13- Al-Akhbar (hadith-hadith)
Definisi
Dari sudut Bahasa Arab, al-Khabar
ialah berita. Dari sudut istilah al-Khabar ialah:
Apa yang
disandarkan kepada Rasulullah s.a.w. yang terdiri daripada kata-kata,
perbuatan, perakuan, dan sifat.
Perbincangan tentang kebanyakan hukum-hukum
berkenaan dengan kata-kata telahpun selesai.
Perbuatan Rasulullah s.a.w. pula terbahagi
kepada beberapa bahagian, iaitu:
-
Apa yang dilakukan oleh Baginda s.a.w.
menurut tuntutan fitrah
seperti makan, minum dan tidur. Perbuatan ini tidak mempunyai hukum dalam
dirinya sendiri tetapi boleh jadi disuruh atau ditegah kerana sebab
tertentu. Ianya juga boleh membawa sesuatu sifat yang dituntut seperti makan
dengan tangan kanan ataupun sifat yang dilarang seperti makan dengan tangan
kiri.
-
Apa yang dilakukan oleh Baginda s.a.w.
menurut adat seperti
cara berpakaian. Perbuatan ini adalah mubah dalam dirinya sendiri tetapi
boleh jadi disuruh atau ditegah kerana sebab tertentu.
-
Apa yang dilakukan oleh Baginda s.a.w.
dalam bentuk khusus baginya
sahaja seperti menyambung puasa dan berkahwin dengan 'pemberian' wanita.
Perbuatan ini adalah khas untuk Baginda s.a.w. sahaja. Akan tetapi tidak
boleh dihukum khas kecuali dengan dalil kerana hukum asalnya ialah mengikuti
jejak Baginda s.a.w.
-
Apa yang dilakukan oleh Baginda s.a.w.
dalam bentuk ibadat. Perbuatan ini wajib ke atas Baginda s.a.w. sehinggalah tersampai kepada
orang lain kerana menyampaikan pengetahuan agama adalah wajib baginya.
Apabila pengetahuan itu telah sampai kepada orang lain, ianya bertukar
menjadi mustahab (sunat) ke atas Baginda s.a.w. dan juga kepada kita
menurut pendapat yang terkuat. Ini kerana perbuatannya yang berunsur ibadat
menunjukkan perbuatan itu disyariatkan di mana asal dalam pensyariatan ialah
tiada seksaan apabila ditinggalkan. Justeru ianya adalah disyariatkan tanpa
dikenakan seksaan apabila ditinggalkan dan inilah hakikat mandub atau
mustahab (sunat).
Contohnya: hadith 'Aisyah r.a. bahawa beliau
telah ditanya,
بِأَيِّ شَيْءٍ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْدَأُ إِذَا دَخَلَ بَيْتَهُ؟
قَالَتْ: بِالسِّوَاكِ.
Maksudnya:
“Apakah yang mula dilakukan
oleh Baginda apabila memasuki rumahnya?” Jawab beliau, “Dengan bersiwak.”
Bersiwak semasa memasuki rumah sabit dengan
perbuatan Nabi s.a.w. sahaja. Jadi, hukumnya ialah mandub (sunat).
Contoh lain ialah hadith:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُخَلِّلُ
لِحْيَتَهُ.
Maksudnya: “Bahawa Nabi s.a.w.
memasukkan jari-jarinya dalam janggutnya (semasa wudhuk).”
Memasukkan jari dalam janggut semasa wudhuk
tidak termasuk dalam membasuh muka sehinggalah ianya menjadi keterangan bagi
perkara mujmal (yang samar). Sebaliknya ianya hanyalah satu perbuatan
berasingan yang menjadikannya mandub (sunat) sahaja.
-
Apa yang dilakukan oleh Baginda s.a.w.
sebagai penerangan terhadap mujmal (yang samar) daripada nas-nas al-Quran dan al-Sunnah. Perbuatan
ini wajib ke atas Baginda s.a.w. sehinggalah tersampai kepada orang
lain kerana menyampaikan pengetahuan agama adalah wajib baginya.
Apabila telah sampai kepada orang lain, hukumnya bertukar mengikut hukum
yang dibawa oleh nas tersebut samada terhadap Baginda s.a.w. mahupun
kita. Sekiranya hukumnya wajib maka wajiblah dan sekiranya
hukumnya mandub (sunat) maka mandublah.
Contoh yang menjadi
wajib ialah
gerak-geri wajib dalam shalat yang dilakukan oleh Baginda untuk
menerangkan yang mujmal (samar), iaitu firman Allah Ta’ala (al-Baqarah 2:43)
- Maksudnya:
Dan dirikanlah shalat.
Contoh yang menjadi
mandub (sunat)
ialah shalat sunat selepas tawaf yang dilakukan Baginda s.a.w. di belakang
maqam
Ibrahim untuk menerangkan firman Allah (al-Baqarah 2:125) - Maksudnya:
Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim
tempat shalat.
Baginda s.a.w. telah membaca ayat ini dan
menuju ke arah maqam Ibrahim untuk melaksanakan shalat. Hukum shalat sunat
dua rakaat di belakang maqam ialah sunat.
Perakuan Baginda terhadap sesuatu perkara
pula menjadi dalil bahawa perkara itu dibenarkan dalam bentuk yang diperakui
samada kata-kata mahupun perbuatan.
Contoh perakuan Baginda terhadap kata-kata
ialah Baginda s.a.w. memperakui hamba perempuan yang ditanya oleh Baginda:
أَيْنَ اللَّهُ؟ قَالَتْ: فِي السَّمَاءِ.
Maksudnya:
“Di manakah Allah?” Beliau
menjawab, “Di atas langit.”
Contoh perakuan Baginda s.a.w. terhadap
perbuatan ialah Baginda s.a.w. memperakui ketua satu utusan peperangan yang
menjadi imam dan sering mengakhiri bacaannya dalam solat dengan surah al-Ikhlas. Baginda bersabda:
سَلُوهُ لِأَيِّ شَيْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ. فَسَأَلُوهُ فَقَالَ لأَنَّهَا صِفَةُ
الرَّحْمَنِ
وَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَقْرَأَ بِهَا. فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ.
Maksudnya:
“Tanya dia apakah sebab dia
melakukan begitu.” Apabila beliau ditanya beliau menjawab, “Kerana ianya
adalah sifat al-Rahman dan saya suka membacanya.” Bagindapun mengulas:
“Beritahulah dia bahawa Allah menyukainya.”
Contoh lain bagi perbuatan ialah Baginda
s.a.w. memperakui golongan penduduk Habsyah yang bermain di dalam masjid
untuk mendekatkan mereka kepada Islam.
Berkenaan dengan perkara yang berlaku di
zaman Baginda s.a.w. yang tidak diketahui oleh Baginda s.a.w., ianya tidak
boleh disandarkan kepada Baginda s.a.w. Akan tetapi ianya adalah hujah
kerana Allah memperakuinya. Oleh sebab itulah para sahabat telah membenarkan
al-‘Azl
kerana Allah telah memperakui perbuatan yang dilakukan oleh mereka itu.
Jabir r.a. telah berkata:
كُنَّا نَعْزِلُ وَالْقُرْآنُ يَنْزِلُ.
Maksudnya:
“Dahulu kami melakukan ‘azl
dalam tempoh penurunan al-Quran.”
Dalam riwayat Muslim, Sufyan telah menambah:
لَوْ كَانَ
شَيْئًا يُنْهَى عَنْهُ لَنَهَانَا عَنْهُ الْقُرْآنُ.
Maksudnya:
“Sekiranya ‘azl adalah
perkara terlarang, sudah pasti akan ditegah oleh al-Quran.”
Antara perkara yang menunjukkan bahawa
perakuan Allah adalah hujah ialah Allah telah membongkar dan menyanggah
perkara-perkara mungkar yang dilakukan secara sembunyi oleh golongan munafiq. Ini menjadi dalil bahawa apa yang Allah senyapkan adalah
dibenarkan.
Jenis-jenis al-Khabar (hadith)
dari sudut sandaran
Dari sudut orang yang disandarkan kepadanya,
al-Khabar terbahagi kepada tiga bahagian: al-Marfu’
(diangkat), al-Mauquf (terhenti) dan al-Maqtu’ (terputus)
seperti berikut:
1- Al-Khabar
al-Marfu’ (diangkat) ialah:
Apa yang
disandarkan kepada Nabi s.a.w. samada secara zahir mahupun secara hukum.
Al-Marfu’
secara zahir ialah kata-kata Nabi, perbuatan dan perakuannya. Al-Marfu’
secara hukum ialah apa yang disandarkan kepada sunnahnya atau zamannya atau
sebagainya yang tidak terus kepada diri Nabi s.a.w. Di antara yang termasuk
dalam bahagian ini ialah kata-kata sahabat:
"أمرنا" أو "نهينا"
Maksudnya: Kami diperintahkan atau Kami
dilarang.
Ini seperti kata-kata Ibnu Abbas r.a.:
أُمِرَ النَّاسُ أَنْ يَكُونَ آخِرُ عَهْدِهِمْ بِالْبَيْتِ إِلاَّ أَنَّهُ
خُفِّفَ عَنْ الْحَائِضِ.
Maksudnya:
Orang ramai telah
diperintahkan supaya menjadikan tawaf perbuatan terakhir mereka di sisi
Ka‘bah. Akan tetapi diberi kelonggaran kepada wanita yang datang bulan.
Juga seperti kata-kata Ummu 'Atiyyah r.a.:
نُهِينَا عَنْ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ وَلَمْ يُعْزَمْ عَلَيْنَا.
Maksudnya:
Kami (wanita) telah
dilarang daripada mengiringi jenazah tetapi tidak pula ditekankan larangan
itu ke atas kami.
2- Al-Khabar
al-Mauquf (terhenti) ialah:
Apa yang
disandarkan kepada sahabat dan tidak membawa hukum al-Marfu’.
Al-Khabar al-Mauquf
adalah hujah di sisi pendapat yang rajih kecuali sekiranya menyalahi nas
atau pendapat sahabat lain. Sekiranya menyalahi nas, diutamakan nas
itu dan sekiranya menyalahi pendapat sahabat lain diutamakan yang rajih
(kuat) di antara kedua-duanya.
Sahabat ialah orang yang berjumpa dengan
Nabi dalam keadaan beriman dan meninggal dunia dalam keadaan beriman.
3- Al-Khabar al-Maqtu’
(terputus) ialah:
Apa yang
disandarkan kepada tabi’i atau orang dari generasi terkemudian.
Tabi’i
ialah orang yang berjumpa dengan sahabat dalam keadaan beriman dan meninggal
dalam keadaan beriman.
Jenis-jenis al-Khabar (hadith)
dari sudut rantaiannya
Dari sudut rantaian, al-Khabar
terbahagi kepada dua iaitu al-Mutawatir dan al-Ahad seperti
berikut:
1- Al-Khabar al-Mutawatir
ialah:
Apa yang
diriwayatkan oleh jemaah yang banyak di mana secara adat adalah mustahil
mereka bersepakat untuk menipu, dan mereka menggunakan perantaraan
pancaindera dalam periwayatan.
Contohnya: sabda Rasulullah:
مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ.
Maksudnya:
Sesiapa yang berbohong ke
atasku secara sengaja, hendaklah dia menyediakan tempat duduknya dalam
neraka.
2- Al-Khabar al-Ahad
ialah yang selain dari al-Mutawatir. Ianya terbahagi pula kepada tiga
peringkat:
-
Sahih
(Kuat) iaitu:
Apa yang
dibawa oleh periwayat yang adil dan sempurna kekuatan memorinya dengan sanad
yang bersambung dan suci dari sebarang percanggahan dan kecacatan yang
merosakkan.
-
Hasan
(Baik) iaitu:
Apa yang
dibawa oleh periwayat yang adil dan ringan kekuatan memorinya dengan sanad
yang bersambung dan suci dari sebarang percanggahan dan kecacatan yang
merosakkan.
Hasan
boleh naik taraf ke peringkat sahih sekiranya rantaiannya banyak. Di
sini ianya dinamakan sahih lighairih (kuat kerana ada yang seumpama
dengannya).
-
Dhaif
(lemah) iaitu:
Apa yang
tidak menepati syarat sahih mahupun hasan.
Dhaif
boleh naik taraf ke peringkat hasan sekiranya rantaiannya banyak dan
dapat menguatkan satu sama lain. Di sini ianya dinamakan hasan lighairih
(baik kerana ada yang seumpama dengannya).
Kesemua bahagian yang disebutkan ini hujah
kecuali Dhaif yang bukan hujah. Akan tetapi boleh diriwayatkan al-Khabar al-Dhaif sebagai
syawahid (hadith berlainan rangkaian
tetapi sahabatnya serupa) dan sebagainya.
Bentuk penyampaian (al-Ada')
Hadith mempunyai bentuk pengambilan (al-Tahammul)
dan bentuk penyampaian (al-Ada’).
Al-Tahammul
ialah pengambilan hadith dari orang lain.
Al-Ada’
ialah penyampaian hadith kepada orang lain.
Antara bentuk penyampaian ialah:
-
Haddathani
(Dia telah bercakap kepadaku) iaitu bagi murid yang mendengar dari bacaan
gurunya.
-
Akhbarani
(Dia telah memberitakan kepadaku) iaitu bagi murid yang mendengar dari
bacaan gurunya atau murid yang memperdengarkan bacaan kepada gurunya.
-
Akhbarani ijazah
(Dia telah memberitakan kepadaku dalam bentuk mengizinkan) atau Ajaza li
(Dia telah mengizinkan kepadaku) iaitu bagi murid yang meriwayat melalui apa
yang diizinkan oleh gurunya tanpa dibaca oleh mereka.
Al-Ijazah
di sini ialah izin dari guru kepada muridnya untuk meriwayatkan daripadanya
apa yang telah guru itu riwayatkan walaupun tanpa melalui proses bacaan
bersama.
-
Al-‘an’anah
iaitu periwayatan hadith dengan lafaz ‘an (daripada). Hukumnya ialah
sanad itu bersambung kecuali sekiranya perawi dikenali dengan amalan al-Tadlis
(menyembunyikan perawi lain dalam rantaian). Di sini hadithnya hanya akan
dikira bersambung sekiranya dia menggunakan bentuk penyampaian yang jelas
menunjukkan percakapan.
Sebenarnya perbincangan tentang hadith dan
perawinya dalam ilmu Mustalah al-Hadith amat luas. Apa yang
dinyatakan di sini adalah sedikit sebanyak yang agak mencukupi,
insyaAllah.
Kandungan
Maksudnya perbincangan sebelum ini banyak berkisar tentang hukum-hukum yang berkaitan dengan
bentuk-bentuk dan apa yang terkandung dalam percakapan, pertuturan, lafaz-lafaz, perkataan-perkataan atau
kata-kata Syara' samada daripada al-Quran atau daripada al-Sunnah. Perbincangan dalam
Bab Ke-13 pula (al-Akhbar) banyak berkisar tentang perbuatan dan perakuan Rasulullah s.a.w. (penterjemah).