوا الصَّلاَةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا.
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu hampiri solat (mendirikannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub kecuali kamu hendak melintas sahaja, hingga kamu mandi. [al-Nisa’ 4:43]
Dalam ayat di atas, Allah Subhanahu wa Ta'ala melarang umat Islam dari menghampiri atau memasuki masjid dalam keadaan junub melainkan mereka mandi wajib terlebih dahulu. Akan tetapi ada pengecualian dalam larangan tersebut, iaitu boleh menghampiri dan memasuki masjid jika sekadar melintas sahaja.
Ada pun hukum bagi orang bukan Islam, maka ada dua kemungkinan:
1. Orang bukan Islam termasuk dalam perbicaraan ayat 43 surah al-Nisa’ di atas. Apabila orang Islam dilarang memasuki masjid dalam keadaan junub, maka sudah tentu orang bukan Islam lebih dilarang dari memasuki masjid dalam keadaan junub.
2. Orang bukan Islam tidak termasuk dalam perbicaraan ayat 43 surah al-Nisa’ di atas. Ini kerana ayat tersebut ditujukan kepada orang Islam. Ia dimulai dengan seruan: “Wahai orang-orang yang beriman…” dan bukan “Wahai manusia…”. Oleh itu hukum orang bukan Islam yang junub memasuki masjid adalah harus kerana tiada dalil sahih yang melarang mereka.
Pada analisa saya, kemungkinan kedua adalah lebih tinggi. Sebabnya:
1. Dalam hadis-hadis yang sahih, sebagaimana yang dikemukakan dalam Analisa # 1, jelas diterangkan bahawa orang-orang bukan Islam pernah memasuki masjid. Padahal mereka, sebagaimana manusia biasa, lazim mengadakan hubungan seks dengan pasangan mereka dan tidak pernah mandi wajib. Justeru mereka sentiasa berada dalam keadaan junub. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sedia mengetahui keadaan mereka itu tetapi tetap mengizinkan mereka memasuki masjidnya.
2. Jika diandaikan ayat 43 surah al-Nisa’ turut mencakupi orang bukan Islam, apakah jika mereka mandi wajib, mereka akan dapat memasuki masjid? Sudah tentu tidak kerana mandi wajib hanya sah bagi orang Islam.
Hasilnya, adalah tidak tepat untuk melarang orang bukan Islam dari memasuki masjid atas alasan mereka dalam keadaan junub.

Analisa # 3: Hukum Wanita Bukan Islam Yang Didatangi Haid Memasuki Masjid.
Terhadap persoalan ini, terlebih dahulu perlu dianalisa secara ringkas hukum wanita Islam yang haid memasuki masjid. Kebanyakan ahli fiqh melarangnya berdasarkan sebuah riwayat:
لاَ أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلاَ جُنُبٍ.
Aku tidak menghalalkan masjid bagi (wanita yang didatangi) haid dan tidak (halal juga) bagi orang yang junub. Hadis ini antara lain dikeluarkan oleh Abu Daud dalam kitab Sunannya, hadis no: 220 (Kitab al-Thaharah, Bab berkenaan orang junub yang memasuki masjid).
Walaubagaimana pun, para ahli hadis berbeza pandangan dalam menilai darjat hadis ini. Di antara mereka ada yang menilainya dhaif, ada yang menilainya hasan dan ada yang menilainya sahih. Saya telah memperincikan perbezaan pandangan tentang darjat hadis ini dalam sebuah risalah lain berjudul Meninjau Semula Hukum Wanita Yang Didatangi Haid Memasuki Masjid.
Di sebalik perbezaan ini, sama-sama diketahui bahawa hukum-hukum Islam hendaklah dibina di atas sumber yang kukuh lagi padu. Hadis yang diperselisihkan darjatnya tidak boleh dijadikan sumber hukum. Apatah lagi dalam subjek yang sama terdapat hadis-hadis sahih lain yang menerangkan para isteri Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan wanita lain radhiallahu 'anhum pernah memasuki masjid dan mendiaminya dalam keadaan didatangi haid. Justeru pandangan yang lebih kuat adalah harus hukumnya bagi wanita yang didatangi haid atau nifas untuk memasuki masjid.
Ada pun wanita bukan Islam yang didatangi haid, hukumnya adalah harus juga untuk mereka memasuki masjid. Hanya saja disyaratkan agar mereka menjaga kebersihan masjid dan syarat ini mencakupi kedua-dua wanita Islam dan bukan Islam.


22618351.jpgAnalisa # 4: Hukum Menutup Aurat Ketika Memasuki Masjid.
Sesiapa saja yang ingin memasuki masjid wajib menutup aurat, berdalilkan ayat berikut:
يَابَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ.
Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah pada tiap-tiap kali kamu ke masjid. [al-A’raaf 7:31]
Penjelasan ayat adalah seperti berikut:
1. “Wahai anak-anak Adam!” Permulaan ayat ditujukan kepada seluruh manusia dan bukan kepada orang Islam sahaja. Ia berbeza dengan ayat 43 surah al-Nisaa’ sebelum ini (Analisa # 2) yang ditujukan kepada orang-orang yang beriman sahaja. Bagi ayat 31 surah al-A’raaf ini, ia ditujukan kepada orang Islam dan orang bukan Islam.
Secara lebih terperinci, ayat ini turun (Asbab al-Nuzul) dalam konteks menegur tindakan orang-orang arab jahiliyah yang tawaf di Ka’bah dalam keadaan bogel. Akan tetapi perbincangan ayat ditujukan kepada semua orang tanpa terhad kepada mereka yang tawaf di al-Masjid al-Haram sahaja. al-Qurtubi rahimahullah (671H) menjelaskan hal ini:
Firman Allah Ta‘ala: “Wahai anak-anak Adam!”, ia adalah perbicaraan untuk keseluruhan (manusia di) alam (ini). Sekali pun maksud (asalnya) ialah berkenaan orang Arab yang tawaf di Baitullah dalam keadaan bogel, ia sebenarnya adalah umum untuk setiap masjid yang didirikan solat (di dalamnya). Ini kerana yang diambil adalah pengajaran yang umum dan bukan sebab yang khusus. [al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (Dar al-Fikr, Beirut, 1999), jld. 7, ms. 136]
2. “Pakailah pakaian kamu yang indah…”. Tercakup dalam pengertian pakaian yang indah ialah pakaian yang menutup aurat. Mustahil Islam mengiktiraf sesuatu fesyen pakaian sebagai indah jika ia tidak menutup aurat. Muhammad Quraish Shihab hafizhahullah menerangkan:
“Pakailah pakaian kamu yang indah…”, minimum dalam bentuk menutup aurat kerana membukanya pasti buruk. Lakukan itu di setiap kali memasuki dan berada di dalam masjid. [Tafsir al-Mishbah (Lentera Hati, Jakarta, 2002), jld. 5, ms. 72]
3. Ayat ini berbentuk perintah (fi‘il amr), maka dengan itu hukum yang dikandung olehnya ialah wajib. Maka wajib hukum bagi seluruh manusia, sama Islam atau bukan Islam, untuk menutupi aurat ketika memasuki masjid. Wahbah al-Zuhaili hafizhahullah menegaskan: “Ayat “Pakailah pakaian kamu yang indah…”menjadi dalil atas wajibnya (hukum) menutup aurat.” [Tafsir al-Munir fi al-‘Aqidah wa al-Syar‘iyyah wa al-Manhaj (Dar al-Fikr, Damsyik, 1998), jld. 7, ms. 186]
Oleh itu adalah wajib hukumnya bagi orang bukan Islam untuk menutup aurat ketika memasuki masjid. Batas aurat yang perlu ditutupi adalah sama seperti yang telah ditetapkan bagi lelaki dan wanita Islam. Ia telah saya kupas sebelum ini dalam bab Pakaian Muslimah Bertaqwa dalam buku Membongkar Aliran Islam Liberal (Jahabersa, Johor Bahru, 2007).
Dalam konteks ini, hendaklah agensi pelancongan memberi notis awal kepada para pelancong mereka untuk memakai pakaian yang menutup aurat pada hari mereka merancang untuk melawat masjid. Bagi pelancong wanita, kain selendang (scarf) adalah memadai insya-Allah memandangkan agak sukar untuk mereka memakai kain tudung yang sempurna.
Selain itu, masjid-masjid yang lazim menjadi tumpuan pelancong hendaklah juga menyediakan jubah dan selendang untuk para pelancong, seandainya mereka tidak bersiap sedia dengan pakaian yang menutupi aurat. Ini adalah satu bentuk kemudahan yang termasuk dalam pesan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا.
Permudahkanlah dan jangan menyusahkan, gembirakanlah dan jangan menakutkan. [Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 69 (Kitab al-‘Ilm, Bab Nabi memilih waktu yang tepat untuk menyampaikan nasihat…].


Analisa # 5: Hukum Bersembang-Sembang Urusan Dunia Di Dalam Masjid.
7-june-05-flower.jpgHukum bersembang-sembang urusan dunia di dalam masjid adalah harus. Dalilnya adalah hadis berikut di mana pernah ditanya kepada Jabir bin Samurah radhiallahu 'anh:
أَكُنْتَ تُجَالِسُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ قَالَ: نَعَمْ كَثِيرًا كَانَ لاَ يَقُومُ مِنْ مُصَلاَّهُ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ الصُّبْحَ أَوْ الْغَدَاةَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ فَإِذَا طَلَعَتْ الشَّمْسُ قَامَ. وَكَانُوا يَتَحَدَّثُونَ فَيَأْخُذُونَ فِي أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ فَيَضْحَكُونَ وَيَتَبَسَّمُ.
“Apakah kamu biasa duduk bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam?” (Jabir) menjawab: “Ya! Sering kali. Baginda lazimnya tidak bangun dari tempat melaksanakan solat subuh sehingga matahari terbit. Apabila matahari terbit, baginda pun bangun. Pada ketika itu mereka (para sahabat) bersembang-sembang hal-ehwal jahiliyah sehingga mereka ketawa sementara baginda tersenyum.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 670 (Kitab al-Masajid…, Bab keutamaan duduk di tempat sesudah solat subuh…)]
Terhadap hadis ini, Ahmad bin ‘Amr bin Ibrahim al-Qurtubi rahimahullah (656H) mengulas:
Sesungguhnya mereka (para sahabat) pada ketika itu bersembang-sembang, dan sesungguhnya bersembang di dalam masjid adalah sesuatu yang dibolehkan, bukan sesuatu yang dilarang. Tidak ada satu larangan jua dalam masalah ini. Akan tetapi, selari dengan tujuan utama (masjid), berzikir kepada Allah Ta‘ala adalah lebih utama pada ketika itu. Namun ini tidaklah bererti bersembang-sembang dalam hal-ehwal yang diperlukan wajib ditinggalkan pada waktu tersebut. [al-Mufhim lima Asykala min Talkhish Kitab Muslim (tahqiq: Muhyi al-Din Dibb Matsu dan rakan-rakan; Dar Ibn Katsir, Damsyik, 1999), jld. 2, ms. 296]
Rumusannya, hukum bersembang-sembang di dalam masjid adalah harus. Dengan syarat ia tidak dilakukan dengan suara yang kuat kerana mengganggu orang lain yang sedang beribadah di dalamnya. Juga topik persembangan bukan sesuatu yang kotor atau dilarang oleh Islam. Kedua-dua syarat ini dikenakan kepada sesiapa yang memasuki masjid, sama ada orang Islam atau orang bukan Islam.


Kesimpulan.
kuala_lumpur_national_mosque.jpgHasil analisa menunjukkan bahawa al-Qur’an dan al-Sunnah membolehkan orang bukan Islam memasuki masjid. Pelbagai syarat yang dikenakan kepada mereka adalah tidak benar kecuali satu, iaitu hendaklah mereka menutup aurat ketika memasuki dan berada di dalam masjid. Syarat ini tentu saja wajib dikenakan kerana masjid adalah tempat suci dan pusat ibadah umat Islam. Sudah tentu kita tidak mahu sesiapa memasuki masjid dengan fesyen yang menayangkan aurat di sana-sini.
Pada waktu yang sama, dalam analisa-analisa di atas, saya telah menyatakan beberapa adab memasuki masjid seperti tidak merosakkan masjid, tidak mengotorkan masjid dan tidak berbuat bising di dalam masjid. Adab-adab ini hendaklah diperhatikan, bukan sahaja oleh orang bukan Islam, tetapi juga oleh orang Islam.
Sebelum berakhir, ingin saya berpesan kepada diri saya dan para pembaca sekalian agar menahan diri daripada menokok-tambah sekian-sekian hukum berkenaan orang bukan Islam yang memasuki masjid. Syarat-syarat ini bukan sahaja menghalang mereka dari memasuki masjid, tetapi menjauhkan mereka dari mengenali Islam. Kita sepatutnya mencari pelbagai ruang untuk menarik mereka ke arah Islam dan bukan pula sebaliknya, kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala telah memerintahkan kita:
ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَج&;#1614;ادِلْهُمْ &;#1576;ِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ.
Serulah ke jalan Tuhan-mu dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhan-mu, Dia-lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dia-lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat petunjuk. [al-Nahl 16:125]