Soalan:

Saya musykil tentang makan daging mentah, terutama makanan jepun. Menurut pendapat sesetengah pihak, ia haram dan ada pula mengatakan makruh. Manakah yang betul?

Siti Mastura, Damansara, KL.

 

Jawapan:

Dalam Islam, semua urusan dunia adalah harus dan halal melainkan terdapat dalil yang mengatakan ia makruh atau haram. Dalam persoalan ini, tidak diketahui terdapatnya dalil sahih yang menghukum makruh atau haram memakan daging mentah. Justeru harus dan halal memakan daging mentah.

Demikian juga, harus dan halal untuk dimakan daging yang masih ada kesan darah padanya. Apa yang diharamkan hanyalah jika darah itu banyak sehingga mengalir atau memancut keluar. Ini berdasarkan firman Allah: Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir… [al-An’aam 6:145]

Pun begitu, hukum harus dan halal ini bergantung kepada kebersihan daging tersebut. Sebahagian daging ada yang sudah dicemari dengan virus dan bakteria sehingga memakannya mentah boleh memudaratkan kesihatan. Jika terbukti daging tersebut sudah dicemari, maka hukum memakannya menjadi haram, melainkan dimasak terlebih dahulu.