Tazkirah hari ini,

Hikmah Allah di sebalik isu Dr. Zakir Naik sekarang ini, kita dapat melihat sejauh mana kadar Islam dan Iman seseorang.

Minta maaf huruf besar, ia sebagai penekanan.

Firman Allah s.w.t.,

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ

Sesungguhnya WALI kamu tidak lain hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan solat dan menunaikan zakat, seraya mereka tunduk (kepada Allah).

وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

Dan sesiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi WALInya, maka sesungguhnya PARTI Allah itulah yang pasti menang.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

Wahai orang-orang yang beriman, JANGANLAH kamu mengambil jadi WALI kamu, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (yaitu) di antara orang-orang yang telah diberi kitab sebelummu, dan orang-orang yang KAFIR.

Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu BETUL. orang-orang yang beriman.

------

Maksud WALI ialah mengunggulkan, mengutamakan, membela, menolong, menjaga, mempercayai dan kesetiaan (loyalty).

Maka sesama Muslim adalah WALI kepada Muslim yang lain.

Isu DZN bukanlah mendengar dakwah secara "live" di M'sia atau melalui YouTube dari negara lain, akan tetapi sikap kita yang sepatutnya menjadi wali kepada beliau.