Al-Qur’an al-Karim
ialah kitab rujukan umat Islam yang lengkap lagi sempurna. Firman
Allah ‘Azza wa Jalla:
Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab (Al-Quran) ini.
[al-An’aam 6 :38]
Dan sesungguhnya Kami telah datangkan kepada mereka, sebuah Kitab
(Al-Quran) yang Kami telah menjelaskannya satu persatu berdasarkan
pengetahuan (Kami yang meliputi segala-galanya), untuk menjadi
hidayah petunjuk dan rahmat, bagi orang-orang yang (mahu) beriman.
[al-‘Araaf 7 :52]
Walaubagaimanapun kelengkapan dan kesempurnaan al-Qur’an bukanlah
bererti ia menerangkan semua perkara secara terperinci tetapi
bererti ia menggariskan segala asas dan pokok persoalan umat. Hal
ini sepertimana yang pernah penulis terangkan dalam sebuah buku yang
lain:
Ketahuilah
bahawa yang dimaksudkan oleh Allah Subhanahu waTa’ala apabila Dia
menyatakan kesempurnaan, kelengkapan dan perincian kitab suci-Nya
al-Qur’an al-Karim, adalah merujuk kepada peranan yang dimiliki oleh
al-Qur’an sebagai “kitab induk” yang mengusulkan pelbagai
kaedah dan cara bagi umat manusia menerima dan mempraktikkan risalah
Allah dalam kehidupan harian mereka sehingga ke Hari Akhirat. Al-Qur’an
adalah lengkap dan sempurna dalam konteks ia meletakkan asas-asas
mentauhidkan Allah dan kaedah-kaedah menjanakan syari’at-Nya.
Demikian juga,
apabila dikatakan kitab al-Qur’an tidak meninggalkan atau terlupa
apa-apa, ia bererti al-Qur’an tidak leka atau lengah daripada
menggariskan pelbagai kaedah serta prinsip penukilan hukum dan
ajaran yang diperlukan umat untuk melaksanakan syari’at Allah yang
indah ini dalam semua suasana dan keadaan.
Di dalam dialog
sebelum ini, apabila Ja’far al-Shiddiq radhiallahu ‘anh
ditanya sama ada kekhalifahan Abu Bakar, ‘Umar dan ‘Utsman ada di
dalam Al-Qur’an, beliau tidak membaca apa-apa ayat yang ada menyebut
nama Abu Bakar atau ‘Ali bin Abi Thalib kerana sememangnya ayat
sedemikian tidak wujud. Sebaliknya Ja’far menjawab dengan membaca 3
buah ayat yang membentuk asas dan pokok dalam persoalan khalifah.
Tiga ayat tersebut adalah:
Pertama:
Dan Dia-lah yang menjadikan kamu khalifah di
bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain
beberapa darjat.
[al-An‘am 6:165]
Kedua:
Atau siapakah yang memperkenankan doa orang
yang menderita apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghapuskan
kesusahan, serta menjadikan kamu khalifah bumi ?
[al-Naml
27:62]
Ketiga:
Timbul
persoalan lain:
Wujudkah petunjuk al-Qur’an yang mengiktiraf Abu Bakar sebagai
khalifah yang pertama bagi umat Islam setelah wafatnya Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam ? Jawapannya terdapat di dalam
ayat-ayat berikut:
Orang-orang "A'raab" yang
ketinggalan (tidak turut serta) akan berkata kepadamu (wahai
Muhammad):
“Kami telah dihalangi oleh urusan
menjaga keselamatan harta benda dan anak isteri kami; oleh itu,
pohonkanlah ampun kepada Allah untuk kami.” Mereka berkata dengan
lidahnya apa yang tidak ada dalam hatinya.”
[al-Fath 48:11]
Orang-orang yang tidak turut
berjuang (bersama-sama kamu) akan berkata semasa kamu pergi mendapat
harta rampasan (selepas berakhirnya peperangan):
“Biarkanlah kami turut serta dengan
kamu!”
Mereka (dengan itu) hendak mengubah
janji Allah. Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu tidak dibenarkan
sama sekali turut serta dengan kami; demikianlah Allah menegaskan (larangan
itu) semenjak dahulu lagi.”
[al-Fath 48:15]
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada
orang-orang yang tidak turut berjuang (bersama-samamu) dari kalangan
kaum-kaum Arab Badwi:
“Kamu akan diajak menentang satu
kaum yang sangat kuat gagah supaya kamu memeranginya, atau mereka
menurut perintah Islam (secara damai). Jika kamu taat (menjalankan
perintah Allah ini), Allah akan mengurniakan kamu dengan balasan
yang baik (di dunia dan akhirat), dan kalau kamu berpaling ingkar
seperti keingkaran dahulu, nescaya Allah akan menyeksa kamu dengan
azab yang tidak terperi sakitnya.”
[al-Fath 48:16]
Penjelasannya,
ayat-ayat di atas berada di dalam surah al-Fath, surah yang
menerangkan perihal kejayaan umat Islam mengambil alih semula Kota
Mekah. Ayat 11 yang bermaksud: Orang-orang "A'raab" yang
ketinggalan … merujuk kepada sekumpulan kaum Arab Badwi yang
enggan turut serta di dalam Perjanjian Hudaibiyah dan ekspedisi
peperangan Pembukaan Kota Mekah (Fath al-Makkah). Mereka
memberi alasan kononnya … menjaga keselamatan harta benda dan
anak isteri kami. [ayat 11]
Akan tetapi
apabila peperangan berakhir dan pasukan mujahidin Islam berjaya
memperoleh harta rampasan perang, kumpulan Arab Badwi ini bertukar
fikiran dengan berkata: “Biarkanlah kami turut serta dengan
kamu!” [ayat 15]. Ini tidak diterima oleh Allah ‘Azza wa
Jalla kerana keengganan mereka pada awalnya menyebabkan Allah
menetapkan bahawa mereka tidak akan sekali-kali keluar dalam
ekspedisi jihad bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.
Justeru Allah berfirman: Mereka hendak mengubah janji Allah.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu tidak dibenarkan sama sekali
turut serta dengan kami; demikianlah Allah menegaskan (larangan itu)
semenjak dahulu lagi.” [ayat 15].
Walaubagaimanapun Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penerima Taubat
memberi peluang kepada mereka untuk bertaubat dan kembali menyertai
ekspedisi jihad. Hanya sahaja peluang ini tidak akan wujud bersama
Rasulullah pada zaman Rasulullah kerana Allah telah menetapkan:
“Kamu tidak dibenarkan sama sekali turut serta dengan kami……(Rasulullah)”
[ayat 15].
Peluang ini
hanya akan wujud selepas kewafatan baginda. Allah membuka peluang
ini dengan menggunakan kata kerja akan datang (future tense)
sebagaimana firman-Nya: “Kamu akan diajak menentang
satu kaum……” [ayat 16] Peluang yang dibuka itu ialah
ekspedisi jihad menentang kaum yang amat gagah, iaitu Kerajaan Rom
atau Parsi atau mana-mana kerajaan lain di luar Semenanjung Arab
yang memusuhi Islam. Ini sebagaimana firman-Nya: “Kamu akan
diajak menentang satu kaum yang sangat kuat gagah……” [ayat
16] Untuk merebut peluang ini, mereka akan diajak sebagaimana
firman Allah: “Kamu akan diajak……” [ayat 16].
Di dalam Fiqh
Jihad, ekspedisi jihad dan kewajipan umat untuk menyertainya hanya
sah di bawah perintah seorang khalifah.
Maka siapakah khalifah umat
Islam selepas kewafatan Rasulullah yang menggerakkan ekspedisi jihad
dan mengajak umat Islam menyertainya bagi
menentang kaum yang sangat kuat gagah tersebut ?
Fakta sejarah
mencatatkan bahawa Abu Bakar telah menggerakkan pelbagai ekspedisi
jihad yang berjaya menumpaskan kerajaan-kerajaan lain yang
kuat gagah, khasnya Kerajaan Rom yang berpusat di Syam.
Selain itu usaha menumpaskan Kerajaan Parsi bermula sejak zaman
beliau dan memperoleh kejayaan pada zaman pimpinan ‘Umar bin al-Khaththab.
Yang mengajak umat Islam dalam ekspedisi-ekspedisi jihad ini
ialah Abu Bakar al-Shiddiq radhiallahu ‘anh.
Seandainya Abu
Bakar bukan merupakan Khalifah Allah yang pertama yang berhak
selepas kewafatan Rasulullah, pasti usaha … menentang satu
kaum yang sangat kuat gagah … tidak berlaku pada zamannya.
Beliau tidak akan menggerakkan apa-apa ekspedisi jihad dan tidak
akan mengajak sesiapa menyertainya.
Seandainya
Khalifah Allah yang pertama yang berhak selepas kewafatan Rasulullah
ialah ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anh, maka ekspedisi
jihad dan ajakan kepada umat Islam menyertainya bagi
menentang kaum yang sangat kuat gagah hanya akan
berlaku pada zaman pimpinan ‘Ali. Hakikatnya hal ini tidak pernah
terjadi. Bahkan kerana priority menyelesaikan perselisihan
umat, sejarah tidak mencatatkan apa-apa ekspedisi jihad mahupun
ajakan menentang mana-mana kerajaan bukan Islam yang digerakkan oleh
‘Ali bin Abi Thalib pada zaman pimpinannya.
Justeru ayat 11
hingga 16 surah al-Fath di atas membuktikan kebenaran jawatan
Khalifah Allah yang pertama yang disandang oleh Abu Bakar al-Shiddiq
radhiallahu ‘anh sejurus selepas kewafatan Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam.
E:
Iktikad Ahl al-Sunnah ke atas
Ahl al-Bait Rasulullah
Lebih lanjut lihat buku penulis: Apakah Jihad Di
Jalan Allah ? Buku 2: Hukum dan Syarat-syarat Jihad (Jahabersa,
Johor Bahru 2004), Bab 5.2 dan 6.4.