Menjawab Fitnah
Kelimabelas:
Masalah Talak
الطلاق
Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah pernah memberi fatwa
bahawa apabila seorang suami menceraikan isterinya
dengan berkata: “Aku ceraikan engkau dengan talak
tiga”, maka yang jatuh hanyalah satu. Fatwa ini
dijadikan sumber fitnah kerana ia bertentangan
dengan pendapat jumhur yang mengatakan apabila
seorang suami menceraikan isterinya dengan berkata:
“Aku ceraikan engkau dengan talak tiga”, maka yang
jatuh ialah talak tiga.
Pihak yang menfitnah hanya memfitnah tanpa
memerhatikan hujah Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah.
Oleh itu marilah kita melihat sejauh mana kebenaran
fitnah ini.
Pertama:
Perkara pertama yang perlu kita lihat ialah, adakah
masalah ini sesuatu yang sudah disepakati oleh para
ilmuan Islam atau sesuatu yang mereka perselisihkan?
Jika ia sesuatu yang disepakati, maka pihak yang
memfitnah Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah memiliki
alasan.
Jika ia sesuatu yang diperselisihkan, maka pihak
yang memfitnah tidak memiliki alasan untuk memfitnah
kerana seorang mujtahid bebas mengkaji sehingga
menguatkan satu pendapat di antara beberapa pendapat
dalam masalah yang diperselisihkan itu.
Dalam masalah talak tiga, adakah jatuh satu atau
tiga, maka ia adalah masalah yang diperselisihkan.
Berkata Imam al-Nawawi
dalam Syarh Shahih Muslim, jld. 10, ms. 70:
Sesungguhnya para ilmuan berbeza pendapat dalam
masalah seorang yang mengatakan kepada isterinya:
“Engkau aku jatuhkan talak tiga”. Pendapat
al-Syafi‘e, Malik, Ahmad dan Abu Hanifah dan jumhur
ilmuan daripada kalangan al-Salaf dan
al-Khalaf ialah jatuh tiga talak. Manakala
Tawus
dan sebahagian Ahl al-Zahir mengatakan hanya
jatuh talak satu sahaja. Pendapat ini juga merupakan
satu riwayat daripada Hajjaj bin Artah
dan Muhammad bin Ishaq.
Pendapat yang masyhur daripada al-Hajjaj bin Artah
bahawa tidak ada apa-apa talak dalam kes
sedemikian.
Kedua:
Apabila sudah jelas kepada kita bahawa masalah ini
adalah masalah yang diperselisihkan, maka ketahuilah
bahawa antara yang berpegang kepada pendapat tidak
jatuh talak tiga melainkan satu ialah Abu Bakar dan
‘Umar pada zaman pemerintahan mereka, juga ‘Abd
Allah ibn ‘Abbas dan Imam Malik sebagaimana yang
diriwayatkan oleh al-Timsilani. Demikian dijelaskan
oleh Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah dalam Majmu’
al-Fatawa, jld. 33, ms. 83.
Ketiga:
Dalilnya ialah apa yang diterangkan oleh ‘Abd Allah
ibn ‘Abbas radhiallahu 'anhuma:
كَانَ الطَّلاَقُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ
وَسَنَتَيْنِ مِنْ خِلاَفَةِ
عُمَرَ طَلاَقُ
الثَّلاَثِ وَاحِدَةً. فَقَالَ عُمَرُ بْنُ
الْخَطَّابِ: إِنَّ النَّاسَ قَدْ اسْتَعْجَلُوا فِي
أَمْرٍ قَدْ
كَانَتْ لَهُمْ فِيهِ أَنَاةٌ فَلَوْ
أَمْضَيْنَاهُ عَلَيْهِمْ فَأَمْضَاهُ عَلَيْهِمْ.
Hukum talak pada zaman Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam, Abu Bakar dan dua
tahun (pertama daripada zaman pemerintahan) ‘Umar
ialah talak tiga hanya jatuh satu sahaja.
‘Umar bin al-Khaththab berkata: “Sesungguhnya orang
ramai tergesa-gesa dalam urusan (talak) padahal
mereka sepatutnya berhati-hati,
kalau kami tetapkan ketentuan hukum ke atas mereka,
maka nescaya kami tetapkannya ke atas mereka.
Hadis ini menjadi dalil jelas yang memperkuatkan
pendapat Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah. Ini ditambah
dengan ketiadaan dalil lain yang sabit daripada
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang
menunjukkan orang yang melafaz talak tiga sekali
gus, jatuh talak tiga.
kandungan
|