Menjawab Fitnah Ketujuh:
Allah Berkata-Kata
كلام الله
Persoalan ini sebenarnya duduk dalam perbahasan
perbuatan al-Ikhtiyariyyah, atau apa yang
disebut oleh al-Mutakallimin sebagai
“berlakunya perbuatan-perbuatan baru pada zat Allah”
yang telah disentuh dalam bab sebelumnya. Dalam bab
ini kita akan membahas apa yang dimaksudkan oleh
generasi al-Salaf al-Shalih apabila mereka
berkata: “al-Qur’an adalah kalamullah, ia
bukan makhluk”.
Terdapat banyak pendapat yang dikemukakan oleh
manusia dalam persoalan ini.
Secara umumnya umat Islam bersepakat Allah
Subhanahu wa Ta'ala berkata-kata, hanya mereka
berbeza pendapat tentang perinciannya kepada lima
pendapat:
Pendapat Pertama:
Ia adalah pendapat aliran al-Mu’tazilah dan
al-Jahmiyyah.
Mereka berpendapat mencipta kata-kata pada sesuatu
yang lain. Sebagai contoh, Allah mencipta kata-kata
pada pokok ketika Dia berkata-kata dengan Nabi Musa.
Generasi al-Salaf bersepakat mengatakan
bahawa pendapat seperti ini membawa kekufuran. Ini
kerana apabila kata-kata itu terbit dari pokok maka
ia adalah kata-kata pokok sehingga tidak mungkin
pokok itu dapat berkata-kata:
Sesungguhnya Aku-lah Allah; tiada tuhan melainkan
Aku; oleh itu sembahlah Aku dan dirikanlah solat
untuk mengingati Aku.
[Ta-Ha 20:14]
Pendapat kedua:
Ia adalah pendapat aliran al-Asya‘irah, Ibn
Kulaib dan para pengikut mereka. Mereka berpendapat
sifat Berkata-kata bagi Allah adalah qadim
akan tetapi ia tanpa huruf, tanpa suara. Ini adalah
pendapat yang salah juga.
Pendapat Ketiga:
Ia adalah pendapat Ibn Salim dan sekumpulan yang
lain. Mereka berpendapat sifat Berkata-kata, suara
dan huruf bagi Allah adalah qadim. Pendapat
ini salah.
Pendapat Keempat:
Ia adalah pendapat Ibn Karram dan sekumpulan yang
lain. Mereka berpendapat sifat Berkata-kata bagi
Allah adalah sesuatu yang baru setelah sebelumnya
Allah tidak Berkata-kata. Ini adalah pendapat yang
salah.
Pendapat Kelima:
Ia adalah pendapat para imam Ahl al-Sunnah wa
al-Jama'ah, para ahli hadis dan al-Salaf
al-Shalih. Mereka berpendapat bahawa Allah
tetaplah Dia sentiasa Berkata-kata apabila Dia
kehendaki. Apabila Dia kehendaki, Dia Berkata-kata
dengan suara yang boleh didengar dan dia
Berkata-kata dengan huruf.
Inilah pendapat yang benar dan juga merupakan
pendapat Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah.
kandungan
|