Istilah Ahl
al-Sunnah (أهل
السنة)
adalah sesuatu yang sudah dikenali ramai sehingga tidak perlu
diperincikan lagi.
Ia adalah singkatan daripada
istilah Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah, iaitu kumpulan umat Islam
yang berjamaah dalam mengikuti al-Qur’an dan al-Sunnah secara
keseluruhannya dan mendahulukan kedua-dua sumber tersebut di atas akal
mereka. Mereka bukanlah Ahl al-Bid‘ah, iaitu kumpulan orang
yang mendahulukan akal di atas nas al-Qur’an dan al-Sunnah sehingga
menciptakan pelbagai bid‘ah sama ada yang berbentuk iktikad mahupun
amalan yang bertentangan dengan petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah.
Atas tujuan
singkatan perkataan, Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah akan disebut
sebagai Ahl al-Sunnah sahaja di dalam buku ini.
Pengenalan
ringkas kepada sejarah kelahiran Ahl al-Sunnah.
Ahl al-Sunnah
ialah kumpulan umat Islam yang telah wujud sejak zaman wahyu masih
diturunkan. Merekalah umat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.
Kumpulan umat Islam ini mula dikenali dengan nama Ahl al-Sunnah
setelah timbulnya beberapa aliran baru (bid‘ah) beberapa dekad
selepas wafatnya Rasulullah seperti aliran Khawarij, Syi‘ah
al-Rafidhah, Murji‘ah dan sebagainya.
Aliran-aliran
yang baru ini memiliki hujah daripada nas al-Qur’an dan al-Sunnah
untuk membenarkan iktikad mereka. Akan tetapi:
1. Penghujahan
mereka hanya berdasarkan sebahagian nas dan tidak seluruhnya.
2. Mereka
mendahulukan akal di atas wahyu sehingga mengalih (takwil)
maksud sebahagian nas kepada maksud yang selari dengan teori mereka.
3. Aliran
mereka juga bercampur aduk antara 2 ciri di atas dengan fahaman lain
seperti Yunani, Parsi dan sebagainya yang berasal dari luar Islam.
Majoriti umat
Islam yang masih berada di atas jalan yang benar membezakan diri
mereka daripada aliran-aliran di atas. Mereka memiliki iktikad:
1. Berhujah
dengan seluruh nas al-Qur’an dan al-Sunnah, tidak
sebahagian-sebahagian.
2. Mendahulukan
wahyu di atas akal, menjadikan akal sentiasa selari dengan tuntutan
wahyu.
3. Mereka
berpegang teguh kepada sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam dalam semua urusan agama sama ada yang ghaib atau nyata,
teori atau praktikal, iktikad atau amalan, tafsiran atau penerapan dan
lain-lain lagi.
Pegangan yang
teguh ini menyebabkan mereka menamakan diri mereka sebagai Ahl al-Sunnah.
Penamaan ini juga bertujuan membezakan diri mereka daripada
aliran-aliran baru yang menyelisihi 3 ciri di atas. Perlu ditambah
bahawa di dalam bab tertentu wujud perbezaan pendapat di kalangan
Ahl al-Sunnah. Namun perbezaan ini tidak melibatkan
perkara-perkara iktikad yang membentuk asas agama tetapi melibatkan
perkara-perkara yang lain yang dibolehkan berijtihad di dalamnya.
Ahl al-Sunnah
tidak diasaskan oleh para imam yang empat seperti Abu Hanifah (150H),
Malik bin Anas (179H), al-Syafi‘i (204H) dan Ahmad bin Hanbal (241H)
rahimahullah ‘alaihim ajma‘in. Mereka semua berada di dalam
Mazhab Ahl al-Sunnah dan bukan pengasasnya. Perbezaan di antara
mereka hanyalah berkaitan dengan persoalan hukum fiqh dan bukannya
iktikad.
Ibn Taimiyyah (728H)
rahimahullah menegaskan:
Mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah adalah mazhab lama yang sudah
pun dikenal sebelum Allah mencipta Abu Hanifah, Malik, al-Syafi‘i dan
Ahmad. Ia sesungguhnya adalah mazhab para sahabat yang mereka ambil
secara terus dari Nabi mereka. Dan sesiapa yang menyalahi daripada
yang demikian dialah pembuat bid'ah di sisi Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah.
Demikian juga,
Mazhab Ahl al-Sunnah tidak diasaskan oleh Abu al-Hasan al-Asya‘ari
(324H) rahimahullah. Beliau berada di dalam Mazhab Ahl al-Sunnah
dan berusaha membelanya daripada beberapa aliran baru yang wujud pada
zamannya. al-Baihaqi (456H) rahimahullah menerangkan hakikat
ini:
Syaikh kami, Abu
al-Hasan al-Asya‘ari rahimahullah tidaklah mencipta di dalam
agama Allah ini sesuatu yang baru dan tidaklah dia mendatangkan
padanya sesuatu bid‘ah. Sebaliknya beliau mengambil doktrin para
sahabat dan para tabi‘in dan daripada (orang-orang) sesudah
mereka daripada kalangan para imam dalam prinsip agama. Kemudian
beliau mempertahankannya dengan memberi syarahan tambahan dan
penjelasan. Dan (beliau membuktikan) bahawa apa yang diperkatakan
tentang persoalan prinsip (agama) dan apa yang datang tentangnya dari
pembuat syari‘at (Allah) adalah benar di sisi akal yang sahih, berbeza
dengan apa yang didakwa oleh para pengikut hawa nafsu bahawa
sebahagian daripada prinsip tersebut tidak selari dengan pandangan
akal.
Maka penjelasan
beliau merupakan penguat kepada apa yang (sebelum itu) tidak
dibuktikan ke atasnya oleh Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah
dan pertahanan kepada doktrin para imam sebelumnya seperti Abu Hanifah
dan Suyfan al-Tsauri daripada kalangan ahli Kufah, al-Auza‘i dan
selainnya daripada kalangan ahli Syam, Malik dan al-Syafi‘i daripada
kalangan ahli Haramain dan sebagainya daripada kalangan Semenanjung
Arab dan baki yang seterusnya daripada lain-lain negeri, dan seperti
Ahmad bin Hanbal dan selainnya daripada kalangan Ahl al-Hadits.
Tokoh-tokoh terkemudian seperti Ibn Taimiyyah (728H), Ibn Qayyim
(751H), Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab (1206H) dan sebagainya juga berada
di dalam Mazhab Ahl al-Sunnah dan berusaha membela keasliannya
daripada pelbagai aliran baru yang wujud pada zaman mereka. Mazhab
Ahl al-Sunnah yang mereka bela kelihatan “aneh” bukan kerana ia
sesuatu yang baru tetapi kerana sudah lama ditenggelamkan oleh
aliran-aliran lain yang muncul di sepanjang zaman.
Pada masa kini
diketahui terdapat beberapa aliran yang semuanya mendakwa diri mereka
sebagai Mazhab Ahl al-Sunnah. Ada juga yang berpendapat Mazhab
Ahl al-Sunnah itu dengan sendirinya terdiri daripada beberapa
aliran seperti al-Asya‘irah, al-Matudiriyyah dan sebagainya.
Pendapat-pendapat ini adalah tidak benar kerana:
1. Kriteria
penentu bagi Mazhab Ahl al-Sunnah adalah iktikad yang telah
berdiri di atasnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam,
para sahabatnya, para tabi‘in sehinggalah ke para imam mazhab
yang empat, radiallahu ‘anhum. Merekalah generasi al-Salaf,
sebaik-baik umat untuk kita jadikan teladan dan ukuran.
2. Oleh
itu “acuan” bagi kriteria Ahl al-Sunnah adalah apa yang
dibentuk oleh generasi al-Salaf. Justeru “acuannya” hanya satu.
Apa-apa aliran yang muncul selepas generasi al-Salaf hendaklah
diukur iktikad mereka berdasarkan “acuan” yang telah dibentuk oleh
generasi al-Salaf.
3. Jika
dikatakan aliran Ahl al-Sunnah itu terdiri daripada beberapa
aliran, ia menyalahi tujuan asal penamaan Ahl al-Sunnah itu
sendiri. Ini kerana Ahl al-Sunnah adalah nama yang digunakan
untuk membezakan antara umat Islam yang berada di atas keaslian agama
Allah dan Rasul-Nya dengan aliran-aliran lain yang wujud terkemudian
yang bercampur aduk dengan teori akal dan fahaman lain.
4. Justeru
tidak boleh memasukkan aliran-aliran yang lain ke dalam aliran Ahl
al-Sunnah kerana ia dengan sendirinya membatalkan tujuan asal
penamaan Ahl al-Sunnah.
Oleh itu sekali
lagi ditegaskan, Ahl al-Sunnah ialah kumpulan umat Islam yang
wujud sejak zaman wahyu masih diturunkan. Ia hanya mula dikenali
dengan nama Ahl al-Sunnah setelah timbulnya pelbagai aliran
baru (bid‘ah) beberapa dekad selepas wafatnya Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bertujuan membezakan golongan yang
yang berada di atas di atas keaslian agama Allah dan Rasul-Nya dengan
aliran-aliran lain yang wujud terkemudian yang bercampur aduk dengan
teori akal dan fahaman lain.
B:
Siapakah Syi‘ah al-Rafidhah?