Alhamdulillah,
majoriti umat Islam
menghormati al-Qur’an sebagai sebuah kitab suci. Akan tetapi sayang
sekali boleh dikatakan bahawa penghormatan kepada al-Qur’an adalah
sesuatu yang dilakukan tanpa menelaah kandungannya, jauh sekali
daripada mempraktikkannya. Sejak kecil kita diajar untuk menghormati
al-Qur’an semata-mata kerana ia adalah al-Qur’an, bukan kerana
pengetahuan tentang apakah al-Qur’an dan peranannya kepada kita
sebagai seorang Islam. Sekali-sekala kita mempraktikkan al-Qur’an,
namun yang dipraktikkan bukanlah ajarannya tetapi ayat-ayatnya yang
diperalatkan untuk tujuan tertentu seperti hiasan dalam rumah,
menghalau gangguan makhluk ghaib, melariskan jualan, menyembuhkan
penyakit, lulus peperiksaan, memagari rumah dan pelbagai lagi.
Sememangnya tidak salah untuk menghormati al-Qur’an kerana ia adalah
al-Qur’an tetapi jika penghormatan ini didasarkan kepada sikap
menelaah dan mempraktikkan kandungannya, ia akan lebih bermakna dan
bermanfaat untuk kita semua. Lebih dari itu, dengan menelaah dan
mempraktikkan kandungan al-Qur’an, kita sebenarnya mencapai tujuan
asal al-Qur’an diturunkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Para
ilmuan telah menggariskan bahawa yang dituntut ke atas kita terhadap
al-Qur’an adalah:
1. Beriman
kepadanya.
2. Membacanya
dengan disiplin tajwid sekadar mampu.
3. Menelaahnya,
yakni memerhati dan mengkaji kandungannya (tadabbur).
4. Mempraktikkannya
dalam segala liku kehidupan.
5. Menyampaikannya
sama ada untuk tujuan dakwah atau menegakkan hujah.
6. Membelanya
daripada tuduhan orientalis dan penyelewengan segelintir umat Islam.
Daripada enam tuntutan ini, empat yang pertama dituntut ke atas semua
umat Islam. Apabila seseorang itu telah menguasai empat yang pertama,
maka dituntut ke atasnya dua yang selebihnya. Sehingga kini boleh
dikatakan bahawa majoriti umat Islam telah menunaikan dua tuntutan
yang pertama. Kita beriman kepada al-Qur’an dan belajar cara
membacanya berdasarkan disiplin tajwid yang betul. Akan tetapi,
sepertimana yang disebut di permulaan bab ini, kita masih jauh
daripada menelaah kandungan al-Qur’an, apatah lagi mempraktikkannya.
Oleh itu melalui bab yang pertama ini, penulis akan cuba menarik
perhatian para pembaca ke arah menelaah al-Qur’an sehingga kepada
mempraktikkannya. Akan tetapi sebelum itu penulis ingin memperkenalkan
al-Qur’an kepada para pembaca sekalian. Ini kerana tanpa berkenalan
dengan al-Qur’an, kita tidak akan tahu apakah yang hendak ditelaah
daripadanya. Tanpa mengetahui apa yang hendak ditelaah daripada al-Qur’an,
kita tidak akan tahu apa yang hendak diamalkan daripadanya. Oleh itu
marilah kita terlebih dahulu berkenalan dengan al-Qur’an dengan
merujuk kepada al-Qur’an itu sendiri.
1) Al-Qur’an adalah
petunjuk kepada orang bertaqwa:
Alif-Lam-Mim. Kitab Al-Quran
ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan
tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak)
bertaqwa.
[al-Baqarah 2:1-2]
Dalam ayat di atas yang merupakan antara ayat pertama di dalam al-Qur’an,
Allah Subhanahu wa Ta‘ala menerangkan bahawa al-Qur’an adalah
petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa. Kepentingan peranan
“petunjuk” yang dimainkan oleh al-Qur’an boleh kita umpamakan
sebagai seseorang yang mencari-cari jalan di dalam kesesakan bandar.
Terdapat pelbagai jalan, di antaranya ada yang mudah dan sukar, ada
yang pendek dan panjang, ada yang lurus dan berliku-liku, ada yang
selamat dan merbahaya. Maka di dalam kepelbagaian ini, dia
sangat-sangat memerlukan petunjuk untuk menunjuknya jalan yang paling
mudah, pendek, lurus dan selamat. Yang penting ia menunjuk kepada
jalan yang dapat membawa kepada destinasi yang sebenar.
Demikianlah peranan al-Qur’an. Ia adalah petunjuk yang menunjuk kita
ke jalan yang mudah, pendek, lurus dan selamat daripada segala
kesesakan, cabaran dan liku-liku kehidupan. Tanpa petunjuk al-Qur’an,
kita mudah tersesat ke pelbagai jalan yang lain.
Perhatikan juga dalam ayat di atas, Allah menerangkan bahawa al-Qur’an
adalah petunjuk bagi “orang-orang yang hendak bertaqwa”.
Ringkasnya bertaqwa adalah takut kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Ketakutan kita kepada Allah bukan menyebabkan kita menjauhi-Nya.
Sebaliknya takut kepada Allah menyebabkan kita menghampiri-Nya dengan
mentaati perintah-larangan-Nya, berusaha mencari keredhaan-Nya dan
menjauhi kemurkaan-Nya. Semua ini dapat kita capai apabila kita
jadikan al-Qur’an sebagai petunjuk.
TOP
2) Al-Qur’an adalah
cahaya yang menerangi:
Wahai sekalian umat
manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu,
dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (al-Quran sebagai) Nur (cahaya)
yang menerangi.
[an-Nisa’ 4:174]
Peranan al-Qur’an sebagai cahaya yang menerangi adalah untuk:
Dia-lah yang menurunkan
kepada hamba-Nya (Nabi Muhammad) keterangan-keterangan al-Quran yang
terang nyata, kerana Dia hendak mengeluarkan kamu dari gelap-gelita
kepada cahaya yang terang-benderang. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah
Maha Belas, lagi Maha Mengasihani, terhadap kamu.
[al-Hadid 57:09]
Oleh itu al-Qur’an adalah petunjuk yang menerangi ke
arah jalan yang lurus dan selamat:
Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran dari Allah
dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. Dengan
(Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta
kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredhaan-Nya, dan (dengan
al-Qur’an Allah) keluarkan mereka dari gelap-gelita kepada cahaya
yang terang-benderang dengan izin-Nya; dan (dengan al-Qur’an Allah)
menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.
[al-Maidah 5:15-16]
Kegelapan adalah suasana kehidupan yang tidak menentu, tidak terarah
dan tidak terurus. Ia umpama orang yang berjalan tidak menentu di
dalam bilik yang gelap tanpa mengetahui hala tujuannya, dan
meraba-raba itu dan ini tanpa mengetahui sama ada ia bermanfaat atau
tidak untuk dirinya. Al-Qur’an adalah cahaya yang menerangi sehingga
orang yang menggunakan “suluhan” al-Qur’an sebagai petunjuk akan
memiliki kehidupan yang bermatlamat, terarah lagi terurus.
TOP
3) Al-Qur’an adalah
pembeza antara yang benar dan salah:
Bulan Ramadan yang
padanya diturunkan Al-Quran yang menjadi petunjuk bagi sekalian
manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk (tersebut)
dan (al-Furqan, iaitu menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan
yang salah.
[al-Baqarah 2:185]
Kehidupan ini tidak pernah sepi daripada suasana yang menimbulkan
pertanyaan kepada diri kita, yang manakah yang benar dan bagaimanakah
kita membezakan sama ada ia adalah benar atau salah? Maka sekali lagi
jawapan bagi persoalan di atas ialah al-Qur’an di mana ia bukan sahaja
menunjuk dan menjelaskan kepada kita apa yang benar, tetapi ia juga
berperanan menjelaskan kepada kita kaedah untuk membezakan sesuatu
perkara antara yang benar dan salah. Ini dijelaskan dalam ayat yang
lain:
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah
kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang
berkuasa) dari kalangan kamu.
Kemudian jika kamu
berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah
kamu mengembalikannya kepada Allah (al-Quran) dan Rasul-Nya (al-Sunnah)
- jika kamu benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Yang demikian
adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
[al-Nisa
4:59]
TOP
4) Al-Qur’an adalah
“Roh” yang memberi kehidupan:
Dan demikianlah Kami
wahyukan kepadamu (Muhammad) - Roh daripada perintah Kami.
[as-Syura 42:52]
Terdapat beberapa tafsiran terhadap perkataan “Roh”
dalam ayat di atas. Kebanyakan ilmuan menafsirkannya sebagai sesuatu
yang memberi kehidupan kepada rohani manusia. Sama-sama diketahui
bahawa manusia terbahagi kepada dua unsur, jasmani dan rohani. Jika
yang menghidupkan jasmani adalah perkara-perkara materialistik maka
yang menghidupkan rohani adalah al-Qur’an. Jika yang mengubati jasmani
yang sakit adalah ubat maka yang mengubati rohani yang sakit adalah
al-Qur’an. Ini sebagaimana yang disebut dalam ayat lain:
Wahai umat manusia!
Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat
pengajaran daripada Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi
penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi
hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi
orang-orang yang beriman.
[Yunus 10:57]
Rohani yang hidup adalah sesuatu yang dicari-cari oleh manusia masa
kini. Setelah sekian lama memberi tumpuan kepada kehidupan jasmani,
mereka sedar bahawa ia sebenarnya tidak memberi kehidupan kepada
rohani. Tanpa rohani yang hidup, jasmani terasa sakit, malah
seolah-olah mati, sekalipun ia dihiasi dengan pelbagai keindahan
materialistik.
Untuk menyembuh dan menghidupkan rohani, manusia mencipta
berjenis-jenis kaedah. Namun kaedah yang mereka cipta memiliki
pelbagai kekurangan di dalamnya. Ia mungkin berkesan untuk sebahagian
individu tetapi tidak kepada yang lain, berkesan untuk sebahagian
keadaan tetapi tidak untuk yang lain dan berkesan untuk satu tempoh
masa tertentu, tidak berpanjangan. Lebih memburukkan, kaedah-kaedah
yang dicipta adalah berdasarkan konsep “cuba dan lihat” (trial and
error).
Terlepas dari semua itu, kaedah-kaedah tersebut adakalanya dicipta
semata-mata kerana mencari kedudukan duniawi dan ia kembali kepada
nilai materialistik semata-mata. Ini kerana apabila seseorang individu
itu berjaya mencipta satu kaedah yang didakwanya dapat “mengubat dan
menghidupkan” rohani, dia akan menjadi tumpuan orang ramai. Hal ini
dapat kita perhatikan dalam pelbagai aliran penyembuhan rohani (healing
of the soul) masa kini. Orang ramai akan merujuk kepada guru
aliran tersebut, menyerahkan diri kepadanya, menyanjungnya dan
menghadiahkannya dengan pelbagai pulangan materialistik.
Faktor utama yang menyebabkan kekurangan ini adalah kerana yang
mencipta cara-cara tersebut adalah manusia itu sendiri yang sedang
sakit dan kematian rohaninya. Tidak ada ubat yang mujarab melainkan
apa yang dikurniakan oleh Allah yang telah mencipta rohani manusia itu
sendiri. Hanya dengan al-Qur’an rohani manusia akan hidup dan terus
hidup dengan sihat.
TOP
5) Al-Qur’an adalah
kunci kemuliaan:
Sesungguhnya Kami telah
menurunkan kepada kamu sebuah Kitab (Al-Quran) yang mengandungi
kemuliaan untuk kamu, maka mengapa kamu tidak memahaminya?
[al-Anbiya’ 21:10]
Dan sesungguhnya Al-Quran
itu memberikan kemuliaan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada kaummu;
dan kamu akan ditanya kelak (tentang isi kandungannya yang kamu telah
amalkan).
[az-Zukhruf 43:44]
Perkataan (ذكر)
dalam kedua-dua ayat di atas ditafsirkan oleh ‘Abd Allah ibn ‘Abbas
radhiallahu 'anh sebagai kemuliaan dan ini dipersetujui oleh
al-Imam Ibn Jarir al-Tabari rahimahullah (310H). Berdasarkan
dua ayat di atas, jelas kepada kita bahawa al-Qur’an adalah kunci
kepada kemuliaan. Ini terbukti melalui sejarah bangsa Arab di mana
sebelum diturunkan al-Qur’an, mereka adalah satu bangsa yang hina lagi
tidak dikenali oleh dunia. Akan tetapi setelah diturunkan al-Qur’an,
mereka berpegang dan mempraktikkan seluruh ajarannya sehingga
bangkitlah mereka menjadi bangsa yang mulia, mengalahi bangsa-bangsa
lain khasnya Rom dan Parsi, dua tamadun yang agung pada saat itu.
Apabila Islam berkembang kepada bangsa-bangsa yang lain, mereka turut
berpegang teguh kepada ajaran al-Qur’an dan mempraktikkannya dalam
seluruh urusan kehidupan. Berdasarkan sikap ini, mereka – yakni umat
Islam – bangkit menjadi umat yang mulia dari timur hingga barat. Umat
Islam menjadi umat yang disegani, dicontohi dan dihormati.
Sayang sekali beberapa kurun kemudian umat Islam mula mengabaikan
ajaran al-Qur’an kepada ajaran-ajaran yang lain. Atas sikap ini
keadaan mereka berubah ke arah kehinaan sebagaimana yang dapat
diperhatikan sekarang ini. Benarlah sabda Rasulullah shalallahu 'alaihi
wassalam:
إِنَّ اللَّهَ يَرْفَعُ بِهَذَا الْكِتَابِ أَقْوَامًا وَيَضَعُ بِهِ
آخَرِينَ.
Sesungguhnya
Allah mengangkat kedudukan satu kaum dengan kitab ini (al-Qur’an) dan
merendahkan kedudukan satu kaum yang lain (dengan al-Qur’an).
Maksudnya, seseorang itu akan dapat memperoleh kemuliaan jika dia
menggunakan al-Qur’an dan memperoleh kehinaan jika dia mengabaikan al-Qur’an.
Sesuatu yang lebih menyedihkan, umat Islam masa kini bukan sahaja
mengabaikan al-Qur’an sebagai kunci kejayaan tetapi mereka mencari
kunci tersebut daripada orang-orang bukan Islam. Umat Islam masa kini
mencari kemuliaan di sisi orang bukan Islam. Umat Islam meniru
bulat-bulat apa sahaja yang berasal daripada orang bukan Islam, malah
menggunakan skala ukuran orang bukan Islam untuk menilai dan
membezakan antara kemuliaan dan kehinaan. Umat Islam masa kini lupa
atau tidak tahu bahawa skala ukuran yang sebenar bagi kemuliaan ialah
apa yang ada di sisi Allah Azza wa Jalla:
Sesiapa yang mahukan kemuliaan, maka bagi Allah jualah segala
kemuliaan. [Fatir
35:10]
Kemuliaan yang hendak dicari di sisi Allah ialah dengan menggunakan
al-Qur’an. Rasulullah shalallahu 'alaihi wassalam menerangkan
bahawa:
إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ النَّاسِ. قَالُوا يَا
رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ أَهْلُ
اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ.
“Sesungguhnya
bagi Allah ada orang yang istimewa daripada kalangan manusia.” Sahabat
bertanya: “Wahai Rasulullah! Siapakah mereka?” Rasulullah menjawab:
“Mereka adalah Ahl al-Qur’an, merekalah orang yang istimewa di sisi
Allah dan khusus di sisi-Nya.”
Adapun menjadikan
orang bukan Islam sebagai kunci dan skala kemuliaan, maka ia adalah
salah satu daripada ciri-ciri munafik
yang wajib dihindari. Allah
Subhanahu wa Ta'ala mengingatkan:
Sampaikanlah khabar
berita kepada orang-orang munafik bahawa sesungguhnya disediakan untuk
mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya; (Iaitu) mereka yang
mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan
orang-orang yang beriman. Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik)
mencari kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu kerana sesungguhnya
kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah (sahaja).
[an-Nisa’ 4:138-139]
TOP
6) Al-Qur’an
memperkenalkan kita kepada Allah:
Dalam pada itu, ada di
antara manusia orang yang membantah mengenai Allah dengan tidak
berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak
juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran.
[Lukman
31:20]
Sekalipun disenaraikan sebagai yang terakhir, ini adalah peranan al-Qur’an
yang paling penting. Dalam ayat di atas, diterangkan bahawa terdapat
manusia yang saling berbantah tentang Allah tanpa pengetahuan,
petunjuk mahupun sebuah kitab yang dapat menerangi persoalan tersebut.
Maksud yang dapat ditangkap di sebaliknya adalah, perbincangan tentang
Allah hendaklah berdasarkan pengetahuan, petunjuk dan kitab yang
menerangi. Al-Qur’an menepati ketiga-tiga ciri di atas.
Berikut dikemukakan beberapa contoh bagaimana al-Qur’an memperkenalkan
kita kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala:
Katakanlah: “(Tuhanku)
ialah Allah Yang Satu, Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk
untuk memohon sebarang hajat, Allah tidak beranak dan tidak
diperanakkan, Dan tidak ada sesiapapun yang serupa dengan-Nya".
[al-Ikhlas
112:1-4]
-
Melalui al-Qur’an kita
dapat mengenal Nama-nama dan Sifat-sifat Allah, yang dengan itu kita
dapat memperoleh sedikit gambaran tentang cara Allah mentadbir
urusan-Nya. Pada waktu yang sama melalui al-Qur’an kita mengetahui
bahawa Nama dan Sifat Allah hanyalah sama dari sudut istilah dan
makna, tidak dari sudut bentuk dan tatacaranya. Sebagai contoh Allah
memiliki sifat Melihat dan Mendengar, akan tetapi penglihatan Allah
bukanlah dengan mata dan cahaya, dan pendengaran Allah bukanlah
dengan telinga dan gelombang bunyi sebagaimana makhluk. Ini kerana
Allah Maha Suci daripada memiliki apa-apa kesamaan dengan
makhluk-Nya:
Tiada sesuatupun yang
seumpama dengan (Zat-Nya, Sifat-sifat-Nya dan Pentadbiran-Nya) dan
Dia-lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
[asy-Syura 42:11]
-
Melalui al-Qur’an kita
dapat mengenal bahawa Allah menerima doa-doa kita secara terus tanpa
memerlukan perantaraan (wasilah). Melalui al-Qur’an juga kita dapat
mengenal bahawa Allah akan mengabulkan doa-doa kita sesuai dengan
kebijaksanaan-Nya. Dengan pengenalan ini, kita tidak perlu berdoa
kepada sesama makhluk atau melalui perantaraan makhluk. Pada waktu
yang sama kita tidak bergantung kepada makhluk untuk mengharapkan
doa kita dimakbulkan:
Dan Tuhan kamu
berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa
permohonan kamu.”
[al-Mu’min 40:60]
-
Melalui al-Qur’an kita dapat mengenal Allah
sebagai Tuhan yang Maha Pemberi Rahmat dan Maha
Pengasih terhadap para hamba-Nya, lagi Maha Pengampun. Dengan
pengenalan ini, hendaklah kita semua jangan berputus asa daripada
rahmat, kasih sayang dan pengampunan Allah tanpa mengira sebesar
atau sebanyak mana kesalahan yang pernah kita lakukan:
Katakanlah: “Wahai
hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka
sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu
berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah
mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia-lah jua Yang Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
[az-Zumar
39:53]
-
Melalui al-Qur’an kita dapat mengenal Allah sebagai Tuhan yang hanya
akan mengubah nasib sesuatu kaum apabila kaum itu sendiri yang
terlebih dahulu menghendaki perubahan tersebut dan bertindak ke
arahnya. Dengan pengenalan ini, kita dapat mengetahui bahawa sikap (attitude)
dan usaha (effort) memainkan peranan penting untuk memperoleh
pertolongan Allah Subhanahu wa Ta'ala:
Sesungguhnya Allah
tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka
mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.
[ar-Ra’d 13:11]
Katakanlah:
“Sesungguhnya Tuhan-Ku hanya mengharamkan perbuatan-perbuatan yang
keji, sama ada yang nyata atau yang tersembunyi; dan perbuatan dosa;
dan perbuatan menceroboh dengan tidak ada alasan yang benar; dan (diharamkanNya)
kamu mempersekutukan sesuatu dengan Allah sedang Allah tidak
menurunkan sebarang bukti (yang membenarkannya); dan (diharamkanNya)
kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak
mengetahuinya.”
[al-A’raaf 7:33]
Berdasarkan pengenalan ini, kita tidak akan berani mereka-cipta
sesuatu ibadah yang baru di dalam agama (bid‘ah) lalu
menghalalkannya dengan alasan
“Apa salah, bukankah ia sesuatu yang baik?”
atau
“Allah dan Rasul-Nya tidak mensyari‘atkannya, tetapi Allah dan
Rasul-Nya juga tidak melarangnya”
atau apa-apa lain yang seumpama. Ini kerana ibadah adalah hak Allah
dan hanya Allah yang berhak menetapkan bagaimana cara Dia menghendaki
para hamba-Nya beribadah kepada-Nya. Apabila seseorang itu
mereka-cipta ibadah tersendiri lalu menganggap ianya halal dan baik,
dia sebenarnya telah merampas hak Allah dan mengatakan sesuatu tentang
Allah tanpa ilmu. Tidak ada satu insan yang tergamak mereka-cipta
sesuatu ibadah melainkan dia benar-benar tidak kenal Tuhan yang sedang
dia persembahkan ibadah tersebut.
Enam contoh di atas adalah sekadar apa yang dikemukakan tentang
bagaimana al-Qur’an memperkenalkan kita kepada Allah Subhanahu wa
Ta'ala. Sudah tentu pengenalan kepada Allah tidak terhad
kepada enam contoh di atas sahaja. Boleh dikatakan hampir keseluruhan
al-Qur’an memperkenalkan kita kepada Allah, sama ada dari sudut
mentauhidkan-Nya, Nama-nama dan Sifat-sifat-Nya, Pentadbiran-Nya, hak
beribadah kepada-Nya dan cara menjalani kehidupan ini di bawah
keredhaan-Nya. Kerana itu sebelum ini penulis menyebut bahawa
sekalipun pengenalan ini disenaraikan sebagai yang terakhir, ini
adalah pengenalan yang terpenting terhadap peranan al-Qur’an.
Demikianlah beberapa
ciri dan peranan yang sempat penulis senaraikan dalam rangka
memperkenalkan al-Qur’an kepada para pembaca sekalian. Ciri dan
peranan yang telah dapat kita kenali di atas tidak akan memberi
apa-apa manfaat jika kita sendiri tidak berusaha untuk menelaah al-Qur’an
secara keseluruhannya dan mempraktikkannya dalam segala liku kehidupan
kita. Semoga dengan pengenalan yang ringkas ini, ia dapat menarik
perhatian kepada menelaah al-Qur’an. Terdapat beberapa garis panduan
atau tips untuk menelaah al-qur’an dan ini akan dikupas dalam
perbincangan seterusnya insya-Allah.