Kata Pengantar Penterjemah
Bismillahir rahmanir rahim,
Semenjak dari zaman persekolahan, saya sering
mendengar pelbagai tohmahan dan kata-kata nista
dilontarkan oleh pihak-pihak tertentu dalam
masyarakat terhadap Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah.
Oleh kerana saya masih di alam pengajian peringkat
menengah, apa yang didengar, diterima antara percaya
atau tidak. Namun saya berusaha meluaskan pembacaan
untuk mengkaji dan menilai sendiri sejauh mana benar
atau tidaknya tohmahan berkenaan. Saya masih ingat
ketika sedang menuntut di sebuah sekolah agama
berasrama penuh, rakan-rakan yang lebih senior
sering menjadikan kata-kata Ibn Taimiyyah dari kitab
beliau Al-Ubudiyyah sebagai rujukan. Senario
sebegini menjadikan saya semakin teruja untuk
mengetahui kedudukan sebenar perkara ini.
Apabila berpeluang menyambung pengajian ke salah
sebuah universiti di Timur Tengah, saya menggunakan
kesempatan ini untuk menelaah kitab-kitab karangan
Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah bagi menilai dan
mengukur sendiri segala apa yang telah didengar
sebelum ini. Akhirnya nyatalah kepada saya, segala
tuduhan, tohmahan dan kata-kata nista yang ditujukan
oleh golongan tertentu kepada Ibn Taimiyyah
merupakan fitnah-fitnah jahat untuk memburukkan
peribadi beliau agar kebenaran yang beliau cuba
persembahkan terpadam dari kehidupan umat ini.
Golongan yang cuba memfitnah Syaikh Al-Islam tidak
lain dan tidak bukan semata-mata mahu mempertahankan
kebatilan dan penyelewengan yang menjadi pegangan
mereka. Golongan berkenaan mungkin satu dari 3 yang
berikut:
-
Golongan bid'ah yang menyeleweng dari manhaj
ahli sunnah yang sebenar seperti jahmiyyah,
muktazilah, syi'ah dan sebagainya
-
Golongan Asya'irah yang menisbahkan diri
mereka sebagai pengikut Abu Al-Hasan Al-Asy'ari
– yang asalnya bermazhab muktazilah
tetapi akhirnya kembali kepada aliran ahli
sunnah yang sebenarnya,
-
Golongan ahli sufi yang suka mereka-reka
pelbagai amalan bid'ah melalui tariqat anutan
mereka – walaupun tidak dinafikan ada juga ahli
sufi yang berpegang kepada Al-Qur'an dan As-Sunnah.
Setiap satu dari golongan di atas mempunyai peranan
masing-masing untuk menafikan usaha pemurniaan yang
dijalankan Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah. Sebahagian
dari tuduhan mereka tidak masuk akal. Contohnya Ibn
Taimiyyah dituduh berpegang dengan akidah tajsim
(menganggap Tuhan berjisim). Hakikatnya beliau
sendiri menolak fahaman berkenaan dan menegaskan di
dalam kitab-kitab karangan beliau tentang kesesatan
dan kekufuran fahaman tajsim itu sendiri.
Amat mendukacitakan, apabila sebahagian umat Islam
di dunia ini menerima bulat-bulat tuduhan palsu yang
sangat beracun ini, tanpa sebarang usul periksa dan
kemahuan untuk mengkaji terlebih dahulu. Sikap
terburu-buru dalam menilai dan menghukum seseorang
apatah lagi individu yang hendak dinilai itu seorang
yang terkenal sangat luasnya ilmunya, pasti
mengundang kesan buruk yang bukan kepalang hebatnya.
Kita dapat melihat sendiri, dalam realiti masyarakat
Islam di Malaysia yang sangat serasi dengan
nama-nama tokoh dalam bidang tasawwuf seumpama
Al-Imam Al-Ghazali Rahimahullah, masyarakat
lantas menolak mentah-mentah segala pendapat Ibn
Taimiyyah kerana dilihat antara beliau dan Imam
Ghazali sering berlaku pertentangan dalam beberapa
isu. Imam Ghazali dikenali sebagai seorang sufi dan
ahli falsafah (filosof) manakala Ibn Taimiyyah
sangat kuat mengkritik golongan berkenaan atas sebab
faktor-faktor tertentu.
Fenomena ini menatijahkan ketidakadilan di sisi
masyarakat dalam menilai dan menghukum individu yang
tidak sehaluan dengan pemikiran mereka. Apa yang
datang dari Ibn Taimiyyah sering dilihat dari sudut
yang negatif walaupun terbukti kebenarannya. Justeru
apabila masyarakat didatangi suara-suara sumbang
yang memfitnah Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah, mereka
serta merta mempercayainya seratus peratus. Mereka
seolah-olah lupa dengan pesanan Allah Subhanahu
Wa Taala di dalam Al-Qur'an :
Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu
orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah
dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu
musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui
keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas
perbuatanmu itu.
Al-Hujurat [49:6].
Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyyah telah mengarang kitab
Minhaj As-Sunnah dalam rangka menjawab
bermacam penyelewengan puak Syi'ah dan segala
bentuk kesesatan yang berlaku di kalangan mereka.
Puak Syi'ah pula tak semena-mena menuduh Syaikh
Al-Islam seorang yang anti ahlil bait.
Di zaman mutakhir ini, sepatutnya kita mengambil
sikap yang bijak dan berfikiran matang apabila
berhadapan dengan kegawatan pelbagai isu berkenaan
kehidupan umat Islam. Setiap permasalahan perlu
dilihat dari sudut yang lebih terbuka dan atas
keinginan untuk mencari kebenaran. Seandainya
terdapat di kalangan umat Islam Malaysia yang
mendakwa mereka bermazhab Imam Syafie, kemudian
secara mentah-mentah menolak pandangan dan ilmu yang
disampaikan oleh ulamak lain yang bukan dari
kalangan Mazhab Syafie, keadaan seperti ini hanya
mampu diungkapkan dengan istilah "buta minda" atau "pemikiran
sempit".
Justeru itu, walaupun Syaikh Al Islam Ibn Taimiyyah
bukan dari kalangan tokoh ulamak As Syafieyyah,
maka umat Islam di Malaysia khususnya yang bermazhab
Imam Syafie sepatutnya menaruh sangkaan baik
terhadap Ibn Taimiyyah dan juga mana-mana tokoh
ulamak lain yang bukan dari aliran mazhab Syafie
apabila mereka terdengar sesuatu yang belum
diketahui kesahihan khabar berita itu. Seeloknya
buatlah kajian, semakan dan bertanyalah kepada pihak
yang mengetahui kedudukan masalah ini beserta dengan
fakta-fakta dan bahan rujukannya.
Untuk makluman pihak pembaca, teks asal buku "Menjawab
17 Fitnah Terhadap Ibn Taimiyyah" karya Syaikh Murad
Syukri adalah merupakan sebuah buku yang sangat
sukar untuk difahami gaya bahasanya. Khususnya
perbincangan yang berkaitan dengan istilah-istilah
ahli falsafah. Atas persetujuan bersama dengan pihak
penyunting (Hafiz Firdaus) penterjemahan tidak
dilakukan sepenuhnya secara harifiyyah tetapi lebih
banyak kepada bentuk mengambil pengertiannya (mengambil
maksud dari kitab asal tanpa terikat dengan gaya
bahasa asal sepenuhnya).
Manakala contoh-contoh yang dikemukakan tidak
diambil secara keseluruhannya. Memadai diambil
beberapa contoh untuk setiap tajuk. Mesej yang
terkandung di dalam tajuk berkenaanlah yang lebih
utama untuk difahami oleh pihak pembaca. Nasihat
saya kepada para pembaca, sekiranya anda terjumpa di
dalam mana-mana bahan bacaan berbentuk buku, majalah,
risalah atau artikel sebarang fakta yang berbentuk
mencaci, mentohmah, mencerca dan menghina Syaikh
Al-Islam Ibn Taimiyyah, pastikan kesahihannya
terlebih dahulu. Cuba selidiki latar belakang pihak
yang menulisnya. Jangan mudah mempercayainya
sehinggalah anda menyiasatnya terlebih dahulu.
Kajilah dan bacalah buku-buku karangan Syaikh
Al-Islam Ibn Taimiyyah. Apa yang benar datangnya
dari Allah, jadi berlaku adillah walau kepada
sesiapa pun.
Selamat Membaca.
kandungan
|